آيا هایما 8S پرچمدار شاسی بلندهای ایران خودرو خواهد بود؟

نوشته شده توسط مهدی درفشی

پیش از اعمال تحریم علیه صنعت خودروسازی کشور، شرکت ایران خودرو به موازات تولید محصولات هایما، سوزوکی ویتارا و پژو 2008 را نیز به عنوان خودروهای شاسی بلند در سبد محصولات داشت. صرف نظر از تک یا دو دیفرانسیل بودن، اکنون تنها محصولات هایما به عنوان برگ برنده ایران خودرو در بازار کراس اوور های سایز متوسط به شمار می روند. بازاری که روز به روز با ورود خودروهای جدید داغ تر می شود. هایما 8S می تواند پرچمدار ایران خودرو در این بازار باشد؟

پیش از اعمال تحریم علیه صنعت خودروسازی کشور، شرکت ایران خودرو به موازات تولید محصولات هایما، سوزوکی ویتارا و پژو 2008 را نیز به عنوان خودروهای شاسی بلند در سبد محصولات داشت. صرف نظر از تک یا دو دیفرانسیل بودن، اکنون تنها محصولات هایما به عنوان برگ برنده ایران خودرو در بازار کراس اوور های سایز متوسط به شمار می روند. بازاری که روز به روز با ورود خودروهای جدید داغ تر می شود. آيا هایما 8S می تواند پرچمدار ایران خودرو در این بازار باشد؟

سرعت پرس – مهدی درفشی: اواسط بهار امسال، ایران خودرو در نمايشگاه  بین المللی شهر آفتاب از شاسی بلند هایما 8S رونمایی کرد. پس از نمایشگاه تهران، ایران خودرو نمونه های مونتاژی این کراس اوور در سایت تولیدی خراسان را در رنگ های مختلف، در نمایشگاه مشهد نیز به نمایش عموم گذاشت. با توجه به ابعاد، مشخصات فنی و تجهیزات ایمنی و رفاهی، هایما 8S می تواند رقیبی سرسخت برای کراس اوور های سایز متوسط چینی و البته صفر کیلومتر موجود در بازار، نظیر فونیکس تیگو هفت پرو، KMC K7، بهمن دیگنیتی پرستیژ و لاماری ایما باشد.

سبک جدید طراحی

هایما 8S از سبک جدید طراحی سازنده بهره مند است. نسبت به گذشته، شاهد طراحی ظاهری به مراتب پخته تر هستیم و طراحان سعی بر خلق ایده های جدید کرده اند. در جلو، طراحی دو تکه چراغ ها در کنار جلوپنجره کهکشانی کرومی، نمایی به روز و در عین حال تهاجمی به هایما 8S بخشیده است. البته بسیاری از رقبای هایما 8S تا حدودی از همین سیک طراحی بهره مند هستند. اما در این خودرو هیچ چیزی اغراق نشده و همه چیز به اندازه است. در نمای جانبی، انحنای فرم سقف جلب توجه می کند. این انحنا در ستون A در بالاترین ارتفاع است. پس از آن به سمت ستون C متمایل شده و استايلى کوپه مانند برای هایما 8S خلق مى كند. در عقب هایما 8S نیز چراغ های پیوسته، ارتفاع کم شیشه عقب و تعبیه خروجی اگزوز دوبل روی سپر، ظاهری اسپرت به آن بخشیده است. ابعاد این کراس اوور در طول، عرض و ارتفاع، به ترتیب برابر با 4565، 1850 و 1682 میلی متر و فاصله محوری آن نیز 2700 میلی متر است.

طراحی کابین و تجهیزات

در نمایشگاه خودرو تهران، برای نگارنده بیش از هر چیز دیگری، کیفیت متریال مورد استفاده و طراحی کابین هایما 8S جالب توجه بود. درواقع طراحی کابین هایما 8S فارغ از الگوبرداری هایی است که در طراحی کابین هایما S5 و S7 شاهد هستیم. در کابین پرچمدار هايما از المان هایی مشابه با المان های مورد استفاده در کابین خودروهای اروپایی استفاده شده است. داشبورد هایما 8S طراحی ارگونومیکی دارد و اجزای مورد نیاز، متمایل به سمت راننده هستند.

در مورد تجهیزات ایمنی و رفاهی کراس اوور جدید ایران خودرو می توان گفت که شاهد تجهیزاتی چون شش کیسه هوا شامل راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو و پرده ای، سیستم پیشگیری از تصادف، رانندگی خودکار بین خطوط، سیستم ترمز اضطراری، رادار نقطه کور، رادار خطی، سقف پانوراما، کروز کنترل تطبیقی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل هرزگردی، ترمز پارک برقی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، چراغ نور در روز، سنسور نور، سنسور باران، سیستم مالتی مدیا ده اینچی، بلوتوث، درب صندوق برقی، سیستم ورود و خروج بدون کلید، استارت دکمه ای، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع و … هستیم.

مشخصات فنی

این خودرو از یک پیشرانه چهارسیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ مجهز سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) با حداکثر توان 192 اسب بخار و 293 نیوتن متر گشتاور بهره می برد. توان تولیدی این پیشرانه به وسیله جعبه دنده شش سرعته خودکار دارای قابلیت تعویض دستی، به محور جلو منتقل می شود. با این تفاسیر، هایما 8S قادر است تا ظرف مدت هشت ثانیه به شتاب صفر تا 100 دست یابد. می توان گفت که کراس اوور جدید ایران خودرو، از قدرتمندترین کراس اوورهای سایز متوسط بازار خواهد بود.

رقبای هایما 8S در بازار

فونیکس تیگو هفت پرو، KMC K7، بهمن دیگنیتی پرستیژ و لاماری ایما از جمله رقبای هایما 8S به شمار می روند. البته از میان این رقبا، بهمن دیگنیتی پرستیژ وارد بازار نشده است. از لحاظ قیمت، هنوز سرنوشت هایما 8S همانند بهمن دیگنیتی پرستیژ مشخص نیست. البته سه رقیب دیگر، در بازه قیمتی بین یک میلیارد و 100 تا یک میلیارد و 350 در بازار قابل خریداری هستند. فارغ از بحث تجهیزات و مشخصات فنی، اگر قیمت هایما 8S در این بازه یا حتی کمتر از رقبا باشد، می تواند تبدیل به برگ برنده ایران خودرو در بازار کراس اوور های سایز متوسط صفر کیلومتر شود. همچنین خدمات پس از فروش ایران خودرو از گستردگی بیشتری نسبت به رقبا برخوردار است و این مورد نیز می تواند از نقاط قوت هایما 8S باشد.

 

مطالب مرتبط:

راین R3 رونمایی شد / مشخصات، امکانات و قیمت

تست و بررسی تیگو هشت پرو، لوکس ترین و هوشمندترین کراس اوور مونتاژی ایران

ایکس۵۵ پرو ، زیباتر و چابک‌تر از نسل قبل

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=3201
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه