رشد تولید خودرو کامل به ۶۲ درصد رسید
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو از افزایش ۶۲ درصدی تولید خودروی کامل و رشد ۴۸ درصدی صدور سند از ابتدای امسال تا ۳۰ خرداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. پیش بینی زیان سال ۱۴۰۱، ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، این حجم از زیان برای بنگاه اقتصادی معنایی ندارد که به دلیل عدم دقت لازم در ترکیب تولید ایجاد شده است و از این پس چنین اشتباهاتی صورت نخواهد گرفت.
به گزارش سرعت پرس به نقل از ایکوپرس– مهدی خطیبی در مراسم رونمایی «آتامان» ایرانخودرو دیزل گفت: سومین قرار ایرانخودرو پس از رونمایی از کشنده H5 و تولید انبوه وانت آریسان، رونمایی از کشنده آتامان با لوگوی ایرانخودرو است. وی در ادامه گفت: در پنج ماهه اخیر برنامههای متنوعی را در حوزه توسعه و جهش کیفیت محصولات آغاز کردهایم و در تلاش هستیم به سمت تولید متنوع و با کیفیت به جای تولید زیانده و محصولات قدیمی حرکت کنیم.
وی ضمن قدردانی از مدیرعامل و مجموعه کارکنان ایرانخودرو دیزل گفت: این شرکت موفق شده از دغدغه تامین منابع مالی برای پرداخت حقوق کارکنان، تبدیل به شرکتی سودده شود. این شرکت قطعا با ادامه مسیر با همین شور و نشاط، دستاوردهای مهمتری نیز کسب خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با بیان اینکه از پنج ماه قبل برنامه ریزیهایی صورت گرفته تا به گونهای دیگر مسیر توسعه را دنبال کنیم، تصریح کرد: برای تحقق اهداف ایرانخودرو نوین، پنج برنامه را پیگیری میکنیم.
تولید خودروهای سود ده
برنامه اول افزایش تولید و تغییر تنوع از سمت خودروهای زیان ده و باکیفیت پایین به سمت خودروهای سودده و با کیفیت است.
وی با اشاره به برنامه تولید ۷۵۰ هزار دستگاهی ایران خودرو و زحماتی که در سالهای گذشته و به ویژه مدیرعامل پیشین این خودروساز برای توسعه ایران خودرو کشیده، بر لزوم انجام تغییرات بنیادی برای استمرار توسعه و جهش کیفیت محصولات تاکید کرد.
خطیبی ضمن انتقاد از روند تولید محصولات قدیمی و پرزیان مانند ۴۰۵ گفت: پیش بینی زیان سال ۱۴۰۱، ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، این حجم از زیان برای بنگاه اقتصادی معنایی ندارد. این زیان به دلیل عدم دقت لازم در ترکیب تولید ایجاد شده است و از این پس چنین اشتباهاتی صورت نخواهد گرفت.
وی یادآور شد: در سالهای قبل، تولید ناقص به عنوان تولید مکانیکی نام گذاری شده و ارایه آمارها نیز بر همین مبنا صورت می گرفت. در حالی که تعریف واقعی تولید به صورت کامل و به صورت عبور مستقیم و نه کالای در جریان تولید است. در حال حاضر نیز خودروها به صورت کامل تولید شده و برای فروش و عرضه در اختیار معاونت فروش قرار می گیرند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تعداد تولید سال گذشته را ۴۵۰ هزار دستگاه دانست. او خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی انجام شده، امسال با هدفگذاری ۷۵۰ هزار دستگاه، افزایش بیش از ۶۰ درصد تولید را نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.
وی تعریف تولید را مفهومی کلیدی دانست که بسیاری از مسایل را حل می کند و گفت: در گروه صنعتی ایران خودرو در سه مرحله از ابتدای خردادماه عبور به صورت مستقیم و کامل صورت میگیرد. در حال حاضر تیراژ تولید روزانه بیش از ۲۵۰۰ دستگاه است که به زودی به ۲۹۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.
خطیبی با اشاره به اینکه اگر در سال گذشته تولید خودرو بدون کسری انجام میشد، در بدترین شرایط با کاهش ۱۵ هزار دستگاه خودرو مواجه بودیم، اما چهار هزار میلیارد تومان صرفهجویی صورت میگرفت، بیان کرد: علاوه بر آن، از افت کیفیت خودروها جلوگیری میشد.
به گفته وی، انتشار اخبار و وقایع نادرست از صنعت خودرو تبعاتی داشته است. این اخبار که موجب بازدید سر زده رییس جمهوری محترم از شرکت های خودروساز و پارکینگ خودروهای کف شد، به افزایش قیمت چیپست از دو به ۱۲۰ یورو انجامید!
صرفه جویی هفت هزار میلیارد تومانی
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: تحقق تولید ۷۵۰ هزار دستگاه در سال جاری، موجب صرفهجویی دست کم هفت هزار میلیارد تومان خواهد شد.
وی ارتقای کیفیت را یکی از برنامههای محوری ایرانخودرو دانست و گفت: ۲۷۹ پروژه کیفی در زنجیره تولید تعریف شده و به دقت رصد میشود. از ابتدای امسال رشد دست کم ۴۰ درصدی کیفیت محصولات رقم خورده است.
خطیبی با بیان اینکه به دور از هر نگاه متعصبانهای، در سال های گذشته و در حوزه کیفیت بیتوجهی رخ داده و قابل دفاع نیست، گفت: این موضوع و کاستیها را پذیرفتهایم و در حال اصلاح آنها هستیم.
وی با اشاره به برنامه های توسعه محصول در ایران خودرو، عنوان کرد: تلاش های همکارانم در ایران خودرو دیزل و ایران خودرو، موجب شده است تا هر ماه از یک محصول جدید رونمایی شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه تاکنون به ساخت نمونه اولیه دو محصول جدید دست یافتهایم، گفت: «ریرا» محصولی جدید است که ظرف چند روز آینده با حضور وزیر صمت رونمایی خواهد شد. این محصول کاملا در کلاس و تراز جهانی بوده و دارای مشخصات فنی قابل توجه و به روز است.
وی در ادامه به پروژه تولید خودروی TF۲۱ اشاره کرد و گفت: این پروژه که در ابتدای امسال آغاز شده، در تاریخ صنعت خودرو بی نظیر است. چراکه بازه زمانی طراحی تا تولید آن ۱۸ ماه تعریف شده است. بخشبندی قیمتی این محصول که مانند «ریرا» در کلاس و تراز جهانی قرار دارد، از ۱۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
خطیبی با بیان اینکه در حوزه صادرات محصولات تجاری و سواری، برنامههای متنوعی داریم، گفت: در حوزه سواری، صادرات ۱۵ هزار دستگاهی تا پایان سال را هدفگذاری کردهایم. بر اساس این برنامه، پنج هزار دستگاه دناپلاس اتوماتیک به ونزوئلا صادر خواهد شد و در حال رایزنی برای صادرات محصول به روسیه نیز هستیم.
وی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت تمام شده تولید نیز از اهداف مهمی است که با جدیت دنبال می شود، بیان کرد: در این راستا، در حال مذاکره با تامین کنندگان هستیم،۷۰ درصد بهای تمام شده هر خودرو مربوط به شبکه تامین است.
سهم ۹ درصدی منابع انسانی در بهای تمام شده محصول
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه بر اساس استانداردهای جهانی، هزینه منابع انسانی باید بین ۸ تا ۱۲ درصد قیمت تمام شده محصول باشد، گفت: در گروه صنعتی ایران خودرو، ۹ درصد قیمت تمام شده محصولات مربوط به نیروی انسانی است. بنابراین باید علت افزایش هزینه های تولید را در جای دیگری جستجو کرد.
وی ادامه داد: به دلیل پرداختهای خوبی که در چندماه گذشته به شبکه تامین داشتیم، تامین کنندگان به دعوت ایرانخودرو لبیک گفتند و متعاقب آن، دو تفاهمنامه با دو قطعه ساز بزرگ کشور در راستای کاهش قیمت تمام شده امضا کردیم و برنامه های زیادی در این زمینه داریم.
خطیبی تاکید کرد: ما مخالف واردات خودرو نبوده و موافق رقابت هستیم، اما درخواست ما این است که در کنار افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده، در خصوص حذف قیمت های دستوری نیز مساعدت صورت گیرد. چون خودرو باید متناسب با بهای تمام شده قیمت گذاری شود.
خطیبی اظهار امیدواری کرد، شرایط به گونهای پیش رود که حتی بدون افزایش قیمت محصولات در شاخصهای سودآوری، شاهد اتفاقات خوبی در گروه صنعتی ایران خودرو باشیم.
وی خطاب به نمایندگان مجلس و مسوولان حاضر در مراسم، گفت: در فضای امروزی حتما اطلاعات مربوط به ایرانخودرو را از طریق مطالعات مستقیم و بازدیدهای میدانی از این مجموعه دریافت کنید.
ما آمادگی برگزاری نشست های کارشناسی و تخصصی را داریم و پاسخگوی سوالات هستیم. خطیبی تصریح کرد: عملکرد چهل ساله را نمیتوان در چندماه اصلاح کرد! اما در مسیر توسعه و پیشرفت قرار داریم و آمارها گویای این امر است.
خطیبی با اشاره به آمار تولید ایران خودرو در سه ماهه نخست امسال، گفت: تولید کامل ایران خودرو از ابتدای سال تا ۳۰ خردادماه، ۱۴۰ هزار و ۷۰۹ دستگاه است. این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶۲ درصد افزایش یافته است. هم چنین ۱۳۱ هزار و ۳۵۸ هزار فاکتور صادر شده که رشد ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
وی گفت: تحویل خودرو به مشتریان در همین بازه زمانی، با ۱۳۰ هزار و ۷۸۸ دستگاه، رشد ۱۹ درصدی داشته است. تمامی این اقدامات نشان میدهد که در مسیر درستی قرار داریم. با وجود تمام مشکلات و ضعفها به عنوان کارشناس صنعت خودرو می گویم که از سایر صنایع یک سر و گردن بالاتر هستیم.
گفتنی است، کشنده آتامان دارای مشخصاتی نظیر موتور OM457 LA با قدرت ۴۳۰ اسب بخار، گشتاور ۲۱۰۰ نیوتنمتر در ۱۱۰۰ دور در دقیقه با توربو شارژ و اینتر کولر است.
این کشنده از استاندارد آلایندگی EURO4+DPF / EURO5 EEV، گیربکس ۱۶ دنده ZF، سیستم تعلیق جلو و عقب پارابولیک با کمک فنرهای هیدرولیک برخوردار است.
از دیگر مشخصات این کشنده می توان به سیستم ترمز دومداره پنوماتیک، جلو دیسکی و عقب کاسه ای و مجهز به سیستم ترمز ضد قفل و سیستم ضد لغزش و نیز ترمزهای دستی و کمکی اشاره کرد. همچنین تیپ اتاق متشکل از نوع دو کابین سقف بلند، فاصله محوری mm ۳۸۰۰ و مخزن سوخت ۸۰۰ لیتری آلومینیومی است.