رنسانس تولید باتری خودروهای برقی
سازندگان باتریهای برقی برای تولید مواد سلولی ارزانتر رقابت میکنند و از چین دور میشوند.
به گزارش پایگاه خبری سرعت پرس و به نقل از ایسنا، استارتآپهای آمریکایی و اروپایی در حال رقابت برای توسعه باتری های جدید با استفاده از دو ماده فراوان و ارزان سدیم و گوگرد هستند که میتواند تسلط باتری چین و گلوگاههای عرضه را کاهش دهد و منجر به فروش انبوه وسایل نقلیه الکتریکی شود.
خودروهای برقی امروزی با باتری های لیتیوم یونی کار میکنند که عمدتا از لیتیوم، کبالت، منگنز و نیکل با عیار بالا ساخته میشوند و قیمت آنها افزایش یافته است. تولیدکنندگان غربی در تلاش برای رسیدن به رقبای آسیایی خود هستند، زیرا خودروسازان انتظار دارند گلوگاههای عرضه در حدود اواسط دهه جاری به تولید خودرو ضربه بزنند. خودروهای الکتریکی آینده و آنهایی که پس از سال ۲۰۲۵ وارد میشوند، میتوانند به سلولهای باتری یون سدیم یا سولفور لیتیوم تبدیل شوند که تا دوسوم ارزانتر از سلولهای یون لیتیوم امروزی هستند. بیش از ۱۲ استارتآپ، میلیونها دلار سرمایهگذاری و همچنین کمکهای مالی دولتی را برای توسعه انواع باتریهای جدید جذب کردهاند. درحالحاضر، چین بر تولید باتری، از جمله استخراج و پالایش مواد خام، تسلط دارد. براساس گزارش رویترز، غولهای باتری آسیایی نیز در حال کار روی مواد شیمیایی جدید هستند. شرکت قطعات خودروی چینی (CATL) اعلام کرد قصد دارد در سال ۲۰۲۳ تولید سلولهای یون سدیم را آغاز کند. LG Energy Solution کره نیز قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ تولید سلولهای سولفور لیتیوم را آغاز کند.