کروکی ها چطور آنلاین میشوند؟
بهزودی کروکی های دیجیتال تصادفات رانندگی جایگزین مدل قدیمی کاغذی آن میشود تا مشکلات مردم در این رابطه کاهش یابد.
بهزودی کروکی های دیجیتال تصادفات رانندگی جایگزین مدل قدیمی کاغذی آن میشود تا مشکلات مردم در این رابطه کاهش یابد.
به گزارش سرعت پرس، روزنامه همشهری نوشت: «پس از یک سال از اجرای آزمایشی طرح کروکی آنلاین در شهر قم، به نظر میرسد که در آیندهای نزدیک شاهد فراگیرشدن آن در کل کشور خواهیم بود. با اجرای این پروژه، بسیاری از چالشهایی که مردم در حال حاضر با آن دستوپنجه نرم میکنند، رفع میشود. همچنین بسیاری از هزینهها از جمله هزینه کاغذ، رفتوآمدهای شهری و مراجعه و ازدحام مراکز ذینفع به شکل قابل توجهی کاهش مییابد. «کروکی آنلاین» به عنوان یک پروژه مشترک با همکاری پلیس راهور و بیمه مرکزی اگر چه نیازمند هزینههای اولیه از جمله فراهمکردن زیرساخت الکترونیکی و خرید تجهیزاتی مانند تبلت است اما آنگونه که رئیس پلیس راهور اعلام کرده، میتواند مانع از شکلگیری بخشی از تصادفات ساختگی هم بشود. دیجیتالشدن فرآیندهای اداری و مالی اکنون میتواند در حوزه تصادفات هم نقشآفرینی کند و برای مردم، پلیس راهور و بیمهها منجر به تسهیل و تسریع امور شود.
خرید هفت هزار تبلت
یکی از کارشناسان پلیس راهور در گفتوگو با همشهری میگوید: «این طرح در قم از یک سال پیش به صورت پایلوت اجرا شد و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی و نواقص آن در حال رفعشدن است.»
او با اشاره به اینکه کارشناسان پلیس راهور نیاز به بعضی از ابزارهای الکترونیکی دارند که هنوز در اختیار آنها قرار نگرفته است، میگوید: «تعداد کارشناسان در تهران بسیار زیاد است و تهیه این ابزارها نیاز به بودجه کلان دارد.»
با این حال سردار کمال هادیانفر در حاشیه مراسم تجلیل از نمونههای برتر ترافیکی در جمع خبرنگاران به خرید هفت هزار تبلت برای اجراییشدن این طرح اشاره کرد و گفت: «بنا داریم تا یک ماه آینده این طرح را در کل کشور اجرایی کنیم و کروکیها الکترونیکی شود.»
ترسیم کروکی آنلاین
کارشناس پلیس راهور به تبلتهایی که در طرح آزمایشی در اختیار کارشناسان استان قم قرار گرفت، اشاره میکند و میگوید: «سیستم کروکی آنلاین با استفاده از تبلت و دادههای ایجادشده بر اساس طرح تصادف که بخش عمده آن در تبلتها وجود دارد و همچنین واردکردن دادههای لازم از سوی کارشناس پلیس راهور، کروکی آنلاین را ترسیم میکند.»
به گفته او «پس از تکمیل کروکی از سوی کارشناس، این کروکی برای مراجع مربوطه مانند بیمه و قوه قضاییه ارسال میشود و سپس یک کد پیگیری صادر میشود که مقصر و زیاندیده میتوانند با استفاده از آن، به شرکتهای بیمه یا در صورت لزوم به قوه قضاییه مراجعه و کارهای لازم را پیگیری کنند.»
این کارشناس در مورد اجرای سراسری این پروژه میگوید: «پلیس راهور پیگیر است که این کار بهسرعت اجرا شود اما بخشی از آن وابسته به بودجه و فراهمشدن زیرساختهای لازم از سوی وزارت ارتباطات است.»
او در مورد روشهای ترسیم کروکی آنلاین میگوید: «ترسیم کروکی، هم از طریق قلم دیجیتال، هم لمس صفحه تبلت و هم از طریق دادههای ایجادشده از سوی کارشناس در تبلت امکانپذیر است.»
کارشناس پلیس راهور روش آخر را منوط به استفاده از یک نرمافزار میداند که کارشناس حاضر در صحنه، دیتای تصادف (عرض و طول خیابان، مسیرها، متراژها) را در این نرمافزار وارد میکند و به این ترتیب در مدت کوتاهی کروکی و طرح تصادف به وسیله نرمافزار تولید میشود.
مزایای کروکی آنلاین
این کارشناس پلیس راهور به مزایای این طرح اشاره میکند و میگوید: «تسریع در ترسیم کروکی، صرفهجویی در مصرف کاغذ و جلوگیری از مفقودشدن کروکی بخشی از مزایای اجرای سراسری طرح کروکی آنلاین است.»
به گفته او «همچنین همه اطلاعات در سیستم حفظ میشود و نهادها و ردههایی که نیاز به بهرهبرداری از آن دارند بهراحتی میتوانند به آن دسترسی داشته باشند.»
کارشناس پلیس راهور به ضرورت نوشتن گزارش از سوی کارشناس حاضر در صحنه اشاره میکند و میگوید: «کارشناس باید گزارشی از ماوقع و علت تصادف بنویسد که در بسیاری از مواقع خوانا نیست و مراجع مربوطه با مشکل مواجه میشوند اما با آنلاینشدن کروکی تصادف این مشکل برطرف میشود.»
او همچنین تأکید میکند که این پروژه میتواند مانع از اعمال سلیقه کارشناس در ترسیم کروکی شود.
جلوگیری از تصادفات ساختگی
سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور کشور، با اشاره به اینکه سالانه دو هزار میلیارد خسارت تصادفات ساختگی است، میگوید: این طرح تا حدودی مانع از تصادفات ساختگی میشود.
با این حال، کارشناسی که با همشهری گفتوگو کرده است، در پاسخ به این پرسش که آیا این پروژه میتواند مانع از تصادفات ساختگی هم بشود، میگوید: «این نرمافزار کار خاصی در این مورد نمیتواند انجام دهد و تشخیص ساختگیبودن تصادف بر عهده کارشناس حاضر در محل است. در واقع زمانی که کارشناس تشخیص میدهد که تصادف، نوعی صحنهسازی است، اصلا کروکی ترسیم نمیکند و موضوع را به نیروی انتظامی اطلاع میدهد تا رسیدگی شود.»
به گفته او «کارشناس برای تشخیص صحنهسازی با یک استعلام میتواند پی به ساختگیبودن آن تصادف ببرد. یعنی اگر در استعلام مشخص شود که خودرو و مالک تصادفات متعددی داشته، آن را به عنوان مورد مشکوک به نیروی انتظامی ارجاع میدهد.»
تسریع در پرداخت خسارت
رئیس بیمه مرکزی هم چندی پیش از رونمایی سامانه کروکی آنلاین خبر داده بود.
مجید بهزادپور در جلسهای با اشاره به فراهمشدن زیرساختهای لازم از سوی پلیس برای ترسیم کروکی آنلاین اعلام کرده بود که صنعت بیمه کشور به عنوان یکی از سازمانهای پیشرو در امر ارائه خدمات الکترونیکی، از اجراییشدن این پروژه استقبال میکند و با توجه به سیاستهای جدید دولت، همکاریهای لازم را برای اجرای آن در سراسر کشور انجام میدهد.
او اجراییشدن این برنامه در کشور را گامی بزرگ برای تسریع در پرداخت خسارتها عنوان کرد و ادامه داد: «با عملیاتیشدن این برنامه، علاوه بر تسریع در تشکیل پروندهها برای پرداخت خسارتها، زمینههای لازم برای کاهش تصادفات ساختگی هم فراهم میشود.»
رئیس کل بیمه مرکزی از کاهش تلفات و خسارتهای ناشی از بروز تصادفات به عنوان یکی از راهبردهای اساسی بیمه مرکزی نام برد و ابراز امیدواری کرد که با ایجاد تعامل و همکاری بین دستگاهها و نهادهای مرتبط و امضای تفاهمنامههای مشترک، این هدف محقق شود.
به گفته بهزادپور «در راستای الکترونیکیکردن خدمات و بهرهگیری همه سازمانها و نهادهای مرتبط با بیمه شخص ثالث، سامانههای الکترونیکی فیمابین باید تقویت و بهروز شوند تا علاوه بر سرعتبخشیدن به ارائه خدمات بتوان به صورت برخط نسبت به صحتسنجی و راستیآزمایی اطلاعات تبادلشده اقدام کرد.»
مطالب مرتبط:
واردات خودرو به این زودیها بعید است!
دور دوم مزایده خودروهای خارجی فردا آغاز میشود
فردا؛ پروژه TF۲۱ ایران خودرو رونمایی میشود + مشخصات