كويرنوردى با نيسان ترا

آخر هفته گذشته نيسان ترا به عنوان جديدترين SUV توليدى كشورمان به كوير رفت تا قابليت هاى خود در مسيرهاى آفرود را به نمايش بگذارد

سرعت پرس– مانيان ترا جديدترين SUV ميدسايز توليدى كشور می‌باشد كه قرار است در ايران عرضه شود. اتومبيلى آشنا براى ما كه پيش از اين نیزقرار بود مونتاژ شود و حالا سر از تهران درآورده و قرار است شرکتی معتبر آن را تولید نماید. مانيان ترا محصول مشترك دانگ فنگ با نيسان می‌باشد كه قرار است در ايران توسط مانيان خودرو(پرشيا خودرو) توليد شود. بعد از جارى شدن مجدد تحريم‌ها اكثر خودروسازان، واردكنندگان و نمايندگان شركت‌هاى غربى -كه ايران را مورد تحريم قرار دادند – به سراغ خودروسازان چينى رفتند و در اين ميان اپرشياخودرو با کمی تاخير به سراغ انتخاب يك شريك براى توليد در ايران رفت. تاخيرى كه مى تواند بدليل وسواس در انتخاب شريك از سوى پرشيا خودرو نماينده فروش ب‌ام‌و در ايران بوده باشد. آنها با این حساسیت به سراغ مدلی از نیسان رفتند که از سال 2018 با مشارکت ژنگژو در کارخانه نیسان در چین تولید می‌شود. نیسان ترا شاسی‌بلند جدید کارخانه مانیان خودرو با شاسی مستقل خود در سگمنتی عرضه می‌شود که رقیب جدی برای عرض اندام ندارد و این نکته با توجه به برند سازنده-که در تولید خودروها آفرود صاحب نام است- می‌تواند یک امتیاز بالا برای ترا در بازار ایران محسوب شود. این خودرو در تازه‌ترین برنامه معرفی شرکت پرشیا خودرو و در آخر هفته با حضور کارشناسان و اصحاب رسانه خودرویی به منطقه کویری و آفرودی متین آباد کاشان برده شد تا قابليت‌هاى خود در مسيرهاى آفرودی را به نمايش بگذارد.

آشنايى با نیسان ترا

مانيان ترا دقيقاً همان نيسان ترا است. خودرويى با نام ترا يا ترانو كه در آوريل سال ٢٠١٨ در نمايشگاه خودرو چين به دنيا معرفى شد. يك شاسى بلند كه از حيث قدوقواره مابين مدل کوچکتر ايكس تريل و نسخه بزرگتر نيسان آرمادا/پاترول قرار مى گيرد. چهره آن همانند مدل‌های جدید عرضه شده به بازار، خیلی اغراق‌آمیز نیست اما با امضای طراحی نیسان به روی جلوپنجره کاملا مشخص است که با محصولی از این کمپانی روبرو هستید. با این توصیف باید گفت که چهره ترا شاید که خیلی جدید نباشد اما با نزدیکی به دیگر محصولات نیسان برای طرفداران این برند، شناخته شده و جذاب به حساب می آید. این خودرو همانطور که پیش تر هم اشاره شد محصول مشترک ژنگژو با نیسان است که با هدف توسعه بازارهای نیسان در شرق آسیا و خاورمیانه طراحی و در خط تولید قرار گرفته است.

داخل کابین

با ورود به داخل کابین، طراحی داشبورد و کیفیت متریال کاملا به چشمتان می‌آید. طراحی تخت داشبورد، دوخت زیگزاگی روی آرم‌رست کنسول میانی، خطوط مواج در نظر گرفته شده در طرح چوب روی داشبورد، طرح دو رنگ نسکافه‌ای-کرم و چوب و چرم تریم داخلی، صندلی‌های چرمی و…همگی فضای لوکسی از داخل کابین را فراهم آورده است که با ترکیبی از تجهیزات و ویژگی‌های سفارشی برای رفاه سرنشینان، شما را با یک اس یو وی لوکس و مجهز روبرو می کند. امکاناتی همچون نمایشگر لمسی 10 اینچی کنسول مرکزی، کامپیوتر سفری 3.5 اینچی، تنظیم برقی صندلی راننده همراه با تنظیم گودی کمر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن و شیشه‌های عقب دودی که آن را تبدیل به یک SUV کاملا مجهز کرده است. ترا همچنین به انواع سامانه‌های ایمنی مجهز شده است تا با کمک این سامانه‌ها، 5 ستاره ایمنی آسیای شرقی ASEAN NCAP را کسب کند. سیستم‌های پیشرفته‌ای همچون ترمز اضطراری خودکار، سیستم کنترل کشش خودرو، سیستم کمک شروع به حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل دینامیک خودرو (VDC)، سیستم کنترل حرکت در سرازیری (HDC)، نمایشگر هشدار آسیب‌دیدگی لاستیک (HAZ)، سیستم کنترل سرعت هنگام پارک خودرو (CDP)، سیستم ضد لغزش دیفرانسیل (LSD)، سیستم کشش موتور (EDC)، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم کمکی ترمز هیدرولیکی (HBA)، سیستم ضد واژگونی خودرو (RMI)، ترمزهای ABS و EBD و بنهایتا کیسه‌های هوای ایمنی راننده و سرنشین که لیست تجهیزات ایمنی خودرو را کامل کرده است.

مشخصات و ویژگی‌های فنی

ترا مجهز به موتور 4 سیلندر توربو GDI ساخت میتسوبیشی با کد 4K31TD شده است که 228 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور دارد. شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که چرا نیسان در ترا از موتور میتسوبیشی استفاده کرده که در جواب باید گفت استفاده از این موتور حاصل همکاری بین المللی نیسان، رنو و میتسوبیشی و همگرایی این 3 خودروساز با یکدیگر بوده است. جعبه‌دنده سینک شده با این موتور نیز یک گیربکس اتوماتیک 8 سرعته بر پایه تکنولوژی ZF است که هماهنگی آن با موتور خودرو در حین تست و آزمایش بخوبی بریمان مشهود بود.

شاسی مستقل آن نوع تغییر یافته‌ای از نیسان ناوارا است که برای عبور از مسیرهای آفرود یک امتیاز برای آن تلقی می‌گردد. برخورداری موود(حالت)های مختلف رانندگی و سهولت در تغییر انتقال قدرت از تک دیفرانسیل به  2دیفرانسیل با استفاده از یک کلید چرخان در کنسول میانی و همچنین وجود فقل‌های دیفرانسیل مرکزی و عقب برای این خودرو هم قابلیت های آفرودی را افزایش داده و هم راحت‌تر کرده است.

تجربه آفرودی با نیسان ترا

در منطقه کویری امین آباد کاشان و در رمل‌های این منظقه فرصتی یافتیم که از نزدیک توانایی‌های این خودرو را به چالش بکشیم. در یک دور از مسیر تعیین شده، گیربکس اتومبیل را در حالت چهار چرخ حرکت سبک اتوماتیک قرار داده و به راحتی از مسیر عبور کردیم. در دور دوم نیز گیربکس را در حالت منواال(دستی) تیپ ترونیک قرار داده و در ابتدا با دنده 2 بخشی از مسیر را عبور کرده و در ادامه نیز با توجه به گشتاور بالای خودرو، اتومبیل را در دنده‌های 3 و 4 قرار داده که حتی در بخش‌هایی از مسیر در دنده 4 نیز به خوبی از عهده  کار برآمد. البته ناگفته نماند که با توجه به یکسان نبودن حجم شن و ماسه در مسیر، بهتر آنست که اتومبیل در حالت اتوماتیک قرار داده شده و عبور از مسیر را برعهده پدال گاز خودرو بگذارید. در طی این مسیر، گذشته از قدرت و گشتاور مناسب آنچه که به نظرتان خواهد آمد، 3 نکته است: یکی ارتفاع خوب و زاویه ورود و خروج این خودرو است که عبور آن از زمین‌های ناهموار و آفرودی را ممکن می‌سازد، دومی مورد نرمی خودرو در حین عبور از مسیر است که می‌تواند بدلیل استفاده از نوع تعلیق در این خودرو باشد و سومین نکته هم استفاده از سیستم TANK TURN است که همچون تانک به اتومبیل اجازه گردش درجا را می‌دهد. سیستمی که در مسیرهای آفرودی، حسابی به کار می‌آید. ضمن اینکه ناگفته نماند تعلیق ترا در عقب از نوع  5 اتصاله و در جلو از نوع جناغ دوبل با میل تعادل است

قیمت و خدمات پس از فروش

به نظر می‌رسد که با توجه به گستردگی خدمات پس از فروش پرشیا خودرو، نباید نگرانی خاصی در خصوص خدمات پس از فروش ترا وجود داشته باشد. در مورد قیمت آن هم هنوز حرفی به میان نیامده و شورای رقابت قیمتی اعلام نکرده است اما با توجه به ویژگی‌های خاص این خودرو در بازار ایران، تکیه آن به نام و تکنولوژی برند نیسان و البته شرایط ارزی در نظر گرفته شده بری این خودرو، پیش‌بینی می‌شود که قیمتی بالای 3 میلیارد تومان داشته باشد. حال باید منتظر ماند و دید که این خودرو از سوی پرشیا خودرو و نهادهای قیمت گذار با چه قیمتی به بازار عرضه می‌شود؟

در انتها باید بگوییم نیسان ترا خودرویی است مناسب افرادی که هم علاقه‌مند به خودروهای آفرود هستند و هم بدنبال سواری گرفتن از یک SUV مجهز در سفرهای داخل و بیرون شهری.

آلبوم تصاویر نیسان ترا:

لینک کوتاه مقاله: https://soratpress.ir/?p=20531

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *