سفر سبز به بابلسر با تیگو 8 ای پلاس
نوشته شده توسط سهند فتحی
آخر هفته با خودرویی سبز راهی شهر بابلسر استان مازندران شدیم تا در طول یک سفر دو/سه روزه تواناییهای اولین خودروی تولیدی بلاگین هیبرید را از نزدیک بسنجیم.
سرعت پرس– سفر به شهرهای سرسبز خطه شمال کشور همیشه یکی از مقاصد مهم سفر برای مردم ایران بویژه تهرانیها بوده است و در هر تعطیلاتی، مسافران مختلفی از شهرهای دور و نزدیک مهمان آن میشوند. نزدیکی تهران به شمال کشور، آب و هوای معتدل و طبیعت منحصر به فرد این منطقه باعث شده تا برخی از خودروسازان و کارشناسان خودرویی نیز تستهای جاده ای خود را در این منطقه برگزار کنند. اینبار نیز این فرصت برایمان فراهم شد تا با خودرویی متمایز از خودروهای دیگر راهی شمال کشور شویم. در سفری که از سوی فونیکس تدارک دیده شد، آخر هفته با خودرویی سبز راهی شهر بابلسر استان مازندران شدیم تا در طول یک سفر دو/سه روزه تواناییهای اولین خودروی تولیدی بلاگین هیبرید را از نزدیک بسنجیم. صحبت از تیگو ۸ پرو ای پلاس و تواناییهای این خودرو برای عبور از مسیرهای سخت خارج از جاده، بررسی میانگین مصرف سوخت جاده و شهر، امکانات خودرو، نحوه شارژ و…. است.
تیگو 8 ای پلاس چه خودرویی است؟
پیش از ارائه تجربه 3 روز رانندگی با این خودرو، بد نیست نگاه کوتاهی به این خودرو داشته باشیم. تیگو ۸ پرو ای پلاس، جدیدترین محصول گروه فونیکس است که با بهرهگیری از یک موتور بنزینی و دو موتور برقی، قابلیت پیمایش ۹۵۰ کیلومتر را در شرایطی دارد که باک ۴۵ لیتریاش پر و باتریها فول شارژ باشند. تنها محصول فعلی پلاگین هیبرید مونتاژی کشور که حداقل فعلا میتواند به عنوان یک امتیاز انحصاری برای جذب مخاطبان بیشتر، تلقی شود. این مدل درواقع سومین نسخه از تیگو 8 است که به فاصله کمی از مدلهای قبلی وارد بازار میشود: تیگو 8 پرو، تیگو 8 پرو مکس و حالا تیگو 8 پرو e+ که عرضه آنها به فاصله کوتاهی از هم، نشان از توجه فونیکس در به روز بودن بازار و تامین نظر و سلیقه گوناگون مخاطبان دارد. تیگو 8 جایگزین تیگو 7 بود، تیگو 8 پرومکس نسخه فیس لیفت شده تیگو 8 پرو-که با تغییراتی اساسی در بخش انتقال قدرت راهی بازار شد- و نسخه آخری ای پلاس که حالا برای عرضه به متقاضی چیزهای بیشتری دارد.
طراحی خودرو
سخه تیگو 8 ای پلاس مورد آزمایش در ظاهر، همان تیگو 8 پرومکس است و هیچ تفاوتی جز نشانه و لوگوتایپ e+ و اگزوزهای خودرو با این نسخه ندارد. در داخل نیز تغییر اصلی مربوط به طراحی سردنده و تنظیم سامانه های هشدار بین خطوط و خروج از خط است که این یکی در E+ از طریق نمایشگر امکان پذیر است. در لیور دنده علاوه بر تغییر در شمایل ظاهری، قابلیتش از تیپ ترونیک موجود در نسخه پرومکس به بازیابی انرژی در نسخه ای پلاس تغییر یافته است. بدین ترتیب که با جابجایی شیفتر دنده به قسمت مشخص شده با حرف B انگلیسی وارد سیکل بازیابی شده و مشخص میکنید که بازیابی انرژی از طریق موتور بنزینی، به چه میزانی انجم شود. با کمک این سیستم در ۳ سطح قابلیت تنظیم این سیکل رو شاهدید که سطح 3 بیشترین حد از بازیابی و سطح 1 کمترین میزان را شامل می شود.
تیگو ۸ پرو e پلاس پلاگین هیبرید، به موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژی مجهز شده که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور بنزینی با دو موتور برقی همراه شده است که یکی ۵۵ کیلووات و ۱۶۰ نیوتن متر و دیگری ۷۰ کیلووات و ۱۵۵ نیوتن متر قدرت و گشتاور است. سیستم پلاگین هیبریدی، در بهترین حالت و در زمانی که شارژ باتری فول باشد، قادر به تولید ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور است، که این امر این خودرو را به یکی از قدرتمندترین نسخههای تیگو ۸ تبدیل میکند
رانندگی با ای پلاس در جاده
در حین رانندگی با ای پلاس، گشتاور بالا و انتقال نیرو به چرخ ها از طریق گیربکس اختصاصی این خودرو کاملا محسوس بود. وظیفه انتقال این قدرت در ای پلاس برعهده گیربکس پیشرفته سه حالته DHT گذاشته شده که بخوبی تعویض دندهها را انجام میدهد. این جعبه دنده به گونهای طراحی شده است که ضمن تضمین عملکرد بهتر، بهینه شدن مصرف سوخت و کاهش آلایندهها را بدنبال دارد. اما با این حال باید به این نکته هم توجه داشته باشید که این خودرو تک دیفرانسیل بوده و انتقال گشتاور بالا به محور جلو باعث میشود تا در کنترل خودرو و در شتابگیریهای ناگهانی کمی با دقت و احتیاط رفتار کنید. نکتهی قابل توجه در طول سفر نیز شتاب گیری فوق العاده این خودرو، بهویژه در حالت هیبرید (HEV) بود که توجه ما را حسابی به خود جلب کرد. ما بارها شتاب این خودرو را تست کردیم و شتاب صفر تا صدش از ۷.۶ ثانیه بالاتر نرفت. با این توصیف باز هم تاکید میکنیم که در رانندگی با تیگو 8 ای پلاس باید به این نکته توجه داشته باشید که گشتاور بالای موتور به یک محور و شتابگیری سریع خودرو، نیازمند کنترل بیشتر راننده است. نکته مثبت و مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم، این است که با وجود بنزین کم کیفیتی که خارج از تهران به این خودرو زدیم، به هیچ وجه حتی در فشار بالا، از موتور این خودرو ناک و شوک را شاهد نبودیم!
اما موضوع بسیار مهم دیگر برای ما، سفر کردن با یک خودروی پلاگ این هایبرید بود که آن را کاملا متمایز از دیگر تستهای جادهای میکرد. طی کردن مسافتی نسبتا طولانی با یک باک بنزین و شارژ باتریها از طریق شارژ دیواری، تجربه ای نو بود که برای همه ما تازگی داشت. شیوه و نحوه شارژ این خودرو را در ویدئویی منتشر کرده ایم، اما زمان کوتاه شارژ و حفظ امنیت خودرو به هنگام فرایند شارژ باتریها و نهایتاً تجربه عملی رانندگی با یک خودروی پلاگین-هیبرید، برای ما بسیار جدید، جالب و جذاب بود.
در یک شرایط خاص و در زمانی که هم بنزینمان تمام شده بود و هم شارژ باتریها به صفر رسیده بود، وارد پمپ بنزین شدیم و جالب اینکه بعد از سوختگیری و شروع مجدد حرکت، وارد سیکل بازیابی انرژی از سیستم حرکتی موتور بنزینی شدیم. با توجه به اینکه در آن زمان صرفاً موتور بنزینی فعال بود، در همان ۱۰ کیلومتر با بازیابی انرژی حاصل از حرکت خودرو، باتری تا میزان 20 درصد شارژ گردید. در طول سفر پانصد کیلومتری با وجود موتورهای برقی مکمل، مصرف سوخت ترکیبی(هیبریدی) کمی حدوداً 5.5 لیتر را شاهد بودیم که میزان مناسبی ارزیابی می شود. میزان مصرفی از سوخت که ای پلاس را قادر میسازد پیمایشی در محدوده 1000 کیلومتر داشته باشد.
تیگو 8 ای پلاس کراس اوری دوستدار محیط زیست است که حضور آن به عنوان اولین خودروی پلاگین مونتاژی در شرایط فعلی بازار، میتواند آن را پیش قراول حضور دیگر خودروهای هیبریدی و برقی کند. با توجه به تلاش وزارت صمت در جایگزینی خودروهای پاک هیریدی و برقی به جای خودروهای تمام بنزینی، به نظر می رسد که تیگو 8 ای پلاس با استقبال خوبی از سوی بازار روبرو شود و این البته مستلزم آن است که شاهد قیمت گذاری مناسب و یا در نظر گرفتن شرایط فروش منعطف برای خریداران باشیم.