جلوی ضرر مردم، خودروسازان و تورم بازار خودرو را بگیرید

نوشته شده توسط مهدی درفشی

با افزایش نرخ دلار بازار خودرو افزایش قیمت چشمگیری را در برخی از خودروها شاهد بود. برخی از خودروها بیش از 100 میلیون تومان گران شدند.

سرعت پرس – افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر سبب شده تا بازار راکد خودرو، شاهد افزایش قیمت چشمگیری باشد. بررسی های میدانی نشان می دهد که بسیاری از خریداران، با توجه به شرایط بازار و افزایش قیمت، رغبتی به خرید خودرو از بازار نداشته و بیشتر، به طرح های فروش خودروسازان علاقه دارند. البته این مورد، شامل 99 درصد مردم می شود. سود بیش از 100 میلیونی خودروهای ارائه شده در طرح های فروش، برای کمتر کسی غیر قابل چشم پوشی است. می توان قیمت دستوری و اختلاف زیاد قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد را از مهم ترین دلایل افسار گسیختگی بازار خودرو دانست. تولید کننده امکان فروش مستقیم به مصرف کننده واقعی را ندارد و دلال ها، بازیگران اصلی بازار خودرو، افسار افزایش قیمت را به دم افزایش نرخ دلار بسته اند.

اختلاف نرخ کارخانه و بازار، چقدر؟

پیش تر اشاره شد که سود بیش از 100 میلیونی خودروهای ارائه شده در طرح های فروش، برای کمتر کسی غیر قابل چشم پوشی است.طبق بررسی آخرین لیست قیمت منتشر شده توسط ایران خودرو، قیمت نهایی پژو 206 معمولی (تیپ دو) برای مصرف کننده، 150 میلیون و 343 هزار تومان تعیین شده است. این در حالی است که قیمت این خودرو هاچ بک، در بازار به بیش از 320 میلیون تومان می رسد و 170 میلیون تومان سود برای برنده خوش شانس به دنبال دارد. قیمت نهایی پژو پارس با موتور TU5 نیز در کارخانه 176 میلیون و 878 هزار تومان است که در بازار، این رقم به بیش از 400 میلیون تومان می رسد. از دیگر محصولات ایران خودرو، می توان به تارا دنده ای اشاره کرد. قیمت کارخانه تارا دنده ای طبق آخرین لیست قیمت منتشر شده توسط ایران خودرو، 293 میلیون و 990 هزار تومان است. این خودرو امروز (15 آبان 1401) در بازار، حدود 445 الی 450 میلیون تومان قیمت دارد. با یک جمع و تفریق ساده، می توان دریافت که تارا دنده ای نیز همانند دیگر خودروهایی که به آن ها اشاره شد، بیش از 100 میلیون تومان (157 میلیون تومان) سود به همراه دارد.

 

محصولات سایپا چطور؟

همانند محصولات ایران خودرو، قیمت محصولات سایپا نیز در کارخانه و بازار دارای اختلاف است. البته، اختلاف قیمت محصولات سایپا در کارخانه و بازار، نسبت به محصولات ایران خودرو، به مراتب کمتر است. چرا که محصولات سایپا از فرایند قرعه کشی خارج شده اند. البته، مشکلی که همچنان در مورد محصولات این شرکت وجود دارد، موعد تحویل سه ماهه آن ها است که برای مصرف کننده عادی، این مورد می تواند آزار دهنده باشد. اگر سایپا بتواند زمان تحویل محصولاتش به مشتریان را کاهش دهد، به تبع اختلاف قیمت محصولات این شرکت در کارخانه و بازار، کمتر خواهد شد. طبق آخرین شرایط فروش سایپا، شاهین دنده ای 344 میلیون و 747 هزار تومان در کارخانه قیمت دارد. قیمت شاهین در بازار به 360 میلیون تومان می رسد و 16 میلیون تومان با کارخانه اختلاف دارد. سایپا کوییک دنده ای معمولی در کارخانه 168 میلیون و 242 هزار تومان قیمت دارد. این خودرو طی دو روز اخیر، در بازار حدود 215 میلیون تومان معامله شد.

بازار تهران، پر رونق تر از شهرستان؟

جدا از بحث واسطه گری، بسیاری از برندگان خودرو در طرح های خودروسازان، پس از دریافت خودرو اقدام به احتکار آن می کنند که همین موضوع نیز جای تامل دارد. البته خودروسازان با اعمال قوانینی چون مراجعه پس از سه ماه از تحویل یا پیمایش هزار کیلومتر برای خودروهای صفرکیلومتر، تا حدودی از احتکار خودروهای صفر جلوگیری کردند. البته، با وجود چنین قوانینی، همچنان برخی از مالکین، با وجود لغو گارانتی، کماکان خودروهای صفر را احتکار کردند و قید ده میلیون تومان از سود خود را زدند!

در بسیاری از نمایشگاه های سطح شهر تهران، خودروهای صفر کیلومتر پلاک شهرستان وجود دارند که بنا به ادعای فروشندگان، این خودروها یا از پارکینگ تهران تحویل گرفته شده و یا با تریلی – یا خودروبر – به تهران منتقل شده اند. در برخی موارد – خیلی اندک – گفته آن ها در مورد تحویل خودرو پلاک شهرستان از پارکینگ های خودروسازان واقع در تهران، صحت دارد. اما در مورد انتقال خودرو از شهرستان با خودروبر به تهران، شک های بسیاری وجود دارد.

به گفته یکی از واسطه های فعال در بازار خودرو، خودروهای پلاک شهرستان همراه با راننده به تهران منتقل می شوند. برای اینکه کیلومترشمار خودرو، مسافت پیموده شده را ثبت نکند، کابل ABS توسط این افراد جدا می شود تا خودرو در تهران، کماکان صفر و پیمایش آن زیر 100 کیلومتر باشد. چه بسا که خودرو، برای رسیدن به تهران، هزار کیلومتر را پیموده باشد.

گویا ظاهرا بازار تهران، از شهرستان پر رونق است و مالکین این نوع خودروها، سود کمتری را برای خودروهایشان قائل هستند. همین مورد سبب شده تا علاقه دلال های بازار تهران به خودروهای پلاک شهرستان بیشتر شود. گفتنی است که چنین خودروهایی، پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهایی، چند دست می چرخند.

چه باید کرد؟

قیمت گذاری دستوری سبب شده تا خودروسازان، خودرو تولیدی را با ضرر به فروش برسانند. در کنار ضرر خودروسازان، وجود محدودیت هایی چون قرعه کشی، داشتن پلاک فعال و …، سبب شده تا بسیاری از مردم، شانس یا امکان خرید مستقیم از خودروساز را نداشته باشند. نتیجه همه ی محدودیت های موجود، ضرر خودروساز، مردم و تورم ایجاد شده در بازار خودرو است. همانطور که پیش تر عنوان شد، خودرویی مثل پژو پارس TU5 با قیمت کارخانه 176 میلیون و 878 هزار تومان، قیمتی بیش از 400 میلیون تومان (با بیش از 100 درصد تورم قیمت) در بازار آزاد به فروش می رسد. طبیعتا، سود جز در این بازار نصیب برندگان لاتاری های اجباری و عمده سود، به دلال ها می رسد. به نظر می رسد که اکنون، فرصت آن است که نهادهای مربوطه، کمی در سیاست های کلان خود تغییرات ایجاد کنند و مانع از ضرر بیشتر خودروساز، مردم و از همه مهم تر، ایجاد تورم در بازار خودرو شوند.

 

مطالب مرتبط:

ساعتى با تیارا، سومین محصول مکث‌ موتور

قيمت ديگنيتى پرستيژ اعلام شد

اجرای طرح سه روزه برخورد با وسائط نقلیه پلاک مخدوش در شرق استان تهران

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=5221
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه