وزارت صمت: واردات فقط دست ما نیست

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌‌‌ کرد: موضوع واردات خودرو مساله‌ای نیست که وزارت صمت بخواهد به‌تنهایی درباره آن تصمیم‌گیری کند و نظر نمایندگان مجلس نیز در این خصوص که باید متناسب با نیاز مردم انجام شود، لازم است.

به گزارش سرعت پرس به نقل از دنیای اقتصاد – طبق اعلام وزارت صمت، براین اساس باید میزان تولید داخل اندازه‌گیری و میزان کمبود عرضه متناسب با تقاضا شناسایی شود. همچنین باید فاصله بین تقاضا و عرضه در بازار داخل با استفاده از واردات صورت گیرد. چگونگی تامین ارز موردنیاز هم موضوعی نیست که وزارت صمت بتواند درباره آن تصمیم‌گیری کند و این مورد با وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک‌مرکزی مرتبط است.

وزارت صمت در ادامه تاکید کرده است، البته تولیدکنندگان داخلی با واردات خودرو موافقند؛ زیرا اگر عرضه در بازار به میزان کافی انجام شود، واسطه‌‌‌گری نیز حذف خواهد شد و ارزش تولید داخل با این روند شناخته می‌شود و تولیدکنندگان داخلی می‌‌‌توانند خودروی خود را متناسب با خودروهای وارداتی به فروش برسانند. هم‌اکنون قیمت خودروهای تولید داخل در مقایسه با خودروهای وارداتی پایین است، بنابراین اگر شرایطی ایجاد شود که خودرو وارد شود، این موضوع به افزایش قیمت خودروی داخلی از سوی تولیدکننده منجر می‌شود، در این صورت به تولید هم کمک خواهد شد. البته راهکار افزایش کیفیت خودروها فقط با ابزار واردات نیست.

وزارت صمت تاکید کرده است که برای افزایش کیفیت خودرو برنامه بلندمدتی دارد و نمی‌توان انتظار داشت کیفیت خودروهایی که در داخل تولید می‌شوند و در بخشی از آنها کیفیت محصولات پایین است، در مدت کوتاهی افزایش پیدا کند. قسمتی از کیفیت محصولات داخلی به پلتفرم آنها مربوط می‌شود؛ زیرا این پلتفرم‌‌‌ها قدیمی هستند و در حال حاضر در خودروسازی‌‌‌ها پلتفرم‌های جدیدتری وجود دارد که برنامه وزارت صمت افزایش تولید روی این پلتفرم‌هاست. همچنین توسعه پلتفرم‌های جدید در صنعت خودرو و دست یافتن به پلتفرم‌های جدید با کیفیت بالا نیازمند زمان است و این مهم در وزارتخانه در حال انجام است. وزارت صمت در ادامه تاکید کرده که برای افزایش کیفیت محصولات، آزمون‌های کنترلی بیشتری به خط تولید اضافه خواهد شد. به عنوان مثال، آزمون پیمایش و قابلیت اطمینان به صورت عمده در خودروسازی‌ها اجرا شده و اشکالات این محصولات شناسایی می‌شود.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=4036
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه