تعطیلی کارخانه تویوتا در سن پترزبورگ و جایگزینی ایران خودرو و سایپا

وزارت صنعت و تجارت روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت تویوتا موتور ژاپن تصمیم گرفته است که کارخانه خود در روسیه را تعطیل کند. در 23 سپتامبر 2022، تویوتا رسما کارخانه TMMR را تعطیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرعت پرس، بلومبرگ در گزارشی که به تازگی منتشر کرده است خبر از  تعطیلی کامل تویوتا در سن پترزبورگ د اده است. به پایه این گزارش، تویوتا که در  ماه مارس تولید خود در سن پترزبورگ را به دلیل اختلال در زنجیره تامین و توقف واردات خودرو به روسیه متوقف کرده بود در 23 سپتامبر 2022 رسما کارخانه TMMR خود را تعطیل کرد.

روزنامه کامرسانت روسیه دیروز جمعه، به نقل از منابع ناشناس این موارد را گزارش و اعلام کرد این کارخانه که ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار دستگاه در سال را داشته و مدل‌های کمری و راو4 را تولید می‌کند، له امید تواید در آینده همچنان حفظ خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، بسیاری از کارخانه‌ها در روسیه پس از اعزام نیروهای مسلح مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه، تولید خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند و اشتغال کارگران را به دلیل کمبود تجهیزات پیشرفته و مهاجرت تولیدکنندگان غربی، به حالت تعلیق درآورده‌اند.

به گزارش سرعت پرس، در طی3 دهه اخیر، محصولات مختلف تویوتا از پیک آپ گرفته تا آفرودهای سایز بزرگ آن بدلیل استهلاک پایین و کاربردی بودن‌شان در شرایط سخت، در جنگ‌های مختلفی حضور داشته و همین موضوع در کنار حمله روسیه به اوکراین حساسیت بر سر تولید آن در روسیه را  بالا برده است.

بد نیست بدانید که تویوتا بیش از هر خودروساز ژاپنی دیگری، سهم بازار روسیه را در اختیار دارد. این شرکت تنها در سال 2021 هشتاد هزار خودرو را در خاک روسیه تولید کرده و بیش از 110000 دستگاه نیز فروخته است. RAV4 با فروش 38,441 دستگاهی، یازدهمین مدل پرفروش روسیه در سال گذشته بود و بالاتر از کمری با 31,983 دستگاه قرار گرفت. تویوتا در سال 2007 در سن پترزبورگ شروع به تولید خودروهای محلی کرد. خط تولید این کارخانه شامل خودروی کاربردی اسپرت رو4 و سدان کمری در سال 2021 بوده است.

سایت تولیدی تویوتا در روسیه در 14 ژوئن 2005 آغاز شد و در 21 دسامبر 2007 با تولید نسل ششم تویوتا کمری افتتاح شد. در 1 مارس 2022، به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، تویوتا اعلام کرد که کارخانه آنها تعطیل خواهد شد و تمام فعالیت‌ها به حالت تعلیق در خواهند آمد.

هیداکی هما، سخنگوی تویوتا در این خصوص گفته است: تویوتا به طور کامل از تولید کنار می‌رود و هیچ برنامه‌ای برای فروش در روسیه ندارد و در مورد وضعیت کارمندان نیز متعاقباً تصمیم گیری خواهد شد. در پی تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین، بازار عرضه و فروش خودرو روسیه یه شدت (تا بیش از 80 درصد در ماه های می و ژوئن) کاهش یافت. Avtovaz PJSC -که قبلا در دست رنو بود- با خروج رنو از روسیه با چرخش یه سوی سازندگان چینی و ایرانی تلاش نموده تا خلاء برندهای غربی و ژاپنی در بازار را پر کند. سیاستی که موجب فعالیت مجدد ایران خودرو و سایپا در بازار روسیه شده است. گفتنی است که محصولات ایران خودرو توسط این شرکت و تحت برند لادا به بازار عرضه می‌شوند.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=3797
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه