نگاه کوتاه سرعت پرس به عملکرد سایپا تحت مدیریت تیموری

افزایش تولید و کیفیت در سایپا

نوشته شده توسط مهیار صادقی

عملکرد سایپا در یکسال اخیر، گویای تحولات عظیم در این مجموعه خودروسازی به گونه‌ای بوده که شاهد رشد تولید و افزایش کیفیت محصولات هستیم.

سرعت پرس– عملکرد سایپا در 9 ماه اخیر، گویای تحولات عظیم در این خودروسازی به گونه‌ای بوده است که شاهد رشد تولید در کنار افزایش کیفی هستیم. مشکلات اقتصادی و تورم فزاینده متاثر از تحریم‌ها و همزمانی آن با شیوع کرونا در یکی/دوسال اخیر، موجب شد تا صنعت خودروسازی کشورمان همچون دیکر بخش‌های اقتصادی کشور، گرفتار مشکلات و سختی‌های عدیده‌ای در جذب سرمایه، تولید، فروش و تحویل به موقع محصولات شود و همین امر نیز نارضایتی‌هایی را برای خریداران و متقاضیان خودرو بدنبال داشت. در واقع اگرچه کمبود تراشه در سطح جهانی، کل خودروسازان دنیا را دچار کاهش در تولید و افزایش قیمت محصولات کرد اما این مشکلات در کشور ما با اعمال تحریم‌ها، بسیار بیشتر از مشکلات دیگر خودروسازان بود. خروج یکشبه شرکای خارجی از کشورمان و عدم پایبندی آنها به تعهدات‌شان، نه تنها خودروسازان داخلی را در اجرای تعهد زمانی به خریداران دچار مشکل کرد، بلکه با خروج و حذف برخی از محصولات از خط تولید، نارضایتی بسیاری از متقاضیان را بدنبال داشت. نارضایتی که تبعات آن هنوز هم برای برخی از شرکت‌ها بقوت خود باقی است.

در حقیقت اگر در ابتدای دهه 90 و در دور اول، همه شرکای خارجی به طور مستقیم ایران را مورد تحریم قرار ندادند اما بسیاری دیگر همسو با شرکای اروپایی و آسیایی، ما را در اعمال تحریم‌ها مورد عنایت خود قرار دادند! تحریم‌هایی که البته موجب شد تا متخصصان داخلی با تکیه به منابع داخلی، توسعه تکنولوژی و همگام شدن با فناوری‌های روز دنیا به سمت خودکفایی در تولید رفته و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به فکر خلق، تولید و جایگزینی محصول بروند. اگر در ایران‌خودرو تلاش شد تا تارا به عنوان یک پلت فرم اختصاصی پایه‌گذار محصولات آتی این خودروساز شود، در سایپا این نقش برعهده شاهین گذاشته شد تا پلت‌فرم SP-100 به خوبی پایه و اساس محصولات جدیدی چون آریا، سهند و اطلس شود.

اما نکته قابل توجه برای سایپا در اینجاست که این شرکت باوجود شرایط سخت تحریم‌ها و پاندمی کرونا در 9 ماه اخیر، تحولاتی مثبت و قابل‌توجه را پشت سر گذاشته است. افزایش کیفیت محصولات، تمرکز بر تحقیق و توسعه، طراحی پیشرانه جدید، افزایش و رشد 130 درصدی تیراژ تولید در طی 5 ماه و تاکید بر تولید محصول اقتصادی قابل دسترس برای عموم مردم، از جمله اقداماتی بوده است که در دوره مدیریت مهندس تیموری اجرا شده است. مجموعه‌ای از تحولات که گوشه‌ای از آن نیز  2ماه پیش در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش گذاشته شد.

تیموری، مدیرعامل سایپا در آخرین نشستی که چند ماه پیش با اصحاب رسانه خودرویی داشت، با اشاره به معوقات بالای این خودروساز در سال‌ گذشته -که میزانی بالغ بر 80 هزار دستگاه بود- سخن از اتمام این معوقات زد و حالا شاهدیم که این شرکت کاملا توانسته به اهداف خود دست یابد. روندی که به عبور مستقیم (100 درصدی) محصولات و تولید کامل محصولات در مردادماه 1401 شده است. بد نیست بدانید که افزایش 90 درصدی عبور مستقیم تولید در سایپا در یک بازه زمانی حدودا 6 ماهه(از دی ماه 1400 تا ابتدای مرداد1401) بوده است.

از اواخر دی ماه سال گذشته که تیم مدیریتی گروه خودروسازی سایپا، تغییر کرد، این مجموعه با۸۰ هزار خودرو ناقص، ۵ هزار و ۲۰۰خودرو یورو۴ و 1700خودرو بدون گارانتی روبرو بوده که اکنون با افزایش 64 درصدی برنامه تولید نسبت به سال گذشته، 80 هزار خودرو ناقص تکمیل شده و این مجموعه، (همچون سال گذشته)دیگر با معضل تعهدات معوق روبرو نیست. مجموعه‌ای از اقدامات که علاوه بر بازگشت سرمایه، با افزایش 131 درصدی تولید خودروی کامل نسبت به مدت مسابه در سال گذشته، موجب کاهش هزینه‌های سرباری همچون اجاره سنگین پارکینگ‌ها و یا پرداخت سود تاخیر به مشتریان شده است. ضمن اینکه کاهش 23 درصدی تعهدات گروه سایپا و 75 درصدی تعهدات معوق را نسبت به همین مدت در سال گذشته، به همراه داشته است.

درحال حاضر با اتخاذ رویکرد تولید  اقتصادی در سایپا، شاهد افزایش 73 درصدی متوسط تولید روزانه از 1057 دستگاه (دربهمن ماه 1400) به 1832 دستگاه (در مرداد 1401) هستیم. رویکردی که افزایش  40 درصدی تولید محصولات اقتصادی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را به همراه داشته است. با این توصیف، تولید 208 هزار دستگاه خودرو مطابق با استاندادرهای تولید تا 28 شهریور ماه سال 1401  را نیز باید در راستای  تحقق شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» دانست که تحت مدیریت جدید این گروه خودروسازی رقم خورده است. گفتنی است که درحال حاضر با عبور مستقیم تولید، بيش از 300 درصد از مراجعه مردم به نمايندگي‌ها كاهش يافته است.

اما از نکات قابل توجه دیگر در توسعه محصول سایپا، تولید و عرضه شاهین با موتور جدیدی است که نتیجه همگرایی دوخودروساز بزرگ کشور است.  اتحادی که منجر به افزايش كيفيت در تامين و توليد قطعات و محصولات مي‌شود. اهداف اصلی توسعه همكاري‌هاي سايپا و ايران خودرو شامل تولید اقتصادی محصولات و قطعات از طريق پوشش ظرفيت مازاد شركت‌ها، توسعه هسته‌‌های اكتساب فناوری در زنجيره ساخت، تامین قطعات، تجهيزات و خدمات در صنعت خودرو، مدیریت و بهره‌‌برداری بهینه استفاده از منابع با هدف کاهش هزینه‌های تمام شده، ارتقای فناوری‌هاي عملياتي توليد و به اشتراک گذاشتن تجارب و ظرفيت‌هاي مهندسي و افزايش عمق ساخت داخل محصولات و قطعات با هدف افزايش كيفيت و کاهش ارزبری عنوان شده است.

درواقع با رویکرد همکاری مشترک دوخودروساز بزرگ و زیرمجموعه‌هایشان، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، شاهد ارتقای کیفی قطعات، تكميل زنجيره تامين و تسهیل در هم‌گام‌سازي با تكنولوژي‌هاي پيشرفته خواهیم بود که نهایتا منجر به تولید اقتصادی و به روز خواهد شد.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=1581
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه