SP100 شاهین، آغاز یک طلوع
شاهین به عنوان آخرین محصول عرضه شده از سوی سایپا دارای ویژگیهای خاصی است که آن را به عنوان یک محصول موفق در بین تولیدات داخلی مطرح میکند. این خودرو بر پایه پلت فرم SP100، یک سدان خانوادگی کامپکت و اقتصادی است که به لطف چهره معقول، سطح تجهیزات کافی و گستردگی خدمات پس از فروش، حضوری موفق در بازار دارد.
سرعت پرس– وضعیت تولید در صنعت خودروسازی کشور ما بویژه در دو دهه اخیر بسیار واضح و روشن بوده است. دو خودروساز بزرگ کشورمان در این دو/سه دهه اخیر تلاش فراوانی کردهاند تا با تولید یک خودرو ملی و با پلتفرمی اختصاصی، یک محصول ملی را معرفی کنند و خودروسازان کوچکتر هم با انگیزه مالی، بیشتر بهسمت مونتاژ خودروهای خارجی رفتهاند که همواره سهم قابل توجهی از قطعات تولیدیشان، وارداتی بوده است. شاهین بر پایه پلت فرم sp100 یکی از محصولاتی است که از سوی سایپا عرضه شده است.
در 4 سال گذشته، تشدید تحریمها هر دو خودروساز را بر این داشته است تا با انگیزهای قویتر به سمت تولید یک خودرو با مالکیت پلتفرم بروند و ماحصل اینکار هم طراحی و تولید تارا برای ایران خودرو و شاهین برای سایپا بوده است. از بین این دو محصول اما به شاهین به عنوان یک تولید ملی، تاکید بیشتری میتوان داشت. درواقع تا پیش از این در کشورمان (علی رغم تمام تلاشها)هيچ زمانی تكنولوژي توليد یک پلتفرم به اين شكل را نداشتهايم و حالا پلت فرم SP100 میتواند به عنوان مگاپلتفرم اختصاصی، نقشی تاثیرگذار در تولیدات آتی این کمپانی بازی کند. شاهین دارای طراحی کاملا مستقل بوده، بیش از 90 درصد آن داخلی سازی شده است و با تکیه به پلت فرم خود میتواند منشا تولید محصولات دیگری در سگمنتهای مختلف باشد. با این توصیف این خودرو را باید منشا تحول در سایپا دانست، آنجا که شرکت، تولید سنتی را کنار میگذارد و با ساخت این خودرو آن را پایه گذار تولید محصولات جدید مبتنی بر فناوریهای نوینت میکند.
شاهین و طراحی آن
طراحی شاهین بر پایه خواسته نیاز بازار و بر مبنای الزاماتی همچون استراتژی تولید است. در خصوص طراحی این خودرو پیش از این بارها صحبت شده اما آنچه که ظاهر کلی این خودرو را رقم زده است، استفاده از اصولی در طراحی آن است که بخوبی کارکتر یک سدان کامپکت را به نمایش میگذارد. در نگاه به شاهین مجموعهای از خطوط را مشاهده میکنیم که در هماهنگی با یکدیگر، چهرهای قابل اعتنا و مقبول از شاهین را تعریف میکند. در بخش جلوی خودرو که شخصیت اصلی آن ترسیم میشود، جلوپنجره بیضی شکل در هماهنگی با گرافیک چراغها، رخی جذاب را برای آن به نمایش میگذارد و در پهلوها خطوط حجم دهنده بر روی گلگیرها، خطوط روف لاین و رینگهای 15 اینچی بیش از هر چیز دیگری به چشم میآیند. در انتها نیز این چراغهای دو تکه هستند که در طرفین محل پلاک، نقشی تاثیرگذار در شکل دهی این بخش دارند.
اما نکته بسیار مهم و مثبت دیگری که از سوی سایپا در طراحی شاهین لحاظ شده و برای اولین بار در طراحی یک خودرو در داخل کشور مورد استفاده قرار میگیرد، دقت و تاکید در جزییاتی از اصول طراحی است که شخصیت آن را شکل میدهد. اصولی از طراحی که به این خودرو به عنوان محصولی از سایپا هویت بخشیده و آن را پایهگذار محصولات آتی پلتفرم SP100 همچون آریا میکند. موضوعی بسیار مهم در طراحی تولیدات مختلف از خودروسازان بزرگ، که محصولات آن شرکت را به عنوان عضوی از یک خانواده تعریف میکند.
ایمنی شاخصه اصلی
تامین ایمنی سرنشین در محصولات داخلی، گله همیشگی و البته به حق خریداران از خودروسازان وطنی بوده است و تلاش سایپا (به گواهی تستهای ایمنی انجام شده بر روی شاهین) پاسخ این شرکت به دغدغه خریداران بوده است. سایپا برای تولید شاهین سعی کرده تا مطابق با استانداردهای بینالمللی، خودرویی را تولید کند که هم ساختار ایمنی بالاتری داشته باشد و هم با بهرهگیری از تجهیزات ایمنی و انواع سیستمهای کنترلکننده، ایمنی و امنیت خواسته شده را افزایش دهد. آنها این خودرو را در سال 99 برای انجام تستهای ایمنی از جلو و پهلو به اروپا بردند. شاهین در این تستها توانست در کسب مجوزهای ECE و EEC برای تصادفات از روبرو و نحوه عملکرد کیسههای هوا، موفق عمل کند. در تست تصادف دیگری نیز که از این خودرو منتشر شد و در آن سازه «شاهین» از پهلو مورد ارزیابی قرار گرفت، این خودرو باز هم موفق عمل کرد. ضمن اینکه برخورداری از سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS، توزيع الكترونيكی نيروی ترمز EBD، دوربین عقب، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS، صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی كودك (Iso Fix) ایمنی آن را مطلوبتر کرده است. نتایجی که میتواند در تتولید محصولات دیگر پلا فرم SP100 مورد توجه قرار بگیرد.
تجهیزات رفاهی
در کنار تجهیزات ایمنی آنچه که در شاهین به آن توجه شده، برخورداری از امکاناتی است که رفاه بیشتر مشتری را در پی داشته است. امکانات و تجهیزاتی چون سانروف، استارت دکمهای، ورود به خودرو بدون كليد، مولتی مدیا با نمايشگر ۷ اينچ، دوربين عقب، سنسور پارك، كنترل صدا از روی فرمان، صندلی با روكش چرم، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و …. که به نظر میرسد برای یک سدان جمع و جور و اقتصادی، کافی باشد.
بهروز رسانی محصول و همگرایی
به روز رسانی محصول ضرورتی است که بعضا از سوی خودروسازان داخلی نادیده گرفته شده است. اما سایپا در تولید شاهین به این مهم توجه کرده و تلاش میکند تا با ارتقای کیفی محصول ضمن کسب رضایت مشتریان خود، با عرضه محصولی به روز شده مشتریان جدیدی را جذب کند. سیاستی که تحت مدیریت مدیرعامل جدید با جدیت دنبال شده و سرانجام آن افزایش کیفیت شاهین و افزودن گزینههایی شده است که حق انتخاب را برای مشتریان بیشتر میکند. گزینههای همچون استفاده از یک گیربکس اتوماتیک و یا موتور قدرتمندتری که نیاز به آن حس میشد. هرچند موتور فعلی یک موتور 1.5 لیتری توربو است اما انتخاب یک موتور قویتر نیازی بود که حالا در سایه همکاری مشترک دوخودروساز برطرف خواهد شد. اما از بروزرسانیهای دیگری که در شاهین شاهد آن هستیم میتوان به نمایشگر 10 اینچی و دوربین 360 هم اشاره کرد. ضمن اینکه در ارتقای این خودرو میتوان به اضافه نمودن تجهیزات همچون گرمکن صندلی نیز توجه نمود
با این توصیف باید در انتها به این نکته اشاره کنیم که شاهینِ ارتقا یافته، همه چیز را برای راضی نگاه داشتن یک مشتری دارد و این البته درصورتی است که نگاه کیفیت پذیری فعلی مدیر مجموعه، همچنان باقی بماند و با ارتقای شاهین و نظارت کیفی بر تولید آن، شاهد توسعه محصول و تکمیل خانواده SP100 باشیم.