سامانه یکپارچه تنها مسیر عرضه خودرو

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل گروه صنعتی بهمن‌موتور ضمن تاکید بر اینکه عرضه‌ خودرو تنها بایستی از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودروها باشد، اعلام کرد که بایستی عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا لغو شود.

به گزارش سرعت پرس -:بر اساس پیگیری ایسنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، تایید شد که منوچهر منطقی در نامه‌ای به محمد ضرابیان –  مدیرعامل گروه بهمن – ضمن اشاره به اتمام اعتبار مصوبه شصت و سومین نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و واگذاری تصمیم‌گیری در مورد قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت از ۱۰ آبان ماه سال گذشته و تصویب و ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری ۱۱ بهمن ۱۴۰۱، تاکید کرده است: عرضه‌کنندگان خودرو مکلفند محصولات تولیدی خود را تنها از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه کنند. فروش خودرو با قیمت‌های خارج از میزان تعیین شده توسط شورای رقابت نیز مشمول تعزیرات بوده و چنانچه محصول جدیدی نیز عرضه شود، باید توسط شورای رقابت تعیین قیمت شود.

براین اساس وی خواستار لغو عرضه دیگنیتی در بورس کالا شده است.

در متن نامه مذکور آمده است:

“عطف به بخشنامه شماره ۲۱۳۶۸/۱۴۰۲/د   تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱  شرکت بهمن موتور و ابلاغیه شماره ۳۹۸۷/۳۰۰/۴۰۲ تاریخ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ شرکت بورس کالای ایران در خصوص عرضه محصول دیگنیتی پرستیژ در تاریخ ۲۹ خرداد  ۱۴۰۲  در بورس کالا، بدین وسیله موارد ذیل را متذکر می‌شود:

۱- پس از اتمام اعتبار مصوبه شصت و سومین نشست شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، از تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ، تصمیم‌گیری در خصوص قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت صورت می‌گیرد که آن شورا نیز در این راستا «دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری» را در نشست شماره ۵۴۳ تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ مصوب و ابلاغ کرده است. سیاست‌های دستورالعمل ابلاغی در راستای عرضه خودرو به مصرف‌کنندگان واقعی بوده و تمامی شرکت‌های صنایع خودروسازی موظف‌اند مفاد دستورالعمل مذکور را اجرا کنند.

لذا با توجه به بند (۵) ماده (۵) شرایط طرف عرضه این دستورالعمل، عرضه‌کنندگان خودرو مکلف‌اند محصولات تولیدی خود را صرفاً از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه کنند؛ فروش خودرو با قیمت‌های خارج از میزان تعیین شده توسط شورای رقابت نیز مشمول تعزیرات بوده و از طرفی اگر محصول جدیدی عرضه می‌شود، از سوی شورای رقابت باید تعیین قیمت شود.

۲- پیش از این دستگاه‌های نظارتی و تنظیم‌گر اقتصادی، از جمله سازمان بازرسی کل کشور، شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و… نیز مراتب مخالفت خود را با عرضه خودرو در بورس کالا از نظر قانونی به کرات اعلام کرده بودند که لازم‌الرعایه هستند.

۳- بازار خودرو پس از فراز و نشیب‌های چند ماهه اخیر در مدار کاهش قیمت قرار گرفته است؛ لذا هرگونه تحرک خارج از چارچوب‌های قانونی که منجر به اختلال در بازار و افزایش قیمت شود، از سوی مراجع ذیربط تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

شایان ذکر است در سنوات گذشته مراتب لزوم اخذ مجوز عرضه خودرو از این وزارت با رفع مغایرت‌های قانونی طی نامه‌هایی، اعلام شده بود که استنکاف آن شرکت از رعایت ضوابط مربوط، مسبوق به سابقه است که ضرورت دارد به‌ منظور هماهنگی و هم‌افزایی تمامی بازیگران صنعت خودروی کشور برای عرضه محصولات کیفی به مصرف‌کنندگان واقعی، نسبت به اتخاذ رویه‌های اصلاحی و سازنده، اهتمام و از اقدامات مخرب و هنجارشکن در بازار به شدت پرهیز شود.

لذا با عنایت به موارد صدرالذکر ضروری است دستور دهید نسبت به لغو عرضه ۶۰۰ دستگاه محصول دیگنیتی پرستیژ در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ در بورس کالا اقدام و نتیجه به این معاونت منعکس شود.”

شایان ذکر است که یکشنبه هفته جاری بود که اعلام شد : ۲۹ خرداد ماه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید از سوی بهمن‌موتور در تالار خودروی بورس کالا عرضه می‌شود که میزان پیش پرداخت ثبت سفارش خرید، ۱۰۰ درصد قیمت پایه اعلام شده است.

اما پس از آن، شورای رقابت برای بار دوم طی شش ماه اخیر با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت کرد.

صبح امروز شورای رقابت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عرضه خودرو از هر طریقی به غیر از سامانه یکپارچه فروش خودرو تخلف است و عرضه خودرو در بورس کالا باید متوقف شود؛ اما پیگیری‌های خبرنگار ایسنا حاکی از آن بود که عرضه خودروی سواری در بورس کالامتوقف نخواهد شد.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=11240
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه