نگاهی به 10 خودروی هوندا که نام این خودروساز را ماندگار کرد:

10 پروژه ماندگار هوندا

هوندا نیز یکی از معتبرترین هولدینگ‌های صنعتی ژاپن است که در طول 73 سال فعالیت خود، با تکیه به فناوری های روز در صنعت خودروسازی، موتورسیکلت سازی، کشاورزی، ربات، هوانوردی، کشتی سازی و... بخوبی درخشیده است. در این فرصت کوتاه نیز به 10 پروژه خودروسازی آن اشاره می‌کنیم که نام این خودروساز را در نه فقط در این بازار بلکه در بازارهای خارج از ژاپن مطرح کرده است:

سرعت پرس– بازار داخلی ژاپن که‌ از آن به ( JDM (Japanese domestic marketنیز یاد می‌شود، معمولاً شامل خودروهایی می‌شود که منحصراً برای بازارهای خانگی ساخته شده و برای این بازار  قابل سفارشی سازی هستند. هوندا نیز یکی از معتبرترین هولدینگ‌های ژاپنی است که در طول 73 سال فعالیت خود، با تکیه به فناوری های روز در صنعت خودروسازی، موتورسیکلت سازی، کشاورزی، ربات، هوانوردی، کشتی سازی و … بخوبی درخشیده است. در این فرصت کوتاه نیز به 10 پروژه خودروسازی آن اشاره می‌کنیم که نام این خودروساز را در نه فقط در این بازار بلکه در بازارهای خارج از ژاپن مطرح کرده است:

هوندا  N600

N600 برای هوندا یک خودرو تاریخی مهم است! چراکه اولین خودرویی است که این شرکت به خاک ایالات متحده صادر کرده است. N600 رقیب مستقیمی برای مینی‌های ساخت بریتانیاست. خودرویی که راه را برای ورود به بازار مهم آمریکا هموار کرد. این خودرو که به مینی ژاپنی نیز از آن یاد می‌شود سفر خود در بازار داخلی را به عنوان N360 آغاز کرد. خودرویی که با موتور 2 سیلندر 354 سی‌سی، 31 اسب‌بخاری قدرت داشت. این در حالی بود که مدل صادراتی، موتور بزرگتری به اندازه 598 سی‌سی داشت که 45 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کرد. ‌‌هوندا N600 را ساخت تا به دنیا اعلام کند خود را چگونه با بازار‌های بین‌المللی سازگار کرده است!

هوندا لجند

این هوندا به غیر از چند نمونه‌های وارداتی از جنگ عرق -کویت و یا سفارتی‌های مزایده‌ای، وارد بازار ما نشد. این خودرو در دهه 80 به عنوان یک سدان4 در یا کوپه 2 دری عرضه شد که در سطحی بالاتر از آکورد دارای موتور قدرتمند V6 بود و نهایت راه را برای ورود آکورا (بخش لوکس هوندا) به آمریکای شمالی هموار کرد. خودروهایی مانند ‌Acura Legend،‌RL و RLX نیز از Legend  الهام گرفته شده‌اند. نسل اول دارای موتور 2.0 لیتری V6 عرضی روی محور جلو بود که با یک گیربکس 4 سرعته خودکار یا 5 سرعته دستی همراه شده بود.

هوندا آکورد

این از نام‌ آشناترین محصولات هوندا برای ما است که در بازارهای بین‌المللی به صورت سدان، کوپه، واگن، هاچ بک و کراس‌اوور تورینگ نیز در دسترس است. یکی از پرفروش‌ترین محصولاتی که هوندا تا به حال تولید کرده است. نسخه نسل چهارم –که در ایران هم موجود است- یک خودروی مناسب با موتور Inline 4 در حجم‌های 1.8، 2.0 و 2.2 لیتری که پیروزی‌های آن در مسابقات قهرمانی تورینگ بریتانیا، ژاپن و اروپا دلیلی بر این مدعاست. مدلی که همچنین 3 بار قهرمان جام اتومبیل‌های تورینگ اروپا شد.

 هوندا دل سول

یک خودروی دو نفره بر اساس پلت‌فرم سیویک با موتور جلو که توسط هوندا و در بین سال‌های 1992 و 1998 تولید شد. دل سول که در ابتدای دهه 90 میلادی به نام سیویک CRX به بازار ما نیز وارد شد، دارای موتور بسیار تطبیق پذیر 1.6 لیتری Inline 4 بود. موتوری که با جعبه دنده معمولی 4 سرعته خودکار یا 5 سرعته دستی معمولی عرضه می‌شد. توان خروجی آن 160 اسب‌بخار بود و سقف تارگای کانورتیبل ویژگی برجسته آن بود.

هوندا پرلیود

پرلیود یا (پرلود) دارای تاریخچه غنی از 5 نسل در بین سال‌های 1978 تا 2001 است. این یکی در بدو ورود سر و صدای زیادی به پا کرده  چراکه بر اساس همان آکورد بسیار معروف ساخته شده بود. این خودرو به دلیل طراحی خاصش، در ایران هم خیلی سروصدا به پا کرد. پرلود با 2 موتور مختلف 1.6 لیتری 8 سوپاپ Inline 4 و 1.7 لیتری 12 سوپاپ Inline 4 عرضه شد. برخی از خصوصیات این خودرو عبارت بود از توزیع وزن 58 درصد در جلو و 42 درصد در عقب، فرمان الکترونیکی 4 چرخ و فناوری VTEC  با قدرت 190PS  در 6800 دور در دقیقه و گشتاور 207 نیوتن متر. از حیث ترمز، دیسک‌های جلو 11.1 اینچی بوده و کالیپرهای ترمز بزرگتر به راننده اعتماد به نفس را می‌داد تا از ظرفیت‌های این خودرو به نحو احسن استفاده کند.

هوندا  CRX

Civic Renaissance Experimental  یا CRX  یک کوپه 3 در جمع‌و‌جور یا به قولی یک هاچ‌بک اسپرت بود که از سال 1983 تا 1991 تولید می‌شد. یک موتور 1.6 لیتری Inline 4 در CRX نصب شده بود که حداکثر قدرت خروجی معادل 135 اسب‌بخار داشت. این خودروی دیفرانسیل جلو موتور جلو، به دلیل زیبایی، عملکرد، هندلینگ جذاب و مصرف سوخت پایین معروف بود.

هوندا اینتگرا

اینتگرا که به عنوان یک مدل لوکس و مبتنی بر پلت‌فرم سیویک بود که تولیدش از سال 1985 آغاز شد و تا سال 2021 ادامه یافت. اینتگرا در قالب سدان در سال 1992 به ایران هم آمد اما بدلیل استقبال از آکورد خیلی مورد توجه قرار نگرفت.  این خودرو در نسخه‌های کوپه، سدان و لیفت بک نیز عرضه شد. اینتگرا دارای یک موتور 1.8 لیتری VTEC بود که در 8700 دور در دقیقه، نزدیک به 195 اسب بخار تولید می کرد. فرمان آن الکترونیکی 4 چرخ بود و تایپ R آن در تورینگ‌های چالشی جهانی،  تورینگ‌های بریتانیایی و مسابقات قهرمانی تورینگ آسیایی بسیار موفق بود.

هوندا سیویک

سیویک یکی از پرفروش‌ترین خودروهای هوندا در تمام دوران است. خودرویی در قالب سدان و هاچ‌بک که در بین سال‌های 1972 تا 2021 و در طی 11 نسل بیش از 27 میلیون دستگاه از آن فروخته شد! سیویک به دلیل مصرف سوخت و آلایندگی پایین، قابل اعتماد و سازگار با محیط زیست شناخته شده است.‌Type R  آن نیز با برخورداری از عملکرد بالا در مسابقات تورینگ و رالی، قهرمانی‌‌های متعددی بدست آورده است. ویژگی‌ که باعث شده است تا یکس از خودروهای مورد علاقه تیونر باشد.

هوندا S2000

S2000  یک خودروی اسپرت روباز بود که در بین سال‌های 1999 تا 2009 تولید ‌شد. هوندا با عرضه این خودرو، دوران طلایی خود در این صنعت را جشن گرفت. همانطور که از نامش می توان حدس زد S2000 دارای یک موتور 2.0 لیتریInline 4  است. S2000 یک خودروی خاص بود زیرا قدرتی معادل 124 اسب‌بخار به ازای یک لیتر داشت. نسخه‌های ویژه S2000 به نام «کلوبراس» جایگاه ویژه‌ای در بازار‌ JDM داشت و  این روزها مورد علاقه کلکسیونرهاست.

هوندا NSX

NSX یکی از آن محصولاتی بود که حسرت وجود حداقل یک دستگاه از آن در کشور ما بخوبی حس شد. سوپراسپرتی کوپه از سوی هوندا با آرایش موتور وسط-دیفرانسیل عقب که به صورت 2 نفره عرضه ‌شد. یک موتور 3.0 لیتری V6 با 274 اسب بخار در زمان عرضه آن در سال 1990، این خودرو را تبدیل به قدرتمندترین خودروی هوندا در آن دوران کرد. شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 5.9 ثانیه و حداکثر سرعتش 270 کیلومتر در ساعت بود. NSX همانطور که از نامش ‘new sportscar experimental’  پیداست یک «اسپورت جدید تجربه‌گرا» بود که در نسل اول با بدنه تمام آلومینیومی تولید شد. نسل فعلی یا نسل دوم، هیولایی از خودرویی است که از یک موتور 3.5 لیتری توئین توربو V6 و 3 موتور الکتریکی تشکیل شده است.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=3159
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه