تست و بررسی بهمن اینرودز / ارزانترین ون باری در ایران
نوشته شده توسط مهدی درفشی
سرعت پرس – در بازار خودرویی ایران، بخش عمدهای از توجه خودروسازان صرف مونتاژ پیکاپ و کراساوور شده است و در این میان، کمبود تنوع در ونها به شدت احساس میشود. به طوری که در صورت نیاز به خرید یک ون، علی الخصوص از نوع باری، گزینه های زیادی وجود ندارد. در بین این گزینهها، ارزانترین انتخاب موجود، ون اینرودز، محصول گروه بهمن است. اینرودز یا CS35 را میتوان حاصلِ ادامه همکاری بهمن با دانگ فنگ، پس از عرضه دیگنیتی در بازار ایران دانست.
طراحی ظاهری
طراحی ظاهری اینرودز نشان دهنده این است که خودروهای تجاری نیز همانند خودروهای شخصی، به روز شدهاند. چرا که در این ون باری، شاهد به کارگیری سپر آهنی و اِلمانهای زمخت نیستیم. در کنار ظاهر به روز، همه اجزا به طور هماهنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته و در مجموع، چهره معقولی را به اینرودز بخشیدهاند. در نمای جلو و عقب، سپرها و در نمای جانبی، آینهها به رنگ مشکی کار شدهاند که در خودروهای تجاری، امری طبیعی است.
در نمای داخلی، طراحی کابین شبیه به خودروهای اقتصادی موجود در بازار است. همین مورد باعث شده تا هنگام رانندگی با اینرودز، علیرغم ارتفاع بالاتر موقعیت قرارگیری راننده نسبت به خودروهای سواری، احساس غریبگی احساس نشود! از نقاط قوت کابین ون اینرودز، میتوان به ارگونومی قابل قبول صندلیها و صفحه نمایشگر 9 اینچی تعبیه شده در قسمت میانی داشبورد اشاره کرد.
در مورد کیفیت مواد مورد استفاده در کابین بهمن اینرودز، میتوان گفت که کلیه قطعات از پلاستیک خشک ساخته شدهاند. البته، این مورد نیز برای خودروهای تجاری، ایراد محسوب نمیشود. اگر چه جا داشت که کیفیت قطعات مورد استفاده، کمی بهتر از کیفیت کنونی قطعات باشد. نکتهای دیگری که به هنگام تست برای ما جالب بود، عدم وجود کلید دستی و یا برقی برای تنظیم آینههای جانبی بهگونهای بود که مجبور به تنظیم آینهها با دست شدیم!
مشخصات فنی
بهمن اینرودز به پیشرانه چهار سیلندر بنزینی 1.5 لیتری با حداکثر توان 105 اسب بخار و 140 نیوتن متر گشتاور مجهز است. استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه، تاثیر بسیاری در هزینه نگهداری پیشرانه این ون دارد. همچنین سیستم پاشش سوخت Multipoint EFI مورد استفاده در این موتور، تکنولوژی خاصی نداشته و همین موضوع، نگرانی استفاده از بنزین بی کیفیت را برطرف کرده است. در مورد جعبه دنده نیز می توان گفت که از نوع پنج سرعته دستی است و به واسطه آن، نیرو به محور عقب منتقل می شود.
برای تماشای ویدیو بهمن اینرودز در آپارات کلیک کنید
در مورد مشخصات فنی اینرودز می توان گفت که هماهنگی پیشرانه و جعبه دنده، معقول است و نرمی کلاچ و جا رفتن دنده ها، از مزیت های آن به شمار می رود. البته، باید این نکته را در نظر داشت که حین بارگیری، کاملا مشخص است که نیاز به نیروی بیشتری است و قطعا اگر نیروی پیشرانه اینرودز، کمی بیش از نیروی فعلی بود، تاثیر بهتری در عملکرد آن داشت.
ابعاد، ترمز و تعلیق
ابعاد این ون کامپکت، در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4500 میلی متر، 1680 میلی متر و 2000 میلی متر است. همچنین حجم اتاق بار اینرودز 5.1 متر مکعب است و امکان بارگیری تا سقف 725 کیلوگرم نیز وجود دارد. سیستم تعلیق اینرودز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع یکپارچه فنر تخت است که با توجه به کاربرد خودرو به عنوان یک ون ترانسپورتر برای حمل کالا، کاملا بجا و منطقی است. نکته دیگر در مورد اینرودز، ارتفاع بلند خودرو و البته سواری و هندلینگ متفاوت آن برای راننده است که میتواند تجربهای جدید و جالبتوجه یرای وی به حساب بیاید. در مورد ترمزها باید گفت که در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسهای بوده و عملکردی مطابق با انتظار دارند.
تجهیزات
اینرودز به تجهیزاتی نظیر نشانگر هشدار باد تایر، سنسور و دوربین پارک عقب، فرمان برقی، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم کنترل پایداری و چراغ رانندگی در روز اشاره کرد.
برای بازدید کاتالوگ بهمن اینرودز کلیک کنید.