حتی این عناوین هم از التهاب بازار نمی‌کاهد:

شمارش معکوس برای واردات نخستین خودروهای خارجی به بازار !

بازار خودرو در ادامه مسیر افزایش قیمتها، در دو هفته اخير، جهش دوباره‌ای داشته و حال مردم شاهد افزایش لحظه به لحظه قیمت خودروها هستند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی سرعت پرس، خبرگزاری  ایرنا درآخرین گزارشی که منتشر کرده است با اشاره به انجام مراحل اجرایی فرآیند واردات خودرو به کشور و فعالیت‌های شرکت‌های متقاضی برای انجام واردات، پیش‌­بینی کرده است که به‌زودی بايد شاهد ورود خودروهای متنوع به کشور باشیم. این خبرگزاری در ادامه نیز گفته است اين تصميم در  “در راستای افزایش رقابت‌پذیری در صنعت خودروی کشور و پاسخ به شکاف عرضه و تقاضای شکل گرفته در سال‌های گذشته (از سال ۹۷ تاکنون پس از وضع تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشورمان و افت تولید داخل)، در دستور کار قرار گرفته است”.

هرچندکه در حال حاضر خودروسازان کشور با ارائه آمارهای مختلف، مدعی افزایش تولید در سال جاری هستند اما آنطور كه پيداست اين افزايش توليد، تاثيرى در كاهش و يا تثبيت قيمت ها نداشته است. متاسفانه در حال حاضر به گونه‌ای شاهد روند غیرمتعارف و ناباورانه افزایش فیمت‌ها هستیم که حتی بسیاری از خودروهای ارزان قیمت بازار همچون کوییک و یا 206 نیز از دسترس مردم خارج شده‌اند!

آنچه مسلم است افزایش لحظه به لحظه نرخ ارز، طلا، تورم افسار گسیخته‌، توقف عرضه خودروسازان بزرگ(در چند روز اخیر)و همچنین عرضه قطره چکانی خودروهای پرطرفدار و تعیین‌‌کننده اى همچون 206 و 207، دلایل اصلی بالا رفتن قیمت‌ها در بازار هستند.

در بازاری که 206 تیپ 2 در محدوده 400 میلیون قیمت می‌خورد و 207 اتوماتیک مدل 1400، بالاى هفتصد میلیون معامله مى شود، مطمئنا قیمت خودروی خارجی فراتر از انتظارها خواهد بود. با چنین رویکردی، واردات خودروی خارجی(آنهم با وجود محدودیت‌های در نظر گرفته شده در قوانین وارداتی) هیچ کمکی به کنترل بازار نخواهد کرد. در چنین بازاری، خودروسازان برای تعیین آخرین قیمت از محصولات خود، صرف نظز از قیمت تمام شده نهایی، چاره‌ای جز رصد نرخ ارز ندارند.

با این توصیف، بازهم به مسئولان ذیربط یادآوری می‌کنیم که کنترل قیمت‌ها نه فقط در واردات(آنهم از نوع محدود) بلکه در گرو تثبیت نرخ ارز و کاهش محسوس عوارض گمرکی است. مادامی هم که این امر اتفاق نیوفتد، راه‌حل‌هایی چون واردات خودرو، آب در هاون کوبیدن است.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=6525
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه