ساعتى با تیارا، سومین محصول مکث‌ موتور

نوشته شده توسط آزمایش و نوشته امیرحسین اقتداری

سرعت پرس- با وجود آنکه بازار کراس اوورهای چینی در ایران شلوغ‌تر از هر زمان دیگری شده است اما هنوز هم نسخه‌های هفت نفره در بازار تنوع آنچنانی ندارند. تا پیش از این بهمن فیدلیتی هفت نفره، انتخاب مشتریان در اين سگمنت از بازار به‌حساب می‌آمد و حالا شرکت مکث موتور نيز -كه خود را به عنوان بال آسیایی ماموت خودرو معرفی می‌کند- کراس اوور هفت نفره جديدى را با نام تیارا به بازار معرفی نموده است. محصولى كه ورود آن به بازار، رده کراس اوور‌های هفت نفره چينى را از انحصار خارج مى‌كند.

سرعت پرس– با وجود آنکه بازار کراس‌اوورهای چینی در ایران شلوغ‌تر از هر زمان دیگری شده است اما هنوز هم نسخه‌های هفت نفره در بازار تنوع آنچنانی ندارند. تا پیش از این بهمن فیدلیتی هفت نفره تنها انتخاب مشتریان در اين سگمنت از بازار به‌حساب می‌آمد و حالا شرکت مکث‌موتور نيز -كه خود را به عنوان بال آسیایی ماموت خودرو معرفی می‌کند- کراس‌اوور هفت نفره جديدى را با نام تیارا به بازار معرفی نموده است. محصولى كه ورود آن به بازار، رده کراس اوور‌های هفت نفره چينى را از انحصار خارج مى‌كند.

آشنایی با تیارا

مکث موتور تیارا در واقع محصولی از برند رویژیانگ است. برندى  از زیر مجموعه‌های کمپانی بایک چین که با نام ایکس5 نیز شناخته می‌شود. خودرویی که نخستین محصول برند رویژیانگ به‌حساب آمده و در سال ۲۰۲۱ معرفی شده است. بایک رویژیانگ ایکس5 (كه امضاى بايك را روى بخش‌هايى از بدنه مى‌توان ديد) دارای دو نسخه پنج و هفت نفره بوده که گويا فعلاً تنها نمونه هفت نفره آن قابل دسترس برای خریداران ایرانی خواهد بود. چندی پیش فرصتی فراهم گردید تا خودروی مورد بحث را در فضای تست شرکت‌ به چالش کشیده و آن‌را از نزديك مورد بررسی قرار دهيم. يك كراس ٧ نفره چينى منطبق با بازار محدود شده داخلى كشور كه ويژگى‌هاى خاص خود را دارد. از نکات جالب توجه در خصوص این محصول جديد مكث موتور، نام آن است. “تیارا” در گویش لری به معنای “زیبا” و در فارسي پهلوی بمعنای “تاج” است. انتخابى ارزنده از سوی مکث‌موتور براى يك محصول كه در ادامه بايد ديد تا چه حد برازنده اين خودرو است؟

طراحی خارجی

اگر بخواهیم نمای کلی بدنه را بررسی نماییم، باید به محافظه کاری طراحان در در طراحی این خودرو و شکیل بودن ظاهر تیارا اشاره نماییم. چهره این مسافرِ چینی منطقی است. جلوپنجره در نمای جلو بزرگ بوده و طراحی چراغ‌ها با وجود ‌لنز‌های الماسی بسیار جذاب بنظر می‌رسد. در نگاه به جلوی خودرو، تركيب چراغ‌هاى باريك افقى با جلوپنجره‌ای نسبتاً بزرگ آن که خطوط عمودى همراه شده است، شاید شما را تاحدودى به ياد هموطن لوكس خود هونگچى بیاندازد. جلوپنجره‌ای که نوارهای کرومی روی آن جلوه‌ای لوکس به خودرو داده است.

در این بخش اما لوگوی مدور مکث موتور در محل لوزى شكل لوگوى رویژیانگ قرار گرفته است که در عدم تناسب با این زه‌های عمودی، جای بازنگری در این قسمت را باز گذاشته است. در کناره‌های خودرو نیز  شیب کم‌ِ سقف بیشتر از بقیه جزییات(همچون خطوط مواج روی بدنه) خودنمایی می‌کند و اين نكته با توجه به هفت نفره بودن تیارا، كاملا قابل توجیه است.

در این قسمت خبری از شلوغ کاری نبوده و حجم‌دهی‌ها در اطراف بدنه معقول است. اما در عقب تیارا نیز دو خروجی مصنوعی وجود دارد که در کنار دو وِنت غیرواقعی(ورودی هوا) در دو طرف سپر خودنمایی می‌کند. طرحی در طرفین سپر که شما را به یاد ونت‌های قرار گرفته بر روی ‌سپرِ مرسدس‌بنز‌های E کلاس ۲۰۰/۲۵۰ موجود در کشور می‌اندازد. ترفندی که پیش‌تر مرسدس برای جذاب‌تر نشان دادن نسخه‌های AMG در این مدل استفاده نموده بود.

در کل باید به طراحی بدنه تیارا به خصوص در مقابل هم‌وطنانش -که در بازار خودروی کشور جولان می‌هند- نمره قبولی داد.

تست تیارا - سرعت پرس

داخل کابین

طراحی کرومی قالب در فضای داخلی و جلو داشبوردی با فرم دریچه‌های تهویه در وسط آن و همچنین محل قرار گیری مانیتور برروی آن‌، شما را به یاد محصولات آئودی می‌اندازد. در این بخش همچنین از متریال گوناگونی استفاده شده و بطور کلی تنوع جنس و رنگ در اجزای مختلف کابین، آنرا از یکنواختی خارج نموده است. رنگ و طرح صندلی‌ها جذاب است و ترکیب چرم (مصنوعی) آبی تيره با دوخت قرمز/ سفید در این رده جالب و چشم‌نواز‌ بوده، اما کیفیت چرم می‌تواند بهتر هم باشد.

تجهيزات و امکاناتی رفاهی-ایمنی

از جمله امکانات اتومبیل مورد بحث می‌توان به دوربین۳۶۰ درجه، درب صندوق برقی، قابلیت انتخاب رانندگی، گرم‌کن برای سرنشینان جلو، مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی، جلو آمپر دیجیتالی با اسکرین ۱۲.۳ اینچی براى راننده، پشت آمپر دیجیتالی با قابلیت انتخاب طرح‌های مختلف، ترمز پارک برقی، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سنسور پارک، تشخیص محل پارک (این سیستم با اتوپارک تفاوت دارد)، چراغ‌های LED، آیینه الکتروکرومیک، سامانه ESP، شش کیسه ایمنی، دوربین ثبت وقایع، رادار نقطه کور، سانروف پاناروما به همراه پرده جمع شونده برقی، سیستم ایمنی برخورد با مانع شیشه بالابر و سان‌روف، اتو هلد و سیستم صوتی با ۶ بلندگو اشاره نمود. در اين بخش همچنین مى‌توان با در نظر گرفتن شارژر وايرلس و خنك‌كن صندلى‌‌ها، سطح تجهيزات آن را بیشتر هم کرد.

ردیف سوم صندلیها، امتياز ارزنده تيارا

نظر به اینکه احتمالا بخش قابل توجهى از خریداران تیارا، خانواده‌های پر جمعيتى خواهند بود كه به دنبال خريد خودرويى جادار هستند، تیارا با در نظر داشتن فضاى كافى (بويژه در رديف سوم) مي‌تواند انتخاب برتر آنها در مقابل رقبايش باشد. اگر بخواهیم ردیف سوم مکث تیارا را با محصولی چون آخرین نسل از سانتافه‌ موجود در بازار -که معیاری برای کراس اوور‌های موجود بحساب می‌آید- مقایسه نماییم، باید گفت که فضای پا در طرف چینی کمی بیشتر از سانتافه است که این می‌تواند نشان از توجه طراحان تیارا برای ردیف سوم صندلی‌ها باشد. ضمن اينكه پنجره کناری بزرگتر در عقب اين چينى، فضای دلباز‌تری را نسبت به سانتافه براى مسافران رديف سوم این خودرو به ارمغان مى‌آورد. البته در ردیف سوم صندلی‌های سانتافه دو دریچه‌ تهویه با قابلیت تنظیم از میزان شدت پرتاب باد وجود دارد که در تیارا آنرا شاهد نیستیم. فضای پا در ردیف دوم نیز با توجه به فاصله محوری ۲.۸ متری خودرو، مناسب ارزیابی می‌شود. در خصوص فضای بار باید به میزان ۱۴۵ لیتر هنگام باز بودن سه ردیف و ۱۳۸۰ لیتر در صورت خواباندن دو ردیف دوم و سوم اشاره نمود.

تيارا، خودرویی براى خانواده

۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور، میزانى از قدرت و گشتاور است که بواسطه یک پیشرانه یک و نیم لیتری توربو برای تیارا فراهم شده است. قدرتی كه توسط یک گیربکس شش دنده اتوماتيك، به چرخ‌ها(اكسل جلو) منتقل می‌شود. اعدادى نه چندان بزرگ كه گرچه شتاب سريعى را براى آن بدنبال ندارد اما جوابگوى نياز يك خانواده در سفرها می‌باشد. تیارا خودروی سریعی نیست و این را می‌توان به هنگام شتاب‌گیری حس کرد. باوجود اینکه مهندسین شرکت تلاش نموده‌اند تا با بهره‌گیری از یک سیستم پرخوران، توان حرکتی را افزایش دهند و تاحدودی هم موفق بوده‌اند اما تاخیر در ورود توربو به سیستم، کمی کندیِ شتاب را برای آن به همراه داشته است. نکته‌ای که البته به‌نظر می‌رسد برای مالک یک کراس هفت‌نفره، خیلی پراهمیت نباشد. از دیگر موارد مثبت و ‌قابل ذكر ‌باید به سینک شدن گیربکس شش‌ دنده با موتور اين خودرو اشاره نمود.

درواقع، بعد از مدت‌ها نشستن پشت فرمان چينى‌هايي كه اکثراً مجهز به گيربكس CVT شده‌اند، نشستن پشت فرمان تيارا با گيربكس ٦ دنده AT كه تعویض دنده‌ها در آن به موقع صورت مى‌‌گيرد، فرصتی دلنشين است!‌

هندلينگ

هرچند كه مدت زمان طولانى با اين خودرو نرانديم، اما سواى نرم و هندلینگ مطلوب در كنار حس خوب القا شده از فرمان برقی، نكاتى است كه از آن بايد به عنوان امتيازات رانندگى تيارا ياد نمود. درواقع با وجود برقی بودن فرمان اما حسی از رهایی و گیجی در هنگام فرمان دادن احساس نمی‌شود و فرمان با پاسخ به موقع و مناسب نسبت به عمل راننده، فرمان پذیری معقولی از خودرو را به نمايش مى‌گذارد. سیستم تعلیق آن در آن همچون اکثر خودروهای موجود در بازار از نوع مک‌فرسون بوده و در عقب فنر پیچشی با اکسل یک تکه است که ره‌آورد آن سورای نرم و عملکرد مطلوب این خودرو است.

در نهایت

در نهایت و در خصوص تیارا باید گفت که این اتومبیل چینی با توجه به فضای بزرگ و برخورداری از سه ردیف صندلی، از گزینه‌های مورد توجه دربین محصولات صفر کیلومتر بازار برای خانواده‌هایی خواهد بود که خواهان خریداری یک کراس‌اوور با فضای مناسب هستند. اتومبیلی با ظاهر زیبا و جذاب که دارای کابینی مجهز، جادار و راحت است.

از قيمت تيارا هنوز سخنی به ميان نيامده اما بدون شك ضامن موفقيت اين‌خودرو در بازار، قيمت‌گذارى صحيح و معقول آن از سوى شركت است. ضمن اينكه با توجه به شرايط بازار و ارزش رقبا، پيش‌بينى ما براى قيمت اين خودرو، چيزى در محدوده يك ميليارد تومان است. از رقبای این خودرو هم می‌توان به فیدلیتی، تیگو7، فردا SX، هایماS7+ و KMC K7 اشاره نمود.

در پایان نگاهی داشته باشید به مشخصات فنی و عملکرد این خودرو:

 

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=5244
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

2 دیدگاه
  1. فرجام۰۹۱۴۴۸۲۶۲۳۹ 18 بهمن 1401

    با همه خوبیها وشاید کاستیهاش ماشین خوبی هست ومن ازطرح مادران شرکت کردم انشااله که انتخاب بشم وسالها برونمش وبی صبرانه منتظر نتیجه هستم

    1. سرعت پرس 10 اسفند 1401

      انشالله