Waymo از نمونه پروتوتایپ تاکسی بدون راننده الکتریکی رونمایی کرد
نوشته شده توسط مهیار صادقی
به نظر میرسد برخی از مردم رانندگی را به عنوان عاملی استرس زا میبینند و میخواهند آنرا به کامپیوترها واگذار کنند. این ممکن است برای بنزینیسوارهای سنتی کمی غمانگیز یا حتی پوچ به نظر برسد، اما واقعیتی است که باید کم کم به آن عادت کنیم.
سرعت پرس– وایمو Waymo یک نمونه اولیه از رباتاکسی تمام الکتریکی بدون راننده میباشد. محصولی که توسط گوگل و با همراهی گروه خودروسازیGeely ساخته شده و از آن در نمایشگاه خودروی لسآنجلس رونمایی شده است. این خودرو Zeekr M-Vision نام دارد و تنها در ناوگان آمریکایی Waymo استفاده خواهد شد. پلتفرم این خودرو مبتنی بر پلتفرمی به نام SEA-M میباشد که توسعهای از معماری تجربه پایدار جیلی (SEA) برای وسایل نقلیه خودران است. این پلتفرم قرار است میانگین استفاده روزانه بیش از 16 ساعت را ارائه دهد که زمانی بسیار چشمگیر است! ضمن اینکه گارانتی 5ساله یا 500000 کیلومتری (310000 مایلی) اعلام شده برای آن، عالی است.
برنامه ریزی شده که این خودرو تا سال 2024 آماده تولید شود و دو تیم جداگانه برای دستیابی به آن سخت مشغول کار هستند. توسعه توسط مرکز نوآوری اروپایی Zeekr (CEVT) و یک تیم تحقیق و توسعه چینی با تمرکز بر روی گزینه کنترل شده توسط راننده و یک وسیله نقلیه کاملاً خودمختار انجام شده است. اگرچه ممکن است در نگاه اول تامین ایمنی مسافران یک تاکسی خودران نگرانکننده به نظر برسد، اما هر چه بیشتر درباره آن فکر کنید، ایدهای عالی به نظر میرسد. خوب، حداقل در تئوری، از آنجایی که رایانهها میتوانند نسبت به یکدیگر آگاهی بیشتری داشته باشند، ازدحام ترافیک را به میزان قابل توجهی کاهش میدهند. همچنین، بهدلیل همین عامل آگاهی، وسایل نقلیه خودران میتوانند تعداد تصادفات جزئی را به شدت کاهش دهند، به خصوص با توجه به اینکه کامپیوتر خسته یا حواسش پرت نمیشود.
شایان ذکر است که وایمو Waymo قبلاً نیز در زمینه رانندگی خودکار تجربه داشته است. این شرکت مدتی است که سیستمهای بدون راننده را بر روی وسایل نقلیه معمولی پیادهسازی کرده است و حتی یک سرویس خودکار سواری در فونیکس را توسعه داده است. این تجربه دنیای واقعی و چالشهایی را برای غلبه بر آنها و همچنین حجم عظیمی از دادهها را برای کمک به بهبود سیستمها فراهم میکند.
خود اتومبیل از حیث زیباییشناسی، ظاهری نسبتاً پف کرده و حبابی دارد که کمی یادآور مفاهیم علمی-تخیلی است. با اینحال اما این نکته را در نظر داشته باشید که وقتی صحبت از طراحی تاکسی به میان میآید، ظاهر آن یک فاکتور کلیدی نیست و عملی بودن آن بسیار مهمتر است. اگرچه در حال حاضر از زیکر ZEEKR اطلاعات زیادی در دسترس نیست اما آنچه که دیده میشود چشم پوشی طراحان از ستون B است تا از طریق یک درب کشویی دوتایی(دوطرفه)، دسترسی آسان به داخل کابین فراهم شود. استایلی شبیه به در کشویی یک مینی ون، که تا 1.4 متر (4.6 فوت) باز میشود.
یکی دیگر از مزایای ارائه شده توسط این پلتفرم و بدنه کپسول مانند آن، فضایی است که برای مسافر بسیار سخاوتمندانه فراهم شده است. سبکی از طراحی پلتفرم که در آن فاصله بین دو محور، میتواند بین 2.7 متر (8.6 فوت) تا 3.3 متر (10.8 فوت) متغیر باشد. در داخل کابین جادار مسافر همچنین میتوان یک چیدمان صندلی انعطاف پذیر را انتخاب کرد. گزینهای که در رونمایی نشان داده شده است، حمل 5 نفر در دو صندلی کاپیتانی در جلو و یک نیمکت سه نفره در عقب است.
چه بخواهیم چه نخواهیم، به نظر می رسد آینده با سرعتی شتابان برای ما در راه است. به زودی هیچ تعامل انسانی با یک راننده تاکسی وجود نخواهد داشت، بلکه فقط شاهد یک سواری بیصدا و استریل به سمت مقصدمان خواهیم بود.