توسط گروه خودروسازی سایپا صورت گرفت؛

خط تولید و مونتاژ مجموعه ریل صندلی خودروی شاهین به بهره‌برداری رسیده است

گروه خودروسازی سایپا، در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و به همت مهندسان و کارشناسان خود موفق شد با بهره‌گیری از توانمندی شرکت‌ دانش‌بنیان قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا،با داخلی‌سازی و راه‌اندازی خط تولید ریل صندلی خودروی شاهین در شرکت سایپا آذین، کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز کند و بتواند حدود یک میلیون و 700 هزار یورو، صرفه‌جویی ارزی برای کشور رقم بزند.

به گزارش پایگاه خبری سرعت پرس و به نقل از سایپانیوز، در 23 ماه گذشته گروه خودروسازی سایپا،‌ در مسیر تحول قرار گرفته است. مسیری که در آن قرار است خودکفایی واقعی حاصل و خودروهای جدید و به روز تولید شود. در راهی که گروه سایپا گام بر می‌دارد،‌ بنا است خودروهای برقی و هیبریدی هم با کمک و همراهی جامعه دانشگاهی،‌ مجموعه‌های دانش‌بنیان و مهندسان کشورمان تولید و روانه بازار شود. در توسعه محصول و زیرساخت که گروه خودروسازی سایپا دنبال می‌کند،‌ تصمیم بر این گرفته شد که داخلی‌سازی قطعات تمام محصولات سایپا با سرعت پیگیری شود؛ از همین رو طی این مدت ریل صندلی خودروی شاهین داخلی‌سازی شد. این دستاورد مهم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال “مهار تورم ، رشد تولید” حاصل شده است. گروه سایپا در تلاش است که با افزایش بهره‌وری و داخلی‌سازی قطعات وارداتی،‌ از تورم در خریدها جلوگیری کند.

از اواخر سال 1399 که خودروی شاهین به بازار عرضه شد،‌ ریل صندلی آن از کشور چین و به صورت هوایی و دریایی،‌ وارد کشور می شد؛‌ از آنجا که این امر هزینه‌بر بود و باعث خروج قابل توجهی ارز از کشور می‌شد، گروه سایپا تصمیم گرفت که در بخش‌های مختلف این خودروی جدید به خودکفایی کامل برسد که در این راستا با دستور مدیرعامل گروه، داخلی‌سازی مجموعه ریل صندلی در دستور کار شرکت سایپا آذین قرار گرفت و شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا به عنوان یک مجموعه دانش‌بنیان در طراحی و ساخت قالب،‌ ابزار و ماشین آلات صنعتی،‌ برای پروژه یاد شده انتخاب شد و این مجموعه توانست پروژه ریل صندلی و خط تولید آن را راه اندازی و آماده کند و در نهایت به شرکت سایپا آذین تحویل دهد. شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا از سال 1373،‌ فعالیت خود را در حوزه ‌رفع نیاز صنایع به طراحی و ساخت قالب‌های بدنه خودرو، تولید قطعات بزرگ پرسی، طراحی و ساخت خطوط تولید، طراحی و ساخت ماشین ابزارهای خاص، طراحی و ساخت مجموعه‌های ترکیبی و مکانیزم‌ها و همچنین طراحی و ساخت فیکسچرهای کنترلی و مونتاژی آغاز کرده است.

مجموعه صندلی جلو و عقب یک خودرو در دسته مجموعه‌های تزیینات قرار می‌گیرد که در عین حال که به زیبایی و ظاهر مربوط می‌شود، دارای مولفه‌های ایمنی و برآورده‌سازی الزامات مهندسی،‌ کیفیت و رعایت استانداردهای مرتبط است. در بین اجزای یک صندلی که مجموعه‌ای از قطعات فلزی، پلاستیکی، فوم و پارچه است،‌ مجموعه ریل صندلی از اجزا بسیار مهم و حائز اهمیت است و بدین جهت ریل صندلی،‌ دارای استانداردهای فنی و ایمنی جامع و در عین حال سختگیرانه است و باید مجموعه‌ای از آزمون‌ها و تست‌های استحکام و دوام را با موفقیت پاس کند؛‌ از این‌رو آزمون استحکام صندلی در تکیه گاه‌ها و پشت سری‌ها از زمره استانداردهای 85 گانه خودرو است.

امین حسن زاده، مدیرعامل شرکت سایپا آذین در این خصوص گفت: همزمان با تعریف پروژه SP100 در گروه سایپا و هم‌راستا با سیاست تعمیق ساخت داخل موضوع داخلی‌سازی مجموعه صندلی به سایپا آذین واگذار شد. این مجموعه با ماموریت طراحی و تولید صندلی در پروژه SP100  نسبت به شناسایی، ارزیابی و انتخاب شریک تجاری خارجی خود اقدام کرد و این امر در نهایت منجر به توافق و قرارداد تجاری با شرکت KM&I کره جنوبی (با موضوع طراحی صندلی و قطعات منفصله و ساخت قالب‌های قطعات) شد؛ اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه، شرکت کره‌ای از ادامه همکاری امتناع کرد و کلیه مدارک و مستندات طراحی و قالب‌های ساخته شده، به علاوه 2 هزار ست قطعات منفصله صندلی را به سایپا آذین تحویل داد. عدم تامین هریک از قطعات (ریل، رکلاینر و بالابر) چه از طریق ساخت داخل و چه خرید خارجی، به منزله عدم امکان تولید صندلی بود.

او افزود: در راستای تحویل پروژه از سوی شرکت KM&I و کناره‌گیری آن، شرکت سایپا آذین اقدام به شناسایی تامین کننده خارجی (تا زمان ساخت داخل ریل صندلی) کرد و مجموعه کشویی‌های ریل از کشور چین وارد کشور شد،‌ اما به موازات این امر داخلی‌سازی ریل در دستور کار قرار گرفت و با استراتژی برون‌سپاری و استفاده از ظرفیت و پتانسیل شرکت‌های گروه سایپا، توافقات اولیه با شرکت دانش‌بنیان قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا حاصل و این امر منجر به انعقاد قرارداد بین دو شرکت با موضوع “طراحی، ساخت قالب‌ها و ابزار، فیکسچرها و سایر تجهیزات و فروش قطعه مجموعه ریل شاهین” طی 12 ماه شد.

حسن زاده تاکیدکرد: شرکت دانش بنیان قالب‌های بزرگ صنعتی بر اساس طرح ریل ارایه شده از سوی سایپا آذین که شامل تغییرات مهندسی در جنس، ضخامت و پروفیل قطعات ریل و بعضا تغییرات ابعادی نسبت به طرح کره‌ای بود، اقدام به طراحی و ساخت قالب‌های قطعات و فیکسچرهای مونتاژی و جوشکاری کرد. این امر با استفاده از خدمات و ظرفیت پیمانکاران داخلی برای طراحی فرایند مونتاژ و تولید مجموعه ریل‌های صندلی چپ (صندلی راننده) و صندلی راست (صندلی شاگرد) دنبال شد.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=16361
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه