4 سیلندرهای گرسنه‌ای که‌ V8‌ها را می‌بلعند

کوچولو های بی‌ملاحظه!

طراحی و ساخت ماشین‌های 4 سیلندری که به راحتی می‌توانند یک V8 پرحجم را جا بگذارند، نتیجه پیشرفت‌های فناوری‌هایی هست که نهایتا کارآمدتر شدن آنها را بدنبال داشته است. حالا اما قضیه فرق کرده است! موتورهای کم‌حجم به لطف سیستم‌های پرخوران، موتور حجیم 8 سیلندر را به راحتی می‌بلعند. نمونه‌اش هم کوچولوهای آلمانی هستند که جایگزین موتورهای پرحجم قبلی، شده‌اند. گزارش زیر نگاهی به 10 چهار سیلندر کوچولویی دارد که برای بلعیدن 8 سیلندرها هیج ابایی ندارند!

سرعت پرس– طراحی و ساخت ماشین‌های 4 سیلندری که به راحتی می‌توانند یک V8 پرحجم را جا بگذارند، نتیجه پیشرفت‌ فناوری‌هایی هست که نهایتا کارآمدتر شدن آنها را بدنبال داشته است. زمانی بود که فکر کردن در مورد تولید 300 اسب بخار از درون یک پیشرانه کمی سخت و حتی شاید غیر قابل باور بود. در آن زمان، تعداد کمی از خودروها دارای توربو بودند و بیشتر آنها تنفسی طبیعی داشتند. اکثرشان موتورهای حجیم اما نه چندان کارآمد بودند و یک خودرو با موتور 5.0 لیتری برای رسیدن به 250 اسب‌بخار مشکل داشت. حالا اما قضیه فرق کرده است! موتورهای کم‌حجم به لطف سیستم‌های پرخوران، موتور حجیم 8 سیلندر را به راحتی می‌بلعند. نمونه‌اش هم کوچولوهای آلمانی هستند که جایگزین موتورهای پرحجم قبلی، شده‌اند. گزارش زیر نگاهی به 10 چهار سیلندر کوچولویی دارد که برای بلعیدن 8 سیلندرها هیج ابایی ندارند!

‌آلفارومئو جولیا 2022، زیبا و کارامد
مدل پرفورمانس و کارامد آلفارومئو، هم ظاهر خوبی دارد و هم در داخل آن روح قدرتمندی دمیده شده است. جولیا، یک خودروی ایتالیایی بسیار شیک با طراحی ناب ایتالیایی است. مجهز به موتور قدرتمند 2.0 لیتری چهار سیلندری است که حداکثر قدرتی برابر 280 اسب‌بخار و نهایت گشتاوری معادل 415 نیوتن‌متر دارد.‌ این خروجی قدرت، می‌تواند در عرض 5.5 ثانیه آن‌را از 0 به 96 کیلومتر در ساعت برساند.

آئودی S3 رقیب دوج در درگ
این آئودی کوچولو دارای قدرت زیاد، فناوری فوق‌العاده بالا، فضای داخلی زیبا و تعادل خوبی بین تکنولوژی و زیبایی‌شناسی است. این آئودی S3 2022 چهار‌چرخ متحرک از یک موتور قدرتمند 2.0 لیتری چهار سیلندری بهره می‌برد که 306 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. آئودی S3 از 0 به 96 را در 4.3 ثانیه طی می‌کند و برای به چالش کشیدن یک دوج گرسنه 8 سیلندر در مسیر درگ، به اندازه کافی خوب است.

ب‌ام‌و 230i ایده‌آل برای دونات‌زنی
وقتی صحبت از موتورهای کوچک قدرتمند می‌شود، کنار گذاشتن سری جدید BMW 230i غیرممکن می‌شود. این خودرو تمام قدرت را برای کنترل فرمان به‌شما می‌دهد. موتور 2.0 لیتری چهار‌سیلندر این ب‌ام‌و 255 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. چنانچه از آن دسته آدم‌هایی باشید که عاشق دونات زدن و سوزاندن لاستیک هستند، خریدن یک نسخه RWD از این ماشین، برای‌تان یک معامله شیرین خواهد بود.

کادیلاک ‌ATS، پرمیوم قدرتمند
سدان و کوپه پریمیوم نسل جدید کادیلاک ATS -که در سال 2019 معرفی شد- دارای موتوری هستند که با نسخه پایه و اولیه فاصله زیادی دارد. این موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر که 272 اسب‌بخار قدرت و حداکثر گشتاور‌400 نیوتن‌متر تولید می‌کند، انرژی خوبی را به اکسل عقب منتقل می‌کند. این کوچولو برای آقایان میان‌سالی که از چرخش چرخ و سوزاندن لاستیک متنفرند، گزینه تمام چرخ متحرک را ارائه کرده است.

شورولت کامارو توربو 1LE ، یانکی گردن کلفت
حالا دیگر آمریکایی‌ها هم به سراغ تولید موتورهای کم‌حجم رفته‌اند. شورولت کامارو یکی‌از همین یانکی‌های اصیل است که دارای یک موتور 2.0 لیتری توربو چهار استوانه(بفول ایران‌خودرویی‌ها) است که 275 اسب‌بخار قدرت داشته و حداکثر گشتاوری معادل 400 نیوتن‌متر تولید می‌کند. اگر موتورهای V8 با صدای تنفس طبیعی خود شما را وسوسه می‌کنند، پس با موتور چهار سیلندر این کامارو پشیمان نخواهید شد.

فورد فوکوس RS 2015، دود کردن موستانگ شلبی در پشت سر
فورد فوکوس RS 2017 که ریشه‌‌ای اروپا‌یی دارد، از هر نظر یک کوچولو ی خشن است. این خودروی AWD دارای گیربکس 6 سرعته دستی و موتور 4 سیلندر 2.3 لیتری توربوشارژ است. این موتور هم قدرت فوق‌العاده 350 اسب‌بخار قدرت را با حداکثر گشتاور 474 نیوتن‌متر تولید می‌کند. فوکوس از هندلینگ تند و تیز و عملکردی عالی برخوردار است. فوکوسRS ‌ در ابولادروم، موستانگ شلبی GT450R را در فصل 1 گرند تور-زمانی‌که جرمی کلارکسون ریچارد هموند با هم رودررو شدند- پشت سر خودش دود کرد!

هوندا سیویک Type-R، سریع‌ترین در نوربرگرینگ
هوندا سیویکType-R ‌، ثمره تمام تلاشی است که هوندا در ساخت قدرتمندترین خودروی عضلانی خیابانی به خرج داده است. این اتومبیل رکورد سریع‌ترین دوره زده شده یک خودروی چهار سیلندر را در نوربرگ رینگ، ثبت کرده است. با کمال تعجب، این دریچه قدرتمند از یک موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر با حداکثر قدرت 306 اسب‌بخار و گشتاور 400 نیوتن‌متر استفاده می‌کند. هوندا سیویک Type-R یک هات‌هچ با حداکثر سرعت 273 کیلومتر در ساعت است.

مرسدسAMG CLA 45s ، قوی‌ترین 4 سیلندر دنیا
همانطور که همه می‌دانید، اکثر مدل‌های AMG دارای موتورهای V8 بزرگ هستند که قدرت خروجی آنهاکمتر از 480 اسب‌بخار نیست. اما، مرسدس کوچولو  AMG CLA 45s خلاف همه این خودروها، اتومبیل کوچکی است که با ورودش به بازار، کل معادلات را بر هم زده است، چراکه آن را باید قدرتمندترین خودروی 4 سیلندری دانست که تا کنون ساخته شده است. این خودرو 416 اسب‌بخار قدرت و 500 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و حداکثر سرعتش 155 مایل (250 کیلومتر) در ساعت است. این AMG می‌تواند از 0 به 96 کیلومتر در ساعت را در 3.7 ثانیه بزند که این شتابی بسیار قابل توجه است.

پورشه‌ 718 Boxster S/718 Cayman S 2022، دوقلوهای پرقدرت
اکثر مردم می‌گویند همه پورشه‌ها شبیه به هم هستند! Porsche 718 Boxster S‌ وCayman S 718 برادرانی هستند که تنها تفاوت قابل توجه‌شان در سقف‌ آنها است.‌Boxster دارای سقف کانورتیبل است و این در حالی است که Cayman از سقفی ثابت بهره می‌برد. این خودروها در ابتدا تا چند سال پیش دارای موتورهای 6 سیلندر تخت تنفس طبیعی بودند. اما، از آنجایی که مقررات آلایندگی، کارایی موتور را می‌طلبد، مدل‌های 718 اکنون از موتورهای تخت 4 سیلندر2.5 لیتری بهره می‌برند که از توربوشارژ استفاده می کنند. این موتورها 350 اسب‌بخار قدرت و 418 نیوتن متر گشتاور در 1900 دور در دقیقه تولید می‌کنند.

ولوو V60 Polestar 2014بدون تاخیر و با راندمان بالا
موتور چهار سیلندر Volvo V60 Polestar با شارژ کامل، 362 اسب‌بخار قدرت و 470 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. پولستار از یک سوپرشارژر نیرو می‌گیرد که هر اونس راندمان را از موتور چهار سیلندر خارج می‌کند. از آنجایی که این موتور یک سوپرشارژر است، برخلاف CLA هیچ تاخیری ندارد.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=550
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه