رئیس بخش نگهداری ب‌ام‌و:

خودروهای قدیمی را اسقاط نکنید، از آنها استفاده کنید

باوجود اینکه عاشق ماشین‌های جدید و شیک هستیم اما باید اعتراف کرد که این تيپ از خودروها علاوه بر اینکه جیبمان را خالی می‌کنند، بر محیط زیست نیز تأثیر می‌گذارند! هر روز که می‌گذرد، خودروها بسیار گران‌تر از قبل می‌شوند و تعویض مرتب آن‌ها کار چندان معقولی نیست…. با این توصیف، بهتر نیست که خودروهای قدیمی را سالم و طولانی‌تر نگه داریم؟

 

سرعت پرس– باوجود اینکه عاشق ماشین‌های جدید و شیک هستیم اما باید اعتراف کرد که این تيپ از خودروها علاوه بر اینکه جیبمان را خالی می‌کنند، بر محیط زیست نیز تأثیر می‌گذارند! هر روز که می‌گذرد، خودروها بسیار گران‌تر می‌شوند و تعویض مرتب آن‌ها کار چندان معقولی نیست. این نقطه نظری است که اخیراً رییس پایداری ب‌ام‌و در طی یک تعامل رسانه‌ای به اشتراک گذاشته است. با این توصیف، بهتر نیست که خودروهای قدیمی را سالم و طولانی‌تر نگه داریم؟

این البته شاید برخلاف نظر دولت‌مردانی باشد که در طرح جایگزینی خودروهای قدیمی فرسوده، بدنبال تغییر نسل خودروهای مورد استفاده هستند. اما ‌همانطور که اشاره شد، مونیکا درنای، سرپرست تیم پایداری ب‌ام‌و نظری متفاوت دارد. او در حالی که در یک میزگرد با موضوع ایجاد اقتصاد چرخشی صحبت می‌کرد، گفت: صنعت خودرو می‌تواند با تشویق مصرف کنندگان به نگهداری از خودروهای فعلی خود و بهبود آنها برای به روز نگه داشتن‌شان، به جای خرید یک مدل جدیدتر، با حفظ اتومبیل خود ضریب ضایعات را کاهش دهند. درنایی تصریح کرد که واقعا باید به فکر افزایش عمر خودرو باشیم. به پیشنهاد وی باید خودرویی را بگیرید و با استفاده صحیح، عمر آن را افزایش دهید.

او در مورد اینکه چگونه مشتریان می‌توانند به جای خرید جدیدترین و بهترین خودروها، ماشین‌های قدیمی خود را نو کنند، گفت: “ما به مجموعه‌های مهارتی جدیدی در بازارهای پس از فروش و یا طراحی خودروها نیاز داریم تا این تغییر انجام پذیرد. بدین ترتیب ما یک مدل کسب‌وکار را خواهیم داشت که کل جامعه از آن سود می‌برند.”درنایی اظهار داشت که علیرغم پیشنهاد وی مبنی بر اینکه صنعت خودرو برای سازگاری با اقتصاد چرخشی باید خود را تطبیق دهد، اما همچنان تقاضا برای مالکیت خودروی جدید وجود دارد.

از طرف دیگر مدیر عامل رنو لوکا دی مئو Luca de Meo نیز در ژوئن سال جاری، در مورد تاثیرات زیست محیطی خودروها اظهاراتی داشت و گفت که: معتقد است کل صنعت خودروسازی به سمت آینده‌ای تمام برقی می‌شتابد و این شتاب با سرعتی که دارد می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند! او گفت که حرکت عجولانه می‌تواند عواقب نامطلوبی بر کل آب و هوای جهان داشته باشد.

مئو طی نشستی که توسط فایننشال‌تایمز سازماندهی شده بود و رهبران خودروسازان بزرگ در آن حضور داشتند، گفت: «اولین چیزی که می‌خواهم بگویم این است که رنو همچنان متعهد به استفاده و توسعه خودروهای الکتریکی است. ما این روند را خیلی زود شروع کردیم و هنوز هم معتقدیم که وسایل نقلیه الکتریکی (و شاید هیدروژن) راه حل خوبی برای برخی کاربردها باشند. اما با اینحال اگر به داده‌ها نگاه کنیم، مشخص می‌شود که فروش موتورهای احتراقی (‌از جمله هیبریدی‌ها) هنوز به اوج خود نرسیده است. چالش‌هایی در دیدگاه‌های اجتماعی، مالی و زیست‌محیطی وجود دارد که همه آنها باید در نظر گرفته شوند.

وی افزود: اگرچه خودروهای برقی برای تعداد زیادی از خریداران مناسب هستند و مالکان آنها تا 85 درصد از مصرف روزانه خود را انجام می‌دهند، اما برای سفرهای طولانی گاه و بیگاه مناسب نیستند. مئو همچنین اظهار داشت که انتشار CO2 در طول عمر خودروهای الکتریکی باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. او در ادامه افزود: برخی از سوخت‌های جایگزین یا هیبریدی‌ها می‌توانند در این اندازه‌گیری‌ها تمیزتر از خودروهای برقی باشند.

سرعت پرس- برخی کارشناسان منتقد خودرویی معتقدند که در فرایند تولید خودروهای برقی، از مقادیر قابل توجهی سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود و این خودروها چندان پاک هم نیستند! اما باوجود اظهارات اخیر مدیر عامل رنو، برخی کارشناسان خودرویی و یا حتی نوع نگاه مونیکا درنای نشان از نگرانی توسعه خودروهای الکتریکی، آنچه که مسلم است فراگیر شدن استفاده از خودروهای برقی، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش و کنترل انتشار گازهای سمی خواهد داشت.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=6130
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه