مدیرعامل این شرکت در مجمع عمومی فوق العاده اعلام کرد

مسیر هموار سودآوری ایران خودرو با رشد ۴۰ درصدی مولفه های اقتصادی

مهدی خطیبی گفت: ایران خودرو کنونی کم ترین شباهتی به دو سال قبل ندارد و در تمام شاخص های کمی و کیفی به طور معجزه آسایی جلو هستیم.

به گزارش سرعت پرس و به نقل از  ایکوپرس مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در مجمع عادی به طور فوق العاده این شرکت که با حضور اعضای هیات مدیره و سهامداران برگزار شد، با اشاره به اقدامات انجام شده برای رشد کمی و کیفی و خروج این شرکت از شمول اصل ۱۴۱  قانون تجارت گفت: طی دوره یک ساله بهمن ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۱ در حوزه های تولید، کیفیت و صورت های مالی شاهد رشد گروه صنعتی ایران خودرو هستیم به نحوی که در حوزه تولید علاوه بر رشد تیراژ شاهد تغییر ترکیب تولید بوده ایم که اهمیت بیش تری دارد.
مهدی خطیبی، افزود: تولید امروز ایران خودرو شاخص های خاصی دارد و علاوه بر تولید در تیراژ بالا شاهد ثبات مشخص در این رشد تیراژ هستیم و نموداری رشد تولید سینوسی نیست، همچنین این رشد تیراژ تولید با بهبود ۵۰ درصدی کیفیت نسبت به سال گذشته همراه بوده و هیچ گاه نسبت تولیدات داخلی به کل تولید همانند امسال نبوده است چرا که فقط ۲.۵ درصد تولیدات کنونی ایران خودرو به صورت مونتاژی (CKD) صورت می گیرد.
وی با اشاره به تولید ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای امسال تا نیمه بهمن ماه، افزود: از این میزان تولید حدود ۱۶ هزار دستگاه به خودروهای دیزل تجاری سنگین و نیمه سنگین تعلق داشته و بقیه مربوط به تولید خودروهای سواری است به گونه ای که ۱۵۵ هزار دستگاه نسبت به سال گذشته بیش تر تولید کرده ایم.
وی گفت: همچنین همین فاصله را نسبت به مدت مشابه سال گذشته در زمینه تجاری سازی و تحویل محصولات ایران داریم و تعداد خودروهای آماده شماره گذاری در ایران خودرو از حدود ۷۱ هزار دستگاه در سال گذشته به ۳۱ هزار دستگاه کاهش یافته است.

دستاوردهای مثبت تولید بر خط 
خطیبی با بیان این که پس از هم قسم شدن کارکنان ایران خودرو، از ۳۱ اردیبهشت ماه امسال با تولید ناقص خودرو خداحافظی کردیم، گفت: با توقف تولید خودروهای ناقص شاهد رشد ۲۵ درصدی کیفیت تولیدات بودیم، گلوگاه های شبکه تامین شناسایی شد و اجرای این طرح تا ۳۰ آبان ماه امسال بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در ایران خودرو را به دنبال داشته است.
وی عبور مستقیم را بزرگ ترین پروژه  سال های اخیر ایران خودرو با فراهم کردن الزامات و رفع محدودیت ها دانست و گفت: رشد ۲۵ درصدی کیفیت محصولات ایران خودرو با عبور مستقیم و در قالب اجرای ۲۷۹پروژه و به گونه ای حاصل شده که وضعیت کیفیت امسال محصولات ایران خودرو اصلا با سال گذشته قابل مقایسه نیست.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزایش صادرات را یکی دیگر از راهکارهای خروج از شمول اصل ۱۴۱ قانون تجارت دانست و افزود: تا پیش از این، صادرات محصولات ایران خودرو به دلیل اشتباهاتی که در قیمت تمام شده وجود داشت سود آور نبوده، اما امسال صادرات محصولات ایران خودرو از نظر تعداد و ارزش به مراتب از سال گذشته بهتر است و این صادرات زیان ده نیست، ایران خودرو تمام تلاش خود را در راستای تامین منافع سهام داران به کار گرفته است.
وی از آثار مثبت تولید عبور مستقیم بر قیمت ثابت تولید (حقوق و دستمزد و نهاده های تولید) محصولات ایران خودرو نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: امسال در مجموع تولید محصولات ایران خودرو بیش از ۴۰ درصد اقتصادی تر شده و این امر به معنای آن است که ایران خودرو در مسیر سودآوری گام برمی دارد و علاوه بر آن تلاش های زیادی برای اصلاح شیوه قیمت گذاری محصولات صورت گرفته است.

زیان چند ده هزار میلیارد تومانی قیمت گذاری دستوری
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با انتقاد از قیمت گذاری دستوری خودرو گفت: آن چه صنعت خودرو را آزار داده و منجربه زیان چند ده هزار میلیارد تومانی خودروسازان شده، قیمت گذاری دستوری است، گرچه با عرضه خودرو در بورس افق روشنی برای واقعی شدن قیمت خودرو گشوده شده است.
خطیبی افزود: بررسی های آماری نیز نشان می دهد، ۸۰ درصد خریداران خودرو در بورس کالا، مصرف کننده نهایی بوده اند و تاکنون ۳۸ هزار دستگاه خودرو در بورس بدون زیان عرضه کرده ایم. عبور مستقیم و عرضه خودرو در بورس موجب شده تا در خرداد و دی ماه امسال ایران خودرو از نظر حجم ورود نقدینگی سرآمد بوده به نحوی که در خرداد ماه امسال ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و در دی ماه ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جذب کرده است. علاوه بر آن، این میزان نقدینگی در دی ماه امسال با تولید و عرضه تعداد به مراتب کم تر محصولات به دست آمده است.
وی با بیان این که بر اساس ماده ۹۰ سیاست های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی، تا پایان آذرماه امسال بخشی از زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری (حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان) به حساب دولت منظور شده، گفت: میزان سودآوری شرکت ایران خودرو در مدت مذکور حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده و همچنین در شرکت ایران خودرو دیزل نیز بیش از سه هزار میلیارد تومان سود شناسایی شده است.

جهش ایران خودرو در حوزه توسعه محصول
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه توسعه محصول گفت: در این حوزه، از فروردین ماه امسال پروژه TF۲۱ را تعریف کردیم که از زمان شکل گیری این ایده تا تجاری سازی محصول، ۱۸ ماه طول می کشد، علاوه بر آن بر روی پلتفرم K۱۲۵ خودرو ری را طراحی شده که در نیمه سال آینده وارد بازار خواهد شد در بهمن ماه امسال نیز محصولات دنا جوانان با موتور EFP و تارای سال به تولید انبوه رسیده است، همچنین در ایران خودرو دیزل کشنده آتامان، کشنده H۵، پیکاپ فوتون و … رونمایی و یا تولید شده است.
خطیبی از توسعه همکاری با شرکت های دانش بنیان خبر داد و افزود: در حوزه همکاری با شرکت های دانش بنیان بیش از ۹۰ قرارداد فعال داریم و در حوزه لجستیک و ادغام شبکه خدمات پس از فروش نیز اقدمات مشترکی با سایپا انچام شده است که با این اقدامات می توان گفت حال کنونی ایران خودرو بسیار خوب است.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=8108
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه