محصول جدید فونیکس

رونمایی فونیکس FX در پیست آزادی / مشخصات، تصاویر و قیمت

نوشته شده توسط مهدی درفشی

فونیکس FX محصول جدید مدیران خودرو در پیست اتومبیلرانی آزادی رونمایی شد. فونیکس FX در واقع چری اومودا پنج است که در ایران با برند و نامی متفاوت عرضه خواهد شد. از لحاظ فنی، پیشرانه و جعبه دنده فونیکس FX با تیگو هشت پرو مشترک است. همچنین طبق شنیده ها، قیمت محصول جدید فونیکس بین قیمت تیگو هفت پرو و تیگو هشت پرو خواهد بود.

فونیکس FX محصول جدید مدیران خودرو در پیست اتومبیلرانی آزادی رونمایی شد. فونیکس FX در واقع چری اومودا پنج است که در ایران با برند و نامی متفاوت عرضه خواهد شد. از لحاظ فنی، پیشرانه و جعبه دنده فونیکس FX با تیگو هشت پرو مشترک است. همچنین طبق شنیده ها، قیمت محصول جدید فونیکس بین قیمت تیگو هفت پرو و تیگو هشت پرو خواهد بود.

سرعت پرس – مهدی درفشی – مدتی است که برند جدید فونیکس به بازار ایران معرفی شده است و محصولات لوکس مدیران خودرو، نظیر آریزو شش پرو و تیگو هشت پرو، با این برند در بازار عرضه می شوند. اکنون نیز مدیران خودرو، محصول جدید FX را که یک کراس اوور لوکس میان رده محسوب می شود، با برند فونیکس در پیست آزادی رونمایی کرد.

فونیکس FX در واقع چری اومودا پنج است که مدیران خودرو، طبق سیاستی مشابه که برای سایر محصولات درنظر گرفته است، برند و نام این محصول را تغییر داد. آن طور که سازنده مدعی است، فونیکس FX از زبان طراحی موسوم به Art In Motion بهره می برد. چری همانند دیگر خودروسازان چینی، در سال های اخیر پیشرفت بسیاری در روند طراحی و خلق محصولات با ظاهری معقول و مناسب کرده است. البته این موضوع  در مورد چری برای ایرانیان به مراتب، قابل درک تر از سایر برندهای دیگر چینی است. در اواسط دهه ۸۰ شمسی، محصولاتی نظیر A15 و QQ از این خودروساز وارد بازار کشور شدند که از لحاظ ظاهری، کپی ناقص از سایر خودروها بودند. اما امروز، نمی توان ایراد خاصی به طراحی محصولات جدید این شرکت، مثل تیگو هشت پرو و FX گرفت.

پیش از هر چیز، با نگاهی اجمالی از دور، ترکیب دو رنگ استفاده شده در محصول جدید مدیران خودرو، جلب توجه می کند. سقف و ستون ها به رنگ مشکی و سایر اجزا به رنگ سفید (رنگ اصلی بدنه) هستند. البته در رینگ ها و قسمت پایین درب های جانبی، از رنگ قرمز نیز استفاده شده است که در ادامه، به آن اشاره خواهیم داشت. در مورد فونیکس FX می توان گفت که نمای جلو زیبایی دارد. پیش از هر چیز، جلو پنجره بدون فریم آن خودنمایی می کند. البته این جلو پنجره، نگارنده را به یاد برخی از شاسی بلندهای برقی مرسدس بنز می اندازد!

چراغ های نور در روز‌ از طرفین کاپوت امتداد پیدا کرده و به سمت پایین، متمایل هستند. جلو پنجره نیز در امتداد آن ها ادامه یافته و به سمت پایین متمایل می شود. نکته قابل توجه دیگری که در مورد نمای جلو فونیکس FX می توان گفت، این است که اجزای نزدیک به سپر، اندازه بزرگ تری نسبت به اجزای نزدیک به کاپوت دارند. چراغ های اصلی فونیکس FX نیز در طرفین سپر قرار دارند. این نوع سبک طراحی چراغ را پیش تر در دیگر محصول مدیران خودرو (ام وی ام ایکس ۲۲ پرو) نیز شاهد بودیم.

در نمای جانبی، سقف شیب متمایلی دارد. این شیب در ستون A دارای بیشترین ارتفاع است و هر چه به سمت عقب می رود، ارتفاع آن کمتر می شود. همانطور که پیش تر گفته شد نیز برخی از اجزا، از جمله سقف و ستون ها، به رنگ مشکی هستند و در ترکیب با رنگ اصلی بدنه، جلوه مناسبی دارند. البته رنگ قرمز نیز در ترکیب رنگ برخی از قطعات از جمله رینگ ها و قطعه ضربه گیر درب های جانبی، استفاده شده که ظاهر جالبی دارد. اما به نظر نگارنده، این همه شلوغ کاری و استفاده از رنگ های مختلف لزومی ندارد.

از شاخصه های نمای جانبی فونیکس FX می توان به آینه های جانبی اشاره کرد که روی درب ها قرار گرفته اند و میدان دید بیشتری را برای راننده فراهم می کنند.

در نمای عقب، بر خلاف ظاهر فریبنده ای که چراغ ها دارند، خبری از چراغ های پیوسته نیست و چراغ ها توسط یک نوار شیشه ای که یک دیگر متصل شده اند. روی این نوار شیشه ای، عبارت FOWNIX قرار گرفته است. البته، احتمالا طرح مورد استفاده تغییر خواهد کرد یا لوگو فونیکس روی درب صندوق نصب خواهد شد. روی سپر نیز دیفیوزر قرار گرفته و در طرفین آن، خروجی های اگزوز تعبیه شده اند. البته خروجی ها، واقعی نیستند و خروجی اصلی اگزوز، زیر سپر قرار دارد.

ابعاد

فونیکس FX دارای طول، عرض و ارتفاع معادل ۴۴۰۰، ۱۸۳۰ و ۱۵۸۵ میلی متر و فاصله بین دو محور آن، ۲۶۳۰ میلی متر اعلام شده است.

طراحی داخلی

کابین فونیکس FX طراحی جذابی دارد و هنگام ورود به کابین، دو نمایشگر یک پارچه ۱۰.۲۵ اینچی جلب توجه می کند. مشابه این نوع نمایشگر را قبلا در کابین تیگو هشت پرو شاهد بودیم. یکی از این نمایشگرها، در پشت فرمان قرار گرفته است و وظیفه ای مشابه با پشت آمپرهای رایج دارد. نمایشگر دوم، در قسمت میانی داشبورد قرار گرفته است که جدا از بحث سرگرمی، برخی از تنطیمات خودرو مثل خاموش یا روشن کردن سیستم کنترل پایداری، از همین طریق صورت می گیرد.

دریچه های تهویه هوا نیز به صورت طولی و یکپارچه، از سمت راننده آغاز و در سمت سرنشین جلو خاتمه پیدا می کنند. در بخش تنظیمات مربوط به تهویه هوا، خبری از نمایشگر لمسی نیست. البته دکمه های مربوطه، لمسی هستند. این نوع دکمه ها، در عین اینکه ظاهری کلاسیک دارند، اصول مدرنیته را رعایت کرده و به نظر نگارنده، جذاب هستند‌.

در ادامه دکمه های مربوط به تنظیم سیستم تهویه مطبوع، کنسول میانی آغاز می شود که در ابتدا، محل قرارگیری تلفن همراه و شارژر بی سیم تعبیه شده است. پس از آن، شیفتر تعویض دنده قرار گرفته است. این شیفتر، مشابه با تیگو هفت پرو و هشت پرو، از نوع الکترونیکی است. البته ظاهر متفاوتی دارد و از خودروهای مذکور، زیباتر است. در اطراف شیفتر تعویض دنده نیز کلیدهای ترمز پارک برقی، انتخاب حالت رانندگی، اتو هلد، دوربین دید ۳۶۰ درجه، گرمکن صندلی های جلو و کلید تنظیم صدای سیستم صوتی قرار گرفته است.

مشخصات فنی

از لحاظ فنی، می توان فونیکس FX را نسخه چابک تیگو هشت پرو دانست. چرا که پیشرانه و جعبه دنده این دو مشترک است. پیشرانه مورد استفاده در فونیکس FX، یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم است که توانایی تولید ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این نیرو، به واسطه جعبه دنده هفت سرعته دو کلاچه تر، به محور جلو منتقل می شود‌.

البته، بر اساس شنیده ها مدیران خودرو قرار است نسخه مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو ۱۵۶ اسب بخاری و جعبه دنده CVT با قابلیت ایجاد ۹ دنده مجازی را نیز به صورت محدود تولید کند. مشخصات فنی نسخه ضعیف تر فونیکس FX، مشابه با تیگو هفت پرو است.

نسخه چابک تر تیگو هشت پرو؟

همانطور که پیش تر گفته شد، FX پیشرانه و جعبه دنده مشترکی با تیگو هشت پرو دارد. همچنین FX وزن کمتری از تیگو هشت پرو دارد و همین مورد، باعث شد تا در پیست، کراس اوور جدید مدیران خودرو عملکردی فراتر از انتظار اصحاب رسانه داشته باشد و شتاب صفر تا ۱۰۰ را در زمان ۷.۷ ثانیه ثبت کند. البته این زمان هنگامی که سیستم کنترل پایداری خاموش بود به ثبت رسید و با کنترل پایداری روشن، فونیکس FX توانست زمان ۸.۳ ثانیه را ثبت کند. با این تفاسیر، فونیکس FX از سریعترین خودروهای مونتاژی است که به زودی وارد بازار خواهد شد. در کل می توان هماهنگی بین پیشرانه و گیربکس را مناسب تلقی و از تاخیر نامحسوس توربو چشم پوشی کرد.

در مورد سیستم تعلیق و ترمز محصول جدید فونیکس می توان گفت که در جلو، سیستم تعلیق از نوع مک فرسون و در غقب از مولتی لینک است. ترمز خودرو در هر چهار چرخ از نوع دیسکی است و در کنار سیستم های ایمنی الکترونیکی، ایمنی و پایداری مناسبی را همراه دارند.

در مورد تجهیزات ایمنی و رفاهی فونیکس FX می توان گفت که این خودرو مجهز به شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، اتوهلد، دوربین دید ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم تثبیت خودرو بین خطوط، هشدار ترافیک در عقب، کنترل کشش، کنترل خودرو در سرازیری، ترمز اضطراری هوشمند، کمکی شروع حرکت در سربالایی، دوربین دنده عقب، نمایشگر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی در پشت فرمان، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی سیستم مالتی مدیا، سانروف برقی، سنسور نور، سنسور باران، گرمکن صندلی های جلو، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در شش جهت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، درب برقی صندوق عقب، نورپردازی داخل کابین، سیستم صوتی سونی، شیفتر دنده برقی، شارژر بدون سیم تلفن همراه، کول باکس، دریچه سیستم تهویه برای سرنشینان عقب، سیتسم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله و ترمز پارک برقی است.

مطالب مرتبط:

مدیران خودرو و مسیر قله کیفیت و استاندارد

تست و بررسی تیگو هشت پرو، لوکس ترین و هوشمندترین کراس اوور مونتاژی ایران

ایکس۵۵ پرو ، زیباتر و چابک‌تر از نسل قبل

 

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=4843
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه