ادامه روند قرعه کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، اصرار بر آزمون و خطا

تردید در شیوه عرضه و در نظر گرفتن احتمالات، بازار خودرو را ملتهب‌تر از قبل می‌کند

سرعت پرس– 5 شنبه گذشته خبری با عنوان “پایان تیرماه زمان جدید قرعه کشی خودروها” در رسانه‌ها منتشر شد که حکایت از احتمال برگزاری مرحله دوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در پایان تیرماه دارد.

خبری که از یک جهت حائز اهمیت است و آنهم موضع گیری رسمی وزارت صمت و بیان اظهاراتی از سوی سخنگوی این وزارتخانه است که خبر از بلاتکلیفی آنهم در شرایطی می‌دهد که با متوقف شدن قرعه‌کشی، بازار ملتهب‌تر از قبل شده است.

در خبر یاد شده، سخنگوی وزارت صمت از احتمال برگزاری مرحله دوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه در پایان تیرماه خبر داده و گفته است: احتمالاً (!) تا پایان سال بساط قرعه‌کشی برچیده شود و عرضه و تقاضا تعیین قیمت کند. وی در مصاحبه با رادیو از احتمال برگزاری مرحله دوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه در پایان تیرماه خبر داده و گفته است: تاریخ دقیق بر اساس عرضه محصول از سوی خودروسازان تعیین و توسط سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام خواهد شد.

قالیباف همچنین با اشاره به چشم انداز حذف قرعه کشی خودرو افزود: در زمینه خودروهایی که تقاضای بالاتر از عرضه دارند، مشکل داریم و ناچاریم از طریق قرعه‌کشی عمل کنیم، ولی برنامه‌ریزی‌شده که احتمالاً تا پایان سال بساط قرعه‌کشی برچیده شود و عرضه و تقاضا، تعیین قیمت کند.

در خصوص قرعه کشی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، باید به ایشان یادآور شد که متاسفانه فرایند قرعه‌کشی در این روش نشان داد که برخلاف وعده‌های داده شده از سوی طراحان، این سامانه برپایه آزمون و خطا اجرا شده و هنوز نتوانسته است به خواسته‌های از پیش وعده داده شده در این روش دست یابد. حالا هم با گذشت بیش از یکماه از اولین قرعه کشی، هم مسئولان وزارت‌خانه، هم خودروسازان و هم شرکت‌کنندگان در قرعه کشی، همچنان با تبعات ناشی از نقص در این سیستم و اجرای آن روبرو هستند.

اما نکته جالب‌ترِ سخنان رسمی سخنگوی این وزارتخانه، عدم اظهار متقن و محکم وی از تصمیمات آتی وزارت‌خانه بگونه‌ای است که احتمالا خبر از عدم هماهنگی در این وزارتخانه دارد. بواقع چرا باید سخنگوی یک وزارت‌خانه، حرف از احتمالات بزند؟! مگر نه اینکه وزارت صمت می‌بایست برای نحوه عرضه خودرو یک برنامه مدون از پیش تعیین شده، داشته باشد؟ پس چرا با تردید صحبت از زمان قرعه کشی در اواخر تیرماه می‌شود؟ آیا بلاتکلیف نگاه داشتن متقاضیان، بازار را آشفته‌تر نمی‌کند؟ آیا این بلاتکلیفی خودروسازان را در برنامه ریزی تولید، تامین قطعه، تحویل به موقع خودرو و یا بازگشت سرمایه‌ها دچار سردرگمی و چالش نخواهد کرد؟

چرا ایشان به عنوان سخنگوی صمت، هنوز از برنامه وزارت خانه برای نحوه عرضه خودرو در پایان سال مطمئن نیست و می‌گوید:” ….ولی برنامه‌ریزی‌شده که احتمالاً تا پایان سال بساط قرعه‌کشی برچیده شود”!

سخنگوی محترم وزارتخانه؛ لطفا مشخصاً و شفاف اعلام فرمایید که چه برنامه‌ریزی برای برچیده شدن بساط قرعه‌کشی تا پایان سال شده است؟ توجه داشته باشیم که هرگونه تاخیری در تعیین شیوه عرضه خودرو –آنهم در زمانی که با بی‌ثباتی نرخ ارز و طلا روبرو هستیم- بازار  را ملتهب‌تر از قبل می‌کند.

 

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=742
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه