KITONEXT, دومين رويداد فرصت هاى نوآورى و فناورى هاى كرمان موتور
دومين رويداد فرصت هاى نوآورى و فناورى KITONEXT، با حضور سامان فيروزى مديرعامل كرمان موتور، معاون وزير صمت، رياست دانشگاه صنعتى شريف و تنى چند از مديران علمى و صنعتى كشور برگزار گرديد.
به گزارش پايگاه خبرى سرعت پرس، صبح امروز دومين نشست فرصت هاى نوآورى و فناورى كرمان موتور kitonext با حضور مديران اين شركت، اساتيد دانشگاه، مديران صنعتى و مهمانان خارجى برگزار گرديد و سخنرانان به نقد و بررسى عملكرد خودروسازان و استفاده از فرصت هاى نوآورى در صنعت خودروسازى پرداختند.
در اين رويداد، محمد موسوى معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت ضمن ابراز امیدواری از برگزاری این رویداد و استفاده از ظرفیتهای نهفته دانشگاهها، گفت: تلاشهایی که امروز ثمره آن را در صنعت خودرو مشاهده میکنیم، حاصل تلاشهای بنیانگذاران این صنعت است.
وى با اشاره به گردش نقدینگی حدود ٨۶٠ همت در حوزه خودروسازی، سهم ١٢ درصدی صنعت خودرو در ارزش افزوده کشور و رتبه ١۶ صنعت خودروسازی ایران در جهان، این اعداد و ارقام را نشان از اهمیت و پیشرفت صنعت خودروسازی کشور دانست.
توليد ٧١٣ هزار دستگاه خودرو تا پايان مهرماه امسال آنهم در شرايط انقباضى و وجود تحريم ها، نكته ديگرى بود كه موسوى به آن اشاره داشت.
معاون وزير صمت در بخش ديگرى از سخنان خود با اشاره جنگ تحميلى و شرايط حاكم در آن زمان گفت: همان طور که در زمان جنگ تحمیلی با وجود محدودیتهای شدیدی که وجود داشت، پیشرفتهای بسیاری را در تاریخ ثبت کردیم، امروز نیز باید از ظرفیتهای داخلی و تحریمها علیه صنایع حداکثر استفاده را کرده تا بهترین محصولات را با بالاترین کیفیت تولید و عرضه کنیم.
موسوى در پايان سخنان خود در پایان ضمن تشکر از مدیران شرکت کرمان موتور و روسای دانشگاه شریف، نسبت به استفاده از فرصت ها همچون بهره گيرى از ظرفيت هاى علمى كشور و روند چشمگير پيشرفت در صنعت خودرو كشور اظهار اميدوارى كرد.
بعد از سخنان موسوى، با حضور مهندس فيروزى مديرعامل كرمان موتور، از بهرامى نيروى جوان و خلاق كرمان موتور در تيم پشتيبانى خط توليد كرمان موتور تقدير به عمل آمد.
حسن حدادپور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف نيز ديگر سخنران رويداد kitonext بود كه پيشرفت هاى حال حاضر صنعت خودرو را نتيجه استفاده گسترده از نوآورى هاى علمى تكنولوژيكى دانست.
او در بخشى از سخنان خود با اشاره به تصميم گيرى هاى منطقى و حساب شده، گفت: دانشگاههای کشور محل ورود استعدادها و نخبگان كشور است و میتوانیم از ظرفیتهای علمی و تجربی دانشجويان و اساتيد در پیشرفت صنعت خودروسازی استفاده كنيم.
بيشترين ارزش افزوده در بخش R &D است
ابوالفضل خلخالی، معاون توسعه محصول کرمان، نيز در سخنان خود با تكيه به بخش تحقيق و توسعه R&D در صنعت خودروسازى، بيشترین ارزش افزوده را ناشى از فعاليت اين بخش دانسته و كمترين ارزش افزوده را مربوط به قسمت پروداكشن (توليد محصول) دانست.
معاون توسعه محصول کرمان موتور در ادامه سخنان خود با اشاره تحقیق و توسعه شرکت به روی سه پلتفرم اصلی، گفت: در شركت كرمان موتور ما سه تا پلتفرم اصلی داريم. پلتفرم PS1 كه اولين پلتفرم خودروی سواری ما است و بر روی اين پلتفرم سه محصول در سه كلاس مختلف داريم. همچنین دو مگاپلتفرم خودروی سواری كوچک و متوسط KP1 و مگاپلتفرم KP2 كه خودروی سواری بزرگ است را هدف قرار داديم. هر كدام از اين پلتفرمها برای ١۵ سال کار در نظر گرفته شدهاند و محصولاتی كه بر روی اين پلتفرمها عرضه میشوند، با عمر پنج سال طراحی و تولید خواهند شد.
ابوالفضل خلخالی ادامه داد: پلتفرم PS1 در سه تایپ بدنه سدان، هاچ بک و SUV عرضه خواهد شد و سه نوع پیشرانه بنزینی، هیبریدی و فول الكتریک را روی اين پلتفرم در نظر گرفتهايم و در دو نوع تیپ استاندارد و فول آپشن هم عرضه خواهد شد.
معاون توسعه محصول کرمان موتور درباره سایر پلتفرمها توضیح داد: در پلتفرم KP1 ما چهار نوع بدنه سدان، هاچ بک، كوپه و SUV را در نظر داریم. همچنین در پلتفرم KP2 ما سه نوع بدنه سدان، SUV و NPV را داريم؛ به لحاظ پیشرانه، بنزينی، PHEV، EV و REV را مدنظر قرار دادیم و دو نوع سیستم تحرک خودرو كه 4wheel drive چهار چرخ متحرک و 2wheel drive دو چرخ متحرک هستند.
خلخالی با اشاره به برنامههای کرمان موتور تصریح کرد: به لحاظ زنجيره تامين، هدف سبد محصولات ما این است كه ٣٠ درصد زنجیره تامین، قطعات وارداتی باشند و ٧٠ درصد داخلی سازی انجام شود. امروز ما به طور متوسط نزدیک به ۴٠ درصد داخلی سازی داریم و در پلتفرم PS1 ما بر اساس آخریم دفترچه داخلی سازی، ٦٨ درصد داخلی سازی را ثبت کردیم كه اين درصد بزودی به بالای ٧٠ درصد، نزدیک خواهد شد.
معاون توسعه محصول کرمان موتور ادامه داد: در سبد محصولاتمان به لحاظ محصولات داخلی و مونتاژی يا وارداتی، هدفگذاری این است که برای ٨٠ درصد محصولاتمان، محصول بومى و و ٢٠ درصد محصولات مونتاژی باشد. به لحاظ قوای محركه، ١٠ درصد هدف محصولات برقی، ٣٠ درصد قوای محركه هیبریدی و ۶٠ درصد هم قوای محركه بنزينی است. اين اهداف برای برنامه توسعه هفتم كه تا پايان سال ١۴٠٧ است، در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: ما در بخش توسعه قوای محركه بنزينی كممصرف، كاهش مصرف سوخت ٢٠ درصدی را هدف قرار دادیم، میزان ساخت داخل ٧٠ درصد، تيراژ توليد ساليانه ٢۵٠ هزار دستگاه و درصد سبد محصولات عمومی كرمان موتور ۶٠ درصد است. قوای محركه برقی، كاهش مصرف سوخت صد در صدی را شامل خواهد شد که ٧٠ درصد ساخت داخل خواهيم داشت و تيراژ توليد ساليانه شرکت هم ٢۵ هزار دستگاه خواهد بود و درصد سبد محصولات بومی كرمان موتور هم ١٠ درصد را شامل خواهد شد.
در مورد قوای محركه هیبریدی، كاهش مصرف سوخت ٣۵ درصدی را هدف قرار داديم که با ميزان ساخت داخلی سازی ٧٠ درصد، تيراژ توليد ساليانه ١٢۵ هزار دستگاه و درصد سبد محصولات بومی كرمان موتور ٣٠ درصد خواهد بود.
خلخالی با اشاره به وضعيت هر كدام از اين پروژههای توسعه محصول روی پلتفرمهای یاد شده توضیح داد: ما در پلتفرم PS1، محصول ايگل بنزينی را به صورت كامل توسعه داديم و امروز به عنوان اولین محصول بومی کرمان موتور فروش آن انجام میشود.
هاچبك ايگل با نام شادو به بازار مى آيد
خلخالى گفت: ما بر روی پلتفرم PS1، محصول PS12 را هم داريم كه تحت عنوان شادو Shadow معرفی خواهد شد. به لحاظ ساخت نمونهها، بالای ٧۵ درصد پيشرفت داشته و نمونههای توليد آزمايشی در اسفندماه ١۴٠٣ توليد میشوند، اما با فرض فرايندهای تست و فرايندهای مربوطه، در شهريورماه سال آينده محصول PS12 برای ورود به بازار آماده و تجاری سازی آن انجام خواهد شد.
ايگل برقى و هايبريد در راه است
معاون توسعه محصول كرمان موتور گفت: در حال حاضر بر روی پلتفرم PS1 يک محصول برقی را عرضه كرده ايم و در حال انجام فرايندهای توسعه يک محصول كاملا فول الكتریک نيز هستیم.
اما بر روى پلتفرم PS1 همزمان يک محصول هیبرید را هم توسعه داده ايم كه اين محصول تحت عنوان ايگل هيبريدى تا ٣۵ درصد كاهش مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت. خودرويى كه تا پایان سال آينده فرايند تجاری سازی و ورود به بازار آن انجام خواهد شد.
ابوالفضل خلخالی با اشاره به شروع توسعه اولین محصول بر روی پلتفرم KP2 گفت: اين خودرو یک شاسی بلند است كه در گروه SUV ها قرار مى گيرد. فرايندهای طراحی استایل آن انجام شده و نمونههای طراحی محصول نيز در حال انجام است.
كيتونكست kitonext را بايد نمايشى از تلاش كرمان موتور براى استفاده از فرصت ها و ظرفيت هاى علمى كشور در به روزرسانى و همگام شدن با فناورى هاى پيشرفته صنعت خودروسازى دنيا دانست.