آخرین تکه پازل جراحی اقتصادی ایران خودرو با عزل مدیرعامل ساپکو؛

گام نهایی، انحلال ساپکو خواهد بود

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از زمانی که روی کار آمد اقدام به تغییرات کلان در ساختار مدیریتی این شرکت نمود اما در ایستگاه ساپکو متوقف شده بود، شب گذشته در یک اقدام مهم مدیرعامل ساپکو تغییر کرد تا در مرحله بعد ساپکو نیز منحل شود و شرکتی که در انحرافی بزرگ از اصل خود تبدیل به بازوی قطعه سازان در اعمال فشار به ایران خودرو شده بود حذف و قیمت تمام شده و سطح کیفی تنها عامل انتخاب تولید کننده قطعات باشد.

به گزارش سرعت پرس و به نقل از پرشین خودرو، ساپکو یکی از نمادهای انحراف از مسیر در صنعت خودرو و به طور خاص گروه صنعتی ایران خودرو است که به دلایل بسیاری عزل مدیرعامل آن با موانعی همراه بود. خوشبختانه تصحیح این انحراف که در سالیان گذشته ایجاد شده بود از شب گذشته و با عزل عادل پیرمحمدی آغاز شد.

ساپکو که با هدف تکمیل حلقه ارتباطی طراحی، ساخت و مونتاژ خودرو در دهه 70 تاسیس شده، متاسفانه در گذر زمان به محلی برای توزیع رانت میان برخی قطعه سازان و انتخاب سورس‌های قطعه سازی بدون توجه به کیفیت قطعات تبدیل شده است. نتایج انحراف از مسیر ساپکو در این مدت در محصول نهایی ایران خودرو مشهود بود و آنچه امروز از نارضایتی عمومی از کیفیت خودرو می‌بینیم نتیجه خروج ساپکو از ریل گذاری اولیه بوده است.

بی‌نتیجه ماندن میزهای تولید داخل که در چند دوره برگزار شد و ادامه کار با قطعه سازانی که در حلقه نزدیکان قرار داشتند از مهم‌ترین عواملی است که برخی قطعه سازان توانستند در مقاطعی حتی تولید خودرو را به گروگان بگیرند تا منافع خود را تامین کنند.

ایستادن در برابر انحراف ساپکو از اهداف اولیه، خواست بسیاری از قطعه سازان است که به عملکرد ساپکو اعتراض داشتند. خوشبختانه شب گذشته عادل پیرمحمدی تغییر کرد تا امیدوار به اعمال تغییرات کلان در ساپکو و در گام بعد انحلال این شرکت باشیم.

تغییرات اعمال شده در شب گذشته آغاز مسیری است که کیفیت و قیمت تمام شده را مبنای انتخاب سورس‌های قطعه سازی خواهد کرد نه ارتباطات خارج از عرفی که در طول دهه‌ های گذشته ایجاد شده است.

مسیری که با عزل پیرمحمدی آغاز شد یقینا هموار نخواهد بود چرا که ماهیت مبارزه با فساد ساختاری این است، اما مقاومت در برابر موانع ایجاد شده در این مسیر خواست اصلی شبکه تامین و قطعه سازانی است که سال‌ها با وجود کیفیت و قیمت مناسب قطعات تولیدی پشت درهای ساپکو مانده و راهی به خط تولید ایران خودرو پیدا نکرده اند.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=5310
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه