نگاه کوتاه سرعت پرس به عملکرد 6 ماه اخیر سایپا:

عملکرد مثبت 6 ماهه سایپا

عملکرد سایپا در یکسال اخیر، گویای تحولات عظیم در این مجموعه خودروسازی به گونه‌ای بوده که شاهد رشد تولید و افزایش کیفیت محصولات هستیم.

سرعت پرس– عملکرد سایپا در یکسال اخیر، گویای تحولات عظیم در این خودروسازی به گونه‌ای بوده که شاهد رشد تولید و افزایش کیفیت محصول هستیم. مشکلات اقتصادی و تورم فزاینده متاثر از اعمال دور دوم تحریم‌ها و همزمانی آن با شیوع کرونا در یکی دوسال اخیر، موجب شد تا صنعت خودروسازی کشورمان همچون دیکر بخش‌های اقتصادی کشور، گرفتار مشکلات و سختی‌های عدیده‌ای در جذب سرمایه، تولید، فروش و تحویل به موقع محصولات شود و همین امر نیز نارضایتی‌هایی را برای خریداران و متقاضیان خودرو بدنبال داشت. در واقع اگرچه کمبود تراشه در سطح جهانی، کل خودروسازان دنیا را دچار کاهش در تولید و افزایش قیمت محصولات کرد اما این مشکلات در کشور ما با اعمال تحریم‌ها، بسیار بیشتر بود. خروج یکشبه شرکای خارجی از کشورمان و عدم پایبندی آنها به تعهدات‌شان، نه تنها خودروسازان داخلی را در اجرای تعهد زمانی به خریداران دچار مشکل کرد، بلکه با خروج و حذف برخی از محصولات از خط تولید، نارضایتی بسیاری از متقاضیان را بدنبال داشت. نارضایتی که تبعات آن برای برخی از شرکت‌ها همچنان باقی است.

درواقع اگر در ابتدای دهه 90 و در دور اول همه شرکای خارجی به طور مستقیم ایران را مورد تحریم قرار ندادند اما در دور دوم نه تنها خودروسازان غربی بلکه چینی‌ها نیز همسو با شرکای اروپایی و آسیایی، ما را در اعمال تحریم‌ها مورد عنایت خود قرار دادند!

تحریم‌هایی که البته موجب شد تا متخصصان داخلی با تکیه به منابع داخلی، توسعه تکنولوژی و همگام شدن با فناوری‌های روز دنیا به سمت خودکفایی در تولید رفته و با کمک شرکت‌های دانش بنیان به فکر خلق، تولید و جایگزینی محصول بروند. اگر در ایران خودرو تلاش شد تا تارا به عنوان یک پلت فرم اختصاصی پایه‌گذار محصولات آتی این خودروساز شود، در سایپا این نقش برعهده شاهین گذاشته شد تا پلت فرم SP-100 پایه و اساس محصولات جدیدی چون آریا، سهند و اطلس شود.

اما نکته قابل توجه برای سایپا در اینجاست که این شرکت باوجود شرایط سخت تحریم‌ها و پاندمی کرونا در یکسال اخیر، تحولاتی مثبت و قابل توجه را پشت سر گذاشت. افزایش کیفیت محصولات، تمرکز بر تحقیق و توسعه، طراحی پیشرانه جدید، افزایش و رشد 100 درصدی تیراژ تولید در طی 5 ماه و تاکید بر تولید محصول اقتصادی قابل دسترس برای عموم مردم، از جمله اقداماتی بوده است که در دوره مدیریت مهندس تیموری اجرا شده است.

تیموری، مدیرعامل سایپا در آخرین نشستی که چند ماه پیش با اصحاب رسانه خودرویی داشت، با اشاره به معوقات بالای این خودروساز در سال‌ گذشته -که میزانی بالغ بر 80 هزار دستگاه بود- سخن از اتمام این معوقات زد و حالا شاهدیم که این شرکت توانسته به اهداف خود دست یابد. روندی که به عبور مستقیم (95 درصدی) محصولات و افزایش تولید در این مجموعه منجر شده است. از اواخر دی ماه سال گذشته که تیم مدیریتی گروه خودروسازی سایپا، تغییر کرد، این مجموعه با۸۰ هزار خودرو ناقص، ۵ هزار و ۲۰۰خودرو یورو۴ و هزار و ۷۰۰ خودرو بدون گارانتی روبرو بود. اکنون با افزایش 64 درصدی برنامه تولید نسبت به سال گذشته 80 هزار خودرو ناقص تکمیل شده و این مجموعه دیگر با معضل تعهدات معوق مانند سال های گذشته روبرو نیست. فروش خودروهای کف پارکینگ علاوه بر بازگشت سرمایه، موجب کاهش هزینه‌های سرباری همچون اجاره سنگین پارکینگ‌ها و یا پرداخت سود تاخیر شده است.

اما از نکات قابل توجه دیگر در توسعه محصول سایپا، تولید و عرضه شاهین با موتور جدید -که نتیجه همگرایی دوخودروساز بزرگ کشور است- و همچنین عرضه محصولات جدید سهند و آریا در نیمه دوم سال 1401 است. گذشته از این سایپا جهت تامین نظر و سلیقه گوناگون مشتریان، درصدد عرضه محصولی جدید از چانگان است و گفته می‌شود که پارس خودرو نیز بزودی محصول دیگری را روانه بازار خواهد کرد.

 

 

 

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=1581
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه