آزمايشى از تاكسى هاى برقى E50A كرمان موتور در برج ميلاد

نوشته شده توسط سهند فتحى

چهارشنبه گذشته فرصتى پيش آمد تا از نزديك، تاكسى هاى برقى كرمان موتور KMC E50A را مورد بررسى عملى قرار دهيم.

سرعت پرس– روز چهارشنبه از سوى كرمان موتور فرصتى برايمان فراهم شد تا از نزديك تاكسى هاى برقى E50A اين شركت را مورد بررسى عملى قرار داده و هرچندكوتاه اما خودرويى با ساختار كاملاً متفاوت را تجربه كنيم.


اين خودرو KMC E50A يا همان KMC J7 برقى است كه گذشته از ليفت در چهره، به جاى موتور بنزينى، مجهز به يك موتور برقى شده است.
اين پيشرانه برقى ١٤٢ كيلووات (١٩٠ اسب بخار)قدرت و ٣٤٠ نيوتن متر گشتاور دارد كه اين ميزان از گشتاور به هنگام رانندگى، اولين نكته اى است كه حسايى توجه شما را به خود جلب مى كند.
جى ٧ برقى در اولين گام براى ورود به بازار ايران، در اختيار سيستم حمل و نقل مسافر و به عنوان تاكسى مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در مرحله بعد نسخه ديگر آن(احتمالاً مدلى پرآپشن تر)، براى فروش به عموم گذاشته خواهد شد.

برج ميلاد، ميزبان E50A

در روز ياد شده، محوطه اى محدود از برج ميلاد براى تست و آزمايش تدارك ديده شد و خبرنگاران خودرويى اين امكان را يافتند تا ضمن شتابگيرى در مسير مستقيم، با عبور از بين مخروط هاى پايلون، ثبات اين خودرو در مسيرهاى مارپيچ را بسنجند.

شتاب بالا

پرواضح است كه شتاب و تندى ثبت شده براى يك خودروى برقى١٦٥٠ كيلويى با ٣٤٠ نيوتن متر گشتاور، عددى است كه نظرتان را بخود جلب مى كند. شتاب صفر تا صد E50A زمانى برابر با ٧.٦ ثانيه ثبت شده است كه اين شتاب طبيعتاً نتيجه دسترسى به گشتاور بالا از همان دورهاى ابتدايى است. موضوعى كه به هنگام تست كاملا محسوس بوده و با فشار دادن ناگهانى به روى پدال گاز، هرزگردى (جا ماندن) چرخ ها در طول مسير موجدار، كاملا مشخص ميشود.

ثبات خودرو

ثبات و تعادل خودرو در مسير مارپيچى مابين پايلونها نيز نشان از انتقال گشتاور بالا به محور جلو و تمايل به خروج جلوى خودرو به بيرون دارد. با اين حال اما سيستم تثبيت كننده خودرو فعال بوده و تلاش مى كند تا اتومبيل تحت كنترل راننده قرار گيرد.

تاكسى هاى پرشتاب

نكته قابل توجه در مورد اي ٥٠، استفاده از اين خودرو در ناوگان تاكسيرانى كشور است. شركت كرمان موتور ٤٠٠ دستگاه از اين خودرو را با رنگ مشكى در اختيار شركت تاكسيرانى قرار داده است. E50A در مدل مورد استفاده براى تاكسى، با آپشن هاى كمترى از جمله حذف سانروف عرضه شده و اين البته كاملاً توجيه پذير است اما استفاده از خودرويى با شتاب بالا براى تاكسى هاى شهرى، نكته اى است كه حسابى بايد مورد توجه قرار گيرد. نحوه استفاده و نگهدارى، شيوه رانندگى، راه و روش شارژ كردن و چگونگى استفاده از اين خودرو و همچنين تاكسى هاى برقى ديگرى كه توسط خودروسازان ديگر، قرار است به ناوگان تاكسيرانى كشور بپيوندند، از جمله نكاتى است كه بايد مورد توجه شركت هاى تاكسيرانى قرار بگيرد.


با اين توصيف به نظر مى رسد كه حداقل در شرايط فعلى استفاده از اين تاكسى ها در مسيرهاى كوتاه بين شهرى و با مسير فرودگاه انتخاب ارجح باشد.
حال كه صحبت از مسيرهاى كوتاه بين شهرى شد، بد نيست بدانيد كه E50A با برخوردارى از باترى هاى ٥٠.١ كيلووات/ساعتى LFP، امكان پيمايش ٤٠٠ تا ٥٠٠ كيلومتر مسافت را دارد.
شايد برايتان سوال باشد كه اگر ذخيره انرژى باترى ها كاهش يابد، آيا در عملكرد خودرو همچون شتاب يا حداكثر سرعت آن تاثير منفى مى گذارد؟! در پاسخ بايد بگوييم خير، به طور مثال اگرچه انرژى خودروى مورد آزمايش ما تا ٦٥ درصد كاهش يافته بود، اما شاهد هيچگونه افت عملكردى نبوديم.


پرسش ديگرى هم كه در خصوص اين تايپ از خودروها مطرح مى شود، كاهش برد پيمايش خودروهاى برقى در مناطقى همچون تهران است كه در كوهپايه قرار دارند. به نظر مى رسد كه استفاده از E50A در خيابان هاى پرشيب تهران(آنهم با مسافر) ميزان برد پيمايش را كاهش دهد. موضوعى كه در عمل بابد تست شود.
در آخر بد نيست بدانيد كه زمان شارژ سريع تقريبى اين خودرو ٤٨ دقيقه و زمان شارژ مدت دار آن حدود ٨.٥ ساعت است. قيمت E50A با آپشن كمتر براى استفاده به عنوان تاكسى ١.٢٥٠.٠٠٠.٠٠ ميلبون است.

E10X اولين برقى سوپرمينى بازار

هاچبك كوچك و جمع و جور E10X، خودروى كوچك ديگرى بود كه در گوشه اى از پيست تدارك ديده شده در برج ميلاد، پارك بود. اين خودرو يونيك را بايد كوچكترين برقى بازار ايران دانست كه در صورت ورود به خيابان ها، حسابى جلوه خواهد كرد. هاچ بكى تقريبا شبيه به فولكس واگن آپ up كه البته با موتور برقى ٤٥ كيلوواتى خود، از همتاى آلمانى خود ضعيف تر است. با اين وجود اما E10X، آنقدر جذابيت دارد كه نظر شما را به خود جلب كند. چهره زيبا، كابين زيباتر -كه تريم دو رنگ و داشبورد سفيد و سياه آن جلوه مى كند- و گشتاور ١٥٠ نيوتن مترى براى اين اتاق مينى، جذابيت هايى است كه نبايد آن ها را نادبده گرفت.


ابعاد اين خودرو با طول ٣٦٥٠میلیمترى، ارتفاع ١٥٤٠ میلیمترى و نهايتاً
فاصله محورى ٢٣٩٠ میلیمترى، گوياى همه چيز هست! يك مينى هاچبك اكونومىِ دوستار محيط زيست براى دانشجوها، بويژه دختران جوانى كه هم به زيبايى اهميت مىدهند، هم به محيط زيست و هم به قيمت خودرو!
هنوز ورود اين خودرو به بازار قطعى نشده است اما بعيد است كه قيمتش در شرايط فعلى بازار، كمتر از ٥٠٠ و فراتر از ٦٠٠ ميليون تومان باشد.

باترى هاى E10X همچون E50A از نوع LFP بوده و ظرفيتى برابر با ٣٠.٢ كيلووات ساعت دارد. اين خودرو با هر بار شارژ كامل توان پيمايش ٣٠٢ كيلومتر را دارد، حداكثر سرعتش ١٠٢ كيلومتر در ساعت بوده و براى شارژ سريع به ٤٢ دقيقه و نهايتاً براى شارژ ١٠٠ درصد به ٦ ساعت زمان نياز دارد.


تجهيزات رفاهى و ايمنى اين هاچبك در سگمنتى كه قرار دارد، كامل است. E10X داراى كیسه هوای سرنشینان جلو، سنسور پارک، دوربين دنده عقب، سامانه هاى ABS، EBD، سیستم پایش باد تایرها TPMS، ترمز پارک برقی، فرمان برقی، چهار چرخ دیسک، چراغ روشنایی در روز، تکنولوژی چراغ های جلو LED، شیشه بالابرها برقی، آینه های جانبی برقی مجهز به گرمکن، استارت دکمه ای ورود بدون کلید، کروز کنترل، صفحه کیلومتر دیجیتالى ٦.٢ اینچى، سیستم صوتی تصویری ١٠.٢٥ اینچى مجهز به بلوتوث، رادیو و USB ، دکمه های کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان و…است كه آن را در رده خود كامل كرده است.

 

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=18928
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه