موتورهای 302 هشت سیلندر فورد V8 Crate قابل عرضه در سال 2022
نوشته شده توسط کوشا نامی
در حالحاضر پنج بلوک سیلندر مبتنی بر 302 اینچی با عنوان موتور فورد موجود است. پیشرانه هایی که مبتنی بر آخرین فناوریهای به روز کارامد شده اند
سرعت پرس– قبل از از اینکه به موتورهای v8 پنج لیتری 302 -که برای خرید در فورد پرفورمنس در دسترس هستند- بپردازیم، باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا موتور 302، محبوبترین موتور بلوک کوچک تولید شده در دیربورن است؟ اول از همه، اجازه دهید که نگاهی به تاریخچه موتور 221 یا 3.6 لیتری این کمپانی داشته باشیم. موتورهایی که اولین بار روی مدلهای 1962 فورد فیرلین و مرکوری Meteor نصب شدند. پیشرانهای با 145 اسب بخار قدرت و 216 پوند فوت (293 نیوتن متر) که در زمان خود خارقالعاده بودند.
هنوز سه ماه از شروع تولید این موتور نگذشته بود که چلنجر با موتور حجیمتر 260 (4.3 لیتری) و با نسبت تراکمی بالاتر معرفی شد. کارول شلبی نیز در پاسخ بلافاصله موتور 260 را در AC کبرا نصب کرد و بعد از آن پیشرانه 4.7 لیتری 289 در سال 1963 معرفی شد تا رقابت بر سر حجیمتر و قدرتمندتر کردن موتورها ادامه یابد. پساز آن نیز فورد، FoMoCo 302را به بازار عرضه کرد که مورد تحسین همه کارشناسان و منتقدان قرار گرفت. در واقع موتورهای 4.9 لیتری که در سال 1978 به نام موتور 5.0 عرضه شد. موتوری نصب شده بر روی Ford GT40 که پدرو رودریگز و لوسین بیانکی با آن توانستند در مسابقه طاقت فرسای 24 ساعته لمان 1968 به پیروزی برسند.
302 قدیمی البته یک نقطه ضعف داشت و آن نیز همزمان شدن با دوره مالایس Malaise Era است. بد نیست بدانید که دوره مالایس یا دوره رکود، اصطلاحی است که وضعیت خودروهای ایالات متحده از سال 1973 تا 1983 را توصیف میکند. در این دوره، دولت فدرال ایالات متحده آمریکا، چندین دستور برای کاهش آلودگی، کاهش و بهره وری سوخت و همچنین ایمنی خودروها را صادر کرد که اگرچه موفقیت آمیز بود، اما در نهایت منجر به مرگ خودروهای عضلانی آمریکایی به سبک و استایل دهه 1960 شد. سیاستی که افت قابل توجه در عملکرد و تغییر در استایل بصری را برای خودروهای دهه 70 داشت و آنها را به دور از نشانههای طراحی دهه 1960 کرد. مجموعه تغییراتی که قبل از جا افتادن تزریق انزکتوری سوخت در دهه 1980، توان خالص خودروها را به زیر 210 اسببخار محدود میکرد.
از اواخر دهه 1990 نیز نسخه جدیدی از موتور 302 معرفی شد که از آن به ویندزور Windsor یاد میشود. نامی که بدلیل محل تولید آن در ویندزور، به آن داده شده بود. البته نباید این 302 را با 351W اشتباه گرفت. ضمن اینکه باید این را هم یادآور شد که از موتورهای مورد استفاده در این دوره 351C مبتنی بر 335 (با نام مستعار کلیولند) نیز با351W مبتنی بر بلوک کوچک متفاوت بود. اما صرف نظر از شباهتها و تفاوتهای این موتورها، انجین 302 که بهتدریج جایگزین موتور 4.6 لیتری V8 از خانواده موتورهای مدولار شد، آخرین موتوری بود که در فالکن و فیرلین مورد اسستفاده قرار گرفت.
موتور فورد 302
اما در حالحاضر پنج بلوک سیلندر برپایه 302 با عنوان موتور فورد موجود است. موتورهایی با کد: M-6007-X2302E، M-6007-X2347DF، M-6007-X2347DR، M-6007-Z2363FT و M-6007-Z2363RT هستند. از بین موتورها، موتور 302 M-6007-X2302Eبا قیمت 10995 دلار و با پیشوند X2 و پسوند E دارای سرسیلندرهای آلومینیومی و میل بادامک غلتکی هیدرولیک است. این موتور V8 تنفس طبیعی 340 اسببخار قدرت و 330 پوند فوت (447 نیوتنمتر) گشتاور دارد. یک بلوک اصلی چهارپیچیBoss با مجموعه دوتایی از زنجیرتایم که با میل لنگ، و پیستونهای ریختهگری شده همراه شده و نسبت تراکم بسیار بالای برای آن 9.0:1 تدارک دیده شده است.
یک مدل دیگر از موتورهای فورد، موتور347 اینچی(5.7 لیتری) M-6007-X2347DF است که درست مانند M-6007-X2347DR بوده اما سیستم روغنکاریشان با یکدیگر متفاوت است. 350 را میتوان با 385 اسببخار قدرت و 405 پوند فوت (549 نیوتن متر) در فرمت SP350/385 داشت. در حالی که 347 FoMoCo دارای 360 اسب بخار و 400 پوند فوت (542 نیوتن متر) است. برخلاف 302، 347 نسبت تراکم 9.6:1 را به نمایش میگذارد و به جای یک بلوک بلند (معروف به موتور نیمه مونتاژ شده) از قطعات اصلی مانند بلوک کوتاه، میل لنگ، سرسیلندر تشکیل شده است. این V8 مجهز به یک میل بادامک خیابانی است که لبههای ورودی و اگزوز آن دارای رمپهایی با باز شدن سریع برای لیفت ورودی هستند. این V8 تنها با سرعت 800 دور در دقیقه استارت میخورد و 19 اینچ خلاء ایجاد میکند. دور موتور تا 6000 دور در دقیقه بالا میرود و در هر دو سریDF و DR قطعات فورچکاری (ریخته گری) شده همچون SCAT، پیستونهایMahle با پینهای شناور، سوپاپ آلومینیومی پوشش مشکی،blackark سیمهای پلاگین، یک میل بادامک Comp Cams و ترتیب احتراق 1-3-7-2-6-5-4-8 به اشتراک گذاشته شده از انجینهای5.0 L HO و351W را شاهدید. ضمن اینکه یک پکیج منیفولد ورودی Edelbrock را در آن میبینید.
مدلهای آخر هم در قالب M-6007-Z2363FT و M-6007-Z2363RT ارائه میشوند که موتورهای 363- 5.9 لیتری V8 را به عنوان داغترین خودروی فورد شامل میشود. قطرهای بزرگتر از بوش سیلندر، باعث جریان بیشتر ورودی هوا میشود که این به معنای افزایش اسببخار و گشتاور است. فورد پرفورمنس، قدرت 507 اسببخار در 6500 دور در دقیقه و گشتاور بسیار تکاندهنده 450 پوند فوت (610 نیوتنمتر) در 5100 دور در دقیقه را برای این موتورها اعلام کرده است. مجموعه تغییراتی که ضریب 10.2 به یک را برای این موتور بلوک بلند را به دنبال داشته است.