تست و بررسی لکسوس RX 350

لکسوس RX 350 ، ژاپنی پرطرفدار بازار

آر ایکس، نام اس يو وى سايز متوسط لكسوس است كه اولين بار در سال ۱۹۹۸میلادی معرفی گردید. محصولی که در همان زمان عرضه به بازار جهانی می‌بایست با رقباى سرسختى همچون مرسدس بنز به رقابت میپرداخت و خود را در مقابل خریداران اثبات می‌کرد؛ متاسفانه نسل اول اتومبیل مذکور فرصت حضور در کشورمان را پیدا نکرد اما با راه یافتن نمونه فیس لیفت دومین نسلش، بسیاری را علاقمند به خود کرد و توانست نظر مشتریان لوکس پسند را به سمت خویش بکشاند.

سرعت پرس– آر ایکس، نام اس يو وى سايز متوسط لكسوس است كه اولين بار در سال ۱۹۹۸میلادی معرفی گردید. محصولی که در همان زمان عرضه به بازار جهانی می‌بایست با رقباى سرسختى همچون مرسدس بنز به رقابت میپرداخت و خود را در مقابل خریداران اثبات می‌کرد؛ متاسفانه نسل اول اتومبیل مذکور فرصت حضور در کشورمان را پیدا نکرد اما با راه یافتن نمونه فیس لیفت دومین نسلش، بسیاری را علاقمند به خود کرد و توانست نظر مشتریان لوکس پسند را به سمت خویش بکشاند.

نسل سوم در ایران

بعد از ورود كم تعداد نسل دوم RX نسل سوم آن (نمونه مورد بررسی) نخستین بار در سال ٢٠٠٩ و با قيمتى زير ١٠٠ ميليون تومان وارد بازار کشورمان شد و تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو‌های لوكس با موتورهاى حجيم بیش از ۲۵۰۰ سی سی، با قدرت در ایران حضور داشت. در آن دوره، اين کراس‌اوور با حضوری کمتر از ۱۰ سال و با عرضه دو نسل به بازار، توانست به عنوان معيار در اين سگمنت، مطرح باشد. در واقع باید گفت با ممنوعیت ورود نسخه‌های شش سیلندر، دوران طلایی این مدل هم پایان يافت و علی رغم حضور چهارمین نسلش با موتور چهار سیلندر، دیگر نتوانست بدلايلى چون قیمت بالا، رقباى ارزانتر‌، عرضه محدودتر و عملكردى ضعیفتر، جایگاه قبلی خود را حفظ کند.

طراحی ظاهری

خودروی مورد بررسى ما، يك نمونه‌ ۲۰۱۱ با رنگ جذاب سفید صدفی است كه با کارکرد بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر همچنان كيفيت خود را حفظ نموده است. ‌اتومبيلى كه تجربه نقد و بررسی‌‌ ١٠٠ هزار كيلومترى آن با شما خوانندگان عزيز به اشتراک گذاشته شده است. در ابتدا (و با گذشت زمان نسبتاً زيادى از معرفى آن) نگاه گذرايى داريم به جزييات  در ظاهر آن: در نمای کلی لکسوس RX،  از نکات ملموس می‌توان به بدنه حجیم و پف کرده، خطوطی که در زیر نور جلوه بهتری پیدا می‌کنند و فرم کلی  آیرودینامیک بدنه اين ژاپنی -که خود کمپانی لکسوس در معرفی این محصول به آن تاكيد می‌کند- اشاره نمود.

طراحی داخلی

 هرچند برخى از كارشناسان طراحی داخلی این نسل را نمى پسندند اما  به جرات آن را بايد یکی از شکیل‌ترین نماهای داخلی در میان محصولات لکسوس آن زمان دانست. خطوط خمیده متعدد، دریچه کولر‌هایی به شکل مستطیل‌های کم عرض و طویل، وجود سيلور در قسمت‌هایی از جلو داشبورد  -که در زمان عرضه این خودرو، در محصولات تویوتا و لکسوس ديده مى شد- و البته فرمانی زیبا که هنوز هم جذاب بنظر می‌رسد، اشاره نمود. نكته ديگر آنكه ترکیب طراحی هنرمندانه، کیفیت مثال زدنی لکسوس و بوی چرم صندلی‌ها هنوز هم نظر شما را به خود جلب مى كند.

امکانات

پیش از پرداختن به امکانات، بايد يادآور شويم که نسخه‌های وارد شده به ایران در دو مدل و در سطح امكانات متفاوت عرضه شدند که نمونه مورد بررسی ما نسخه فول آپشن آن بحساب می‌آید. از جمله امکانات اين مدل می‌توان به گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، دو مانیتور برای سرنشینان عقب، دسترسى به منوى برنامه ها از طريق ماوس، سیستم صوتی مارک لوینسن با کیفیت صدایی عالی، مون روف، درب صندوق عقب برقی، کیلس استارتر، هد‌آپ دیسپلی، دوربین دنده عقب، دوربینی در زیر آینه سمت شاگرد-که سبب سهولت بیشتر راننده هنگام عبور از معابر تنگ می‌شود- و کروزکنترل تطبیقی اشاره نمود.

رانندگی

در تجربه رانندگى با این ژاپنی پر طرفدار و در همان لحظات اولیه شروع حرکت، نكته جالبی که خودنمایی میکند عرض نسبتا زیاد بدنه است كه در ترافيك شهرى بسيار مهم است. پیشرانه نمونه‌های وارد شده به ایران همانطور كه پيشتر ذكر شد، شش سیلندر بوده و ۳.۵ لیتر حجم دارند. پيشرانه اى كه از پررنگ‌ترین دلايل محبوبیت اين خودرو است. اين موتور قدرتمند می‌تواند ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۴۸ نیوتن متر گشتاور را در اختیارتان قرار دهد و در هر لحظه پاسخگوى نياز شما باشد. هنگام رانندگی، نرمی کارکرد پیشرانه، صدا جذاب موتور خودرو و هماهنگی‌ آن با گیربکس شش سرعته، ملموس است. كيفيتى از رانندگى و اتاق بی صدا كه همچنان پس از ١٠٠ هزار كيلومتر پيمايش، حفظ شده است. اگر هم خواهان کمی هیجان و به چالش کشیدن این کراس اوور ميانسال هستید، پیشنهاد می‌شود گیربکس را در حالت تعویض دستی قرار دهید و با یک معکوس بجا و فشردن بیشتر پدال گاز، بلند شدن دماغه خودرو را مشاهده کنید! از نکات جذاب درخصوص تعویض دنده‌ها بايد به محل قرار  گيرى اهرم تعويض دنده اشاره نمود كه حسى متفاوت از ديگر خودروها را برايتان بدنبال خواهد داشت.

افت کیفی

درخصوص افت کیفی کابین از نکاتی که پس از حدود ۱۰ سال و کارکردی بالغ بر ۱۰۴هزار کیلومتر بیشتر دیده می‌شود، می‌توان به ساییده شدن بخشی از سر دنده، مستحلک شدن چرم صندلی‌ها و از جا کنده شدن روکش پدال ترمز پارک پایی اشاره نمود. مواردى كه نياز به بازسازى در آن ديده ميشود. اما جز این موارد نکته‌ خاص دیگری به چشم نمی‌آید و باید گفت کلیدهای مختلف روى داشبورد همچنان کیفیت خود را حفظ کرده‌اند و اثرى از ساييدگى در آنها دیده نمى شود.

و در آخر…

درنهایت و درخصوص نسل سوم لکسوس آر ایکس ۳۵۰ [مدل ۲۰۱۱] به این جمع بندی می‌رسیم که محصول مورد بحث با وجود سن نسبتا زیادش همچنان در بسیاری از بخش‌ها، در میان خودرو‌های جدید‌تر، حرف‌هایی برای گفتن دارد. با اين حساب اگر بدنبال خودرویی در بازه قیمتی ۲الی ۳.۵ میلیارد تومان هستید و به برند، حجم موتور، مليت و اعتبار نام خودروى خود اهميت مى دهيد، بدون شك لكسس RX350 تر و تميز، يكى از گزينه هايى است كه بايد به آن توجه خاصى داشته باشيد.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=766
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه