سخنگوی صمت تشریح‌کرد:

چگونگی جایگزینی خودروی فرسوده در نوبت سوم قرعه کشی یکپارچه

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تفاوت نوبت سوم قرعه کشی یکپارچه خودرو با دفعات قبل، اخذ استعلام از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای متقاضیان مشمول طرح جایگزینی خودرو فرسوده است.

پایگاه خبری سرعت پرس–  سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تفاوت نوبت سوم قرعه کشی یکپارچه خودرو با دفعات قبل، اخذ استعلام از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای متقاضیان مشمول طرح جایگزینی خودرو فرسوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، از امروز ثبت نام سومین دوره قرعه‌کشی یکپارچه خودرو به مدت سه روز آغاز می‌شود. تنها تفاوت نوبت سوم قرعه کشی یکپارچه با دفعات قبل، اخذ استعلام از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای متقاضیان مشمول طرح جایگزینی خودرو فرسوده است.

در این دوره از قرعه‌کشی یکپارچه نزدیک به۶۰ هزار خودرو عرضه می‌شود که ۵۰ درصد ظرفیت قرعه‌کشی به طرح جوانی و ۲۰ درصد ظرفیت به خودروهای فرسوده اختصاص می‌یابد که فراتر از ۱۰ درصد مندرج در قانون بودجه ۱۴۰۱ است. در واقع از امروز (چهارشنبه ۱۶ شهریورماه) ثبت‌نام سومین مرحله از فروش یکپارچه محصولات خودروسازان آغاز می‌شود که برای اولین بار، علاوه بر سهم قرعه‌کشی طرح عادی و طرح جوانی جمعیت (طرح ویژه مادران)، سهم ۲۰ درصدی از ظرفیت قرعه‌کشی محصولات خودروسازان به “طرح جایگزینی خودروهای فرسوده” اختصاص یافته است.

در این زمینه، «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صمت توضیح‌داد: کسانی که خودروی فرسوده داشته و مشمول این طرح می‌شوند، می‌توانند نسبت به دریافت خودرو ثبت نام کنند و پس از آن، کد ثبت‌نام‌شان توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور مورد استعلام قرار می‌گیرد. وی بیان‌داشت: اگر بر اساس آن کد مشخص شود که خودروی فرسوده‌ای موجود است، به شرط اینکه شخص خودروی فرسوده خود را تا ۲ ماه آینده ارائه دهد، خودروی جدید قابل تحویل خواهد بود.

براساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، خودروسازان مکلف هستند در ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو، یک گواهی اسقاط خودروی فرسوده ارائه دهند تا خودروهای تولیدی قابل شماره‌گذاری باشند؛ در حال حاضر، شرایط موجود برای ارائه گواهی اسقاط خودرو، به سبب افزایش قیمت خودروها و نبود سازوکارهای تشویقی یا تنبیهی، چندان پاسخگوی تولید نبوده و به نوعی به یک گلوگاه تبدیل شده است؛ بنابراین قانون‌گذار، برای رفع این مشکل درصد فوق‌الذکر (۱۰ درصد) ظرفیت قرعه‌کشی‌ها را در نظر گرفته تا بدین منظور (اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده) اختصاص دهد.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=3145
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه