دانکر ولک و لوگوی جدید کیا

خودروسازان بزرگ شرقی با بهره گیری از طراحان بزرگ غربی، هویتی ماندگار را برای خود کسب کرده اند. پیتر شریر، کریم حبیب، کریستوفر چاپمن، گیلز تیلور و نادر فقیه زاده از جمله طراحانی هستند که با قراردادهایی سنگین جذب شرق آسیا شده و توانسته اند تحولی عظیم در طراحی محصولات کره ای و چینی را رقم بزنند.

سرعت پرس– لوگوی هر شرکتی معرف هویت آن کمپانی بوده و این نکته ای است که باعث می شود تا بسیاری از شرکت ها با هدف حفظ هویت در ذهن مخاطبان، یا تغییری در لوگوی خود ایجاد نکرده و یا اینکه در صورت تغییر با نگاهی محافظه کارانه، مختصات اصلی آن را همچنان حفظ نمایند.
بدنبال همین سیاست، بسیاری از شرکت های بزرگ خودروسازی همچون رنو، مرسدس، ولوو، ب ام و، پژو و ….در طول زمان و به منظور بروز سانی با حفظ ساختار کلی لوگوی خود، بارها و بارها آن را دستخوش تغییراتی کرده اند.

تصویر بالا، تغییرات لوگوی کیا در طول زمان را نشان می دهد. آخرین تغییر این لوگو نیز کار طراح معروف ‌و‌ برجسته کمپانی کیا یعنی لوک‌ دانکر‌ولک است که نامش برای علاقمندان به طراحی خودرو غریبه نیست.
لوک دانکرولک، استاد بلژیکی طراحی خودرو، به عنوان مدیر ارشد طراحی و خلاقیت در گروه هیوندای موتور، آخرین لوگوی کیا در سال ۲۰۲۱ را طراحی کرده است. دانکرولک که در سال ۱۹۶۵ در لیما، پرو متولد شد، در کارنامه خود پیشینه همکاری با برندهای بزرگی چون پژو، آئودی، اشکودا، سئات،  لامبورگینی، بنتلی و جنسیس را دارد. لوگوی ساده اما بسیار جذاب کیا که با همکاری بلک‌اسپیس طراحی شده است، با الهام از انرژی سئول، «حرکت» را با یک سیستم گرافیکی مدولار و براق به نمایش می گذارد. این لوگو که نمایش تک نوشته مینیمالیستی «کیا» است، ترکیبی از مشکی میدنایت و سفید پولار است. این طراحی جدید بخشی از فلسفه «حس اسپرت» است که درواقع روش نوآورانه ولک را منعکس می‌کند. با این توصیف باید گفت که طراحی جذاب لوگوی کیا یکی از دلایل انتخاب وی به عنوان شخصیت سال خودروی جهان در سال ۲۰۲۲ بوده است.

نوشته : کوشا نامی

لینک کوتاه مقاله: https://soratpress.ir/?p=35153

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *