تست و سوارى تيگو 7 +e در آيلند
نوشته شده توسط سهند فتحى
پس از تيگو 8 +e، حالا نوبت تيگو 7 +e است تا به عنوان دومين كراس اورِ هيبريدى فونيكس، پايش به بازار ايران باز شود.
سرعت پرس- مدت كمى پس از عرضه تيگو ٨ پرو پلاگين هيبريد يا همان تيگو ٨ اى پلاس، برادر كوچكتر آن يعنى تيگو ٧ Pro e plus در پيست سرزمين ايرانيان آيلند واقع در پرند در اختيار كارشناسان و خودرونويسان قرار گرفت تا ضمن آشنايى با اين خودرو، ويژگى ها، قابليت ها و عملكرد آنرا مورد بررسى قرار دهند.
تيگو 7 پرو يكى از موفق ترين كراس اورهاى ميدسايز فونيكس در بازار ايران بوده و تيراژ بالاى فروش آن در كشور مى توتند مؤيد همين موضوع باشد. اگر نسخه هاى مختلف تيگو ٨ در بازار به عنوان پرچمدار محصولات مديران خودرو و برند فونيكس شناخته مى شوند، تيگو ٧ پرو با چهره اى تقريباً نزديك به تيگو ٨ پرو اما در قد و قواره اى كمى كوچكتر با امكاناتى خوب توانسته است فروش بسيار خوبى را در كشور تجربه كند. موفقيتى كه انگيزه اصلى “مديران” براى به روز بودن و ارائه مدل هاى مختلف در فاصله هاى زمانى كوتاه شده است.
با چنين نگاهى، تيگو ٧ +e آخرين نسخه به روزى است كه قرار است به بازار ايران، وارد شود. اين خودرو از حيث ظاهرى، به جز المان هايى مانند نوار آبى رنگ -كه نشان دهنده هيبريدى بودن خودرو است- و لوگو تايپ +e تفاوت آنچنانى با تيگو ٧ پرو ندارد. در داخل كابين نيز با همان كابين تيگو ٧ پرو مكس روبرو هستيد و اكثر تجهيزات همان امكانات است.
ارتباط كاربر با اكثر تجهيزات خودرو از جمله تهويه به صورت لمسى و از طريق نمايشگر صورت مى گيرد اين البته موردى است كه با توجه به انعكاس نور بر روى نمايشگر در طول روز مورد گلايه كاربران قرار دارد. اما صرف نظر از اين موضوع داخل كابين محصولات فونيكس آنقدر مجهز هست كه خريدار را راضى نگاه دارد.
تيگو ٧ +e همچون تيگو ٨ +e مجهز به يك موتور بنزينى و دو موتور الكتريكى است كه مجموعاً ٣٢٥ اسب بخار قدرت و گشتاور فوق العاده بالايى معادل ٥١٠ نيوتن متر دارد! اين خودرو حتى از حيث گيربكس نيز همانند تيگو ٨ پرو پلاگين از جعبه دنده ٣ حالته DHT استفاده مى كند كه نيرو را به محور جلو منتقل مى كند.
تيگو ٧ +e با بهره گيرى از اين موتورها شتابى در حدود ٧ ثانيه دارد و مصرف سوختش نيز به صورت تركيبى در محدوده ٥.٥ ليتر ارزيابى مى شود. تعليق آن در جلو مك فرسون و در عقب مولتى لينك بوده و سوارى آن مانند مدلهاى عرضه شده تيگو ٨ نرم و اتاقش بى صدا است.
جاى خالى دو ديفرانسيل در مدل برقى
در رانندگى با اين خودرو آنچه كه بيش از همه حس مى شود، گشتاور بسيار بالايى است كه به محور جلو منتقل شده و بالا بودن ميزان آن، جاى خالى انتقال قدرت به چهار چرخ را برايتان كاملاً محسوس مى كند.
موضوعى كه با مدير چينى محصول نيز عنوان نموده و وى نقول ورود آن به بازار را در آينده اى نزديك مى دهد. هنوز از زمان دقيق عرضه و قيمت تيگو ٧ پرو پلاگين هيبريد، حرفى به ميان نيامده اما به نظر مى رسد زمان عرضه حداكثر نيمه بهار آينده بوده و قيمتش نيز -اگر قيمت ارز تغيير نكند!- در محدوده ٢ ميليارد باشد. در حال حاضر نزديك ترين رقيب اين خودرو لامارى هيبريد مى باشد.