تاخیر دوباره در واردات خودرو؟

در شرایطی ۴۷ روز از زمان ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد که هنوز وزارت صمت شرکت‌های منتخب برای ورود محصولات خارجی را تعیین نکرده است.

به گزارش سرعت پرس و به نقل از دنیای اقتصاد،  اگر چه چندی پیش وزیر صمت و سخنگوی این وزارتخانه اعلام کردند دو شرکت از بین ۳۰۰ کسب‌وکار درخواست‌کننده، در مسابقه واردکننده منتخب، برگزیده شدند؛ با این حال به نظر می‌رسد در شرایط کنونی واردات باز هم به مانع جدی برخورد کرده است. دوم شهریورماه سال جاری آیین‌نامه واردات خودرو بعد از ماه‌ها بحث و گفت‌و‌گو و حاشیه‌سازی توسط مخالفان از سوی هیات دولت به وزارت صمت ابلاغ شد.

آیین‌نامه مذکور همانطور که پیش‌بینی می‌شد، ورود خودرو را محدود و مشروط کرده بود و در عین حال موانع زیادی را پیش پای وارد‌کنندگان خودرو قرار داده بود؛ از جمله واردات به شرط انتقال تکنولوژی یا فروش خودرو در بورس کالا. در عین حال در آیین‌نامه‌ای که با سه ماه تاخیر ابلاغ شد خبری از عوارض و تعرفه گمرکی نیست، اما واردکننده را مقید به واردات خودروی زیر ۲۰ هزار دلار کرده است. آیین‌نامه هیات دولت در نهایت با واکنش برخی از نمایندگان مواجه شد و نمایندگان مجلس تاکید داشتند آیین‌نامه واردات با قانون ساماندهی خودرو تطابقی ندارد؛ به همین دلیل در کمیسیون تطبیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در همین راستا روز دوشنبه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، ایرادات سه‌گانه‌ای درخصوص واردات خودرو به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد.

این ایرادات طی ۴۷ روزی که از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد بارها از سوی رسانه‌ها و فعالان حوزه واردات تذکر داده شده؛ حال آنکه مجلس در روزهایی که صحبت از آغاز واردات خودرو در انتهای ماه جاری یا آبان‌ماه است، ایراداتی را در خصوص آیین‌نامه به رئیس‌جمهور ابلاغ کرده است. آنچه مشخص است رفع ایرادات مجلس از سوی هیات دولت زمان‌بر خواهد بود، چرا که هیات تطبیق به موارد قانونی اشاره کرده که آیین‌نامه مذکور را با تغییرات اساسی رو‌به‌رو خواهد کرد. تعیین ارزش گمرکی خودرو، مرجع تعیین‌کننده سود بازرگانی، مرجع ابلاغ‌کننده دستورالعمل اجرایی تصویب‌نامه و غیره از جمله مواردی است که به طور حتم اصلاح آن برای دولت وقت‌گیر خواهد بود؛ به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود واردات خودرو باز هم با تاخیر همراه باشد.

در این بین روز گذشته شایعاتی مبنی بر ابطال این آیین‌نامه همراه با ایرادات مجلس مطرح شد که امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در واکنش به این شایعات عنوان کرد ایرادات مطرح‌شده به آیین‌نامه واردات خودرو باعث ابطال آن نمی‌شود. به گفته او، اشکالات وارده به آیین‌نامه به‌زودی اصلاح خواهد شد و نتیجه آن در اسرع وقت تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود. هر چند سخنگوی وزارت صمت عنوان کرد عزم دولت و مجلس برای واردات خودرو جدی است؛ با این حال مشخص نیست با گذشت ۴۸ روز از ابلاغ آن و فراخوان برای گزینش وارد‌کنندگان چرا از بین ۳۰۰ شرکتی که متقاضی بودند تنها دو شرکت برگزیده شده‌اند.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=4263
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه