سهم بازار خودروسازان داخلی کاهش یافت

اختصاص ارز برای واردات قطعات و مجموعه های چینی و همچنین صدور مجوز افزایش قیمت محصولات از در کارخانه مونتاژکاران از عوامل اصلی افزایش تیراژ تولید و سهم بازار این شرکت ها بوده است.

به گزارش سرعت پرس و به نقل از خبرگزاری تسنیم، بررسی جدول رده بندی میزان تولید شرکت های خودرویی، بیان گر این است که مونتاژکاران چینی با استفاده از فرصتی که در زمینه تخصیص ارز و قیمت گذاری سودده محصولات در اختیارشان قرار گرفت، توانستند رشد بی سابقه ای را در تولید رقم بزنند.

جدول رده بندی تولیدکنندگان خودرو در کشور که به تازگی منتشر شده، حکایت از پیشی گرفتن تیراژ مونتاژی ها در برابر تولیدکنندگان بزرگ داخلی است.

ایران خودرو که البته همچنان صدر جدول تیراژ تولید را در اختیار دارد، با تولید 516 هزار و 710 دستگاه، با کاهش پنج درصدی تولید در سال 1402 نسبت به سال 1401 روبرو بوده و شرکت سایپا به عنوان دومین خودروساز کشور نیز با تولید 364 هزار و 139 دستگاه خودرو، کاهش چهار درصدی در همین بازه زمانی را به ثبت رسانده است.

در مقابل، دیارخودرو، آرین موتور پارس، کرمان موتور، مدیران، بهمن و سایر مونتاژکاران چینی با افزایش بیش از 50 درصدی توانسته اند بیش ترین رشد تولید را رقم بزنند.

اختصاص ارز برای واردات قطعات و مجموعه های چینی و همچنین صدور مجوز افزایش قیمت محصولات از در کارخانه مونتاژکاران از عوامل اصلی افزایش تیراژ تولید و سهم بازار این شرکت ها بوده است.

در شرایطی که خودروسازان بزرگ داخلی از بسیاری از امتیازات شرکت های خصوصی و مونتاژکار محروم هستند، این شرکت ها  توانسته اند از فرصت ایجاد شده بهره برداری کرده و علاوه بر افزایش سهم تولیدی، به واسطه قیمت گذاری سودده محصولات، سهم ریالی بازار را نیز ارتقای قابل توجهی دهند.

طبق آمار منتشر شده، سهم تعدادی بازار خودرو چشم بادامی ها در ایران، در 10 ساله اخیر از 10 درصد به 22 درصد افزایش یافته و در مقابل سهم خودروسازان کشور کاهش قابل توجهی داشته است. در 10 ساله اخیر سهم تعدادی ایران خودرو از 53 درصد به 44.8 درصد و سایپا از 37 درصد به 33.3 درصد نزول کرده است.

نگرانی در میان قطعه سازان و خودروسازان کشور با بالا رفتن سهم مونتاژکاران  و وارد کردن محصولات چینی با قیمت های گزاف و کیفیت پایین تر از تولیدات داخلی افزایش یافته و این موضوع تهدیدی برای تولید و اشتغال کشور به حساب می آید.

در شرایطی که اختصاص ارز به تولیدکنندگان داخلی با مشکلات و موانع متعددی روبروست، مونتاژکاران با حمایت های زیاد و به بهانه ایجاد تعادل در بازار خودرو به راحتی ارز واردات خودرو و قطعه را دریافت و محصولات خود را نیز بسیار بالاتر از کشور مبدا به مشتریان عرضه می کنند.

از سوی دیگر، نگاهی به بازار خدمات پس از فروش خودروهای مونتاژی بیان گر نارضایتی بالای مشتریان در تامین قطعات و لوازم یدکی خودروها و محدودیت در شبکه خدمات این محصولات است که البته با ادامه روند فعلی و افزایش تعدادی خودروها، مشکلات این حوزه نیز رو به افزایش خواهد بود.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=19591
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه