KMC كرمان موتور متحول و پويا در نمايشگاه تحول صنعت
كرمان موتور در دومين حضور خود در نمايشگاه تحول صنعت خودرو با رويكردى بسيار متفاوت و با تمركز ويژه بر روى خودروهاى پاك حضور دارد.
سرعت پرس– شركت كرمان موتور با كه سال گذشته نيز در نمايشگاه تحول صنعت خودرو حضورى فعال داشت، امسال با رويكردى متفاوت، نگاهى ويژه به خودروهاى پاك و كم آلاينده داشته و به سراغ فناورى توليد و عرضه اين دست از خودروهاى دوستدار محيط زيست رفته است. KMC با غرفه آرايى خاص و زيبا و اختصاص حجم قابل ملاحظه اى از محصولات آتى خود به خودروهاى برقى و هايبريد، نگاه آينده نگرانه خود در صنعت خودروسازى را به نمايش گذاشته اند.
KMC J4 EV
جك J4 را همه ما مى شناسيم، خودروى اقتصادى كرمان موتور كه حالا مبناى توليد ملى اين شركت يا همان مدل ايگل و نسخه كاملاً برقى KMC J4 EV شده است.
J4 برقى به جاى پيشرانه بنزينى به يك موتور برقى PMSM با گيربكس تك سرعته مجهز شده كه ١٢٠ كيلو وات (١٦٠ اسب بخار) قدرت و ٢٨٠ نيوتن متر گشتاور دارد. شتاب آن مطابق با انتظار از خودروهاى برقى در حد خوب ٨.٧ ثانيه، سرعتش ١٦٢ كيلومتر در ساعت و برد مسافتى اش با سرعت ثابت ٨٠ كيلومتر در ساعت ٣٨٠ كيلومتر است.
حداكثر شيب پيمايى مداوم اين خودرو ٣٧ درجه و حداكثر سرعتش براى پيمايش در شيب ٣٥ درجه، ٤٥ كيلومتر درساعت است. اين خودرو مى تواند شروع خوبى براى خودروهاى برقى با قيمت نسبتا ارزان باشد.
مينى هاچ بك E10X كوچولوى جذاب
مينى هاچ بك KMC E10X، يكى از جذاب ترين خودروهاى به نمايش در آمده غرفه كرمان موتور است. اين كوچولوى جذاب از چند جهت مورد توجه است:
١-طراحى خاص بدنه
٢-فضاى جادار (به نسبت قد و قواره)
٣- تريم داخلى دو رنگ و البته مينيمال آن
و
٤- پيشرانه برقى كه وجه تمايز آن با خودروهاى هم رده است.
سالهاست كه در اين كلاس خودرويى به بازار عرضه نشده و آخرين آنها ام وى ام ١١٠ و هيونداى آى ١٠ بوده كه چند سالى از عمر آنها مى گذرد.
با اين توصيف، پيش بينى مى شود كه E10X
با توجه به جثه كوچك و قيمت ارزان و كاربرى درون شهرى اش، يكى از خودروهايى باشد كه با فراگير شدن استفاده از خودروهاى برقى، فروش خوبى داشته باشد.
حداكثر قدرت اين كوچولوى خوش آب و رنگ، ٤٥ كيلووات يا ٦٠ اسب بخار و گشتاورش نيز ١٥٠ نيوتن متر است. حداكثر برد مسافتى با يكبار شارژ قريب به ٣٠٠ كيلومتر است، نهايت سرعتش به ١٠٠ كيلومتر در ساعت مى رسد و شيب قابل عبور برايش ٢٥ درجه است.
KMC X5 بزودى در بازار
مدل جديد KMC X5، نسخه جديدى از JAK S5 است كه در چند ماه اخير از آن صحبت زيادى شده است. يك كراس ميدسايز برپايه S5 كه البته تغييرات بسيار بزرگى را به خود ديده است. جلو عقب آن كاملا دگرگون شده و فضاى داخلى اش نيز آنقدر تغيير كرده است كه آن را فراتر از يك فيس ليفت ماژور ببينيم!
در بخشى فنى اما همان موتور و گيربكس DCT جك S را شاهديم كه ١٧٢ اسب بخار قدرت و ٢٨٠ نيوتن متر گشتاور دارد.
همانطور كه اشاره شد بيشترين تغييرات به داخل كابين برمى گردد. آنجا كه شما دوربين ٣٦٠، دوربين عقب، و و نمايشگر ١٢.٨ اينچى را در كنار بسيارى از تجهيزات رفاهى و ايمنى ديگر مشاهده مى كنيد.
اين خودرو زودتر از بقيه محصولات جديد كرمان موتور روانه بازار خواهد آمد. گفته مى شود كه اين خودرو در آذرماه به بازار مى آيد و قيمتى معادل ١.٣٩٢.١٠٠.٠٠٠ تومان خواهد داشت.
KMC J7 تنها فست بك جديد در كنار نسخه الكتريكى KMC
J7 EV
جى ٧ حدود ٢ سال پيش ، همين موقع ها به بازار آمد. يك سدان فست بك سايز متوسط با چهره اى كاملا جديد كه با قيمت ١ ميليارد و ١٩٠ ميليون به بازار آمد و به فاصله كمى از عرضه، قيمتش از مرز ٢ ميليارد هم گذشت! حالا اما بواسطه دخالت هاى شوراى رقابت، قيمتش پايين آمده و به عنوان سدانى متمايز از رقبا در دسترس دارد. پيشرانه آشناى ١.٥ ليترى با ١٧٢ اسب قدرت، چراغهاى به هم پيوسته در جلو و عقب و كابينى مجهز به انواع امكانات از وجوه تمايز J7 نسبت به رقبا به حساب مى آيد.
اما جى 7 برقى يا همانJ7 EV با چهره اى كاملا متفاوت و بدون جلوپنجره معرف رويارويى با يك خودروى كاملاً برقى است.
از اين خودرو جداگانه فيلم تهيه كرده و بزودى منتشر خواهيم كرد، اما در قالب معرفى آن در چند سطر بايد بگوييم كه به يك موتور برقى ١٤٢ كيلو واتى(١٩٠ اسبى) مجهز شده كه ٣٤٠ نيوتن متر گشتاور دارد. اين پيشرانه، شتاب ٧.٦ ثانيه اى را براى J7 EV رقم زده و حداكثر سرعتش ١٤٢ كيلومتر در ساعت است.
خودرو برقى J7 EV براى شارژ كامل برق شهرى به ٨.٥ ساعت و براى شارژ سريع تنها به ٤٥ دقيقه زمان نياز دارد.
اين خودرو با يكبار شارژ (بسته به نوع رانندگى) بين ٤٢٠ تا ٥٠٠ كيلومتر را مى پيمايد.
كراس اور JS6 در دو مدل بنزينى و هايبريد
كراس اور سايز متوسط JS6 جديدترين محصول كرمان موتور است كه در دو قالب بنزينى و هايبريد عرضه خواهد شد. در خصوص طراحى، سطح امكانات و جزييات ديگر، به تفصيل خواهيم نوشت اما در چند سطر بايد بگوييم كه طراحى آن در جزييات از آيتم هايى چون چراغ پيوسته در عقب، جلوپنجره بزرگ كه در دو طرف آن چراغ ها قرار گرفته اند و چراغهاى باريك LED برروى گلگيرها، بهره مى برد كه اين روزها (حداقل در بين چينى ها) ترند شده است.
مدل بنزينى KMC JS6 مجهز به يك موتور ١.٥ توربو است كه ١٣٥ كيلو وات (١٨١ اسب بخار) قدرت و ٢٨٠ نيوتن متر گشتاور دارد. جعبه دنده سينك شده با آن يك گيربكس ٦ سرعته دو كلاچه است و تعليق آن در جلو مك فروسون و در عقب مولتى لينك است. از مصرف سوخت آن هنوز اطلاعاتى منتشر نشده اما با توجه به ديگر مدلهاى پيش از اين به نظر نمى رسد شاهد مصرف سوخت چندان كمى در آن باشيم.
در عوض اما اگر به مصرف سوخت اعلام شده بر روى كاغذ اعتماد كنيم مصرف تركيبى در نسخه هايبريد PHEV ١.٣٣ ليتر اعلام شدهكه تقريبا در حد صفر است! اين مصرف سوخت در حالت تمام بنزينى نيز بسيار پايين و كم اعلام شده است. مصرف سوخت متوسط برابر با ٥.٣٧ ليتر براى موتور بنزينى كه البته در عمل بايد آنرا تست كرد.
موتور بنزينى نسخه KMC JS6 PHEV بازهم يك موتور ١.٥ ليترى اما اينبار تنفس طبيعى است كه ٨١ كيلووات(١٠٨ اسب بخار) قدرت دارد. موتور برقى آن هم ١٥٠ كيلووات(٢٠٠ اسب بخار) قدرت دارد كه استفاده از آنها به صورت موازى، مصرف سوخت و آلاينده را به طرز چشمگيرى پايين مى آورد. البته ناگفته نماند كه در نمونه هايبريد PHEV برخلاف نسخه بنزينى از يك گيربكس E-CVT استفاده شده است. حداكثر سرعت آن ١٧٥ كيلومتر در ساعت و شتابش ٧.٣ ثانيه اعلام شده است. اين خودرو دو موود رانندگى اكونومى و اسپرت دارد و در حالت تمام برقى مى تواند ١٠٠ كيلومتر را با سرعت ثابت بپيمايد.
در پايان بايد اين نكته را متذكر شويم كه خوشبختانه ورود، توليد و استفاده از خودروهاى برقى در كشور استارت خورده و بزودى شاهد تردد آنها در سطح خيابان هاى شهر خواهيم بود اما آنچه كه مسئولان وزارت صمت بايد به آن توجه ويژه اى داشته باشند، فراهم ساختن زيرساخت ها در جهت تسريع اين روند و فرهنگ سازى استفاده از خودروهاى برقى است. پرداخت سوبسيد به برق خريداران اين تيپ از خودروها و يا گارانتى طولانى مدت و پرداخت تسهيلات ويژه از سوى خودروسازان نيز در تسريع اين فرايند بسيار مهم و تاثيرگذار است.