تلاش پورشه و پییش برای کنترل فولکس‌واگن

دو خانواده پورشه و پییش که صاحب بخش اصلی سهام فولکس هستند، می‌خواهند زمام امور و افسار این خودروساز اروپایی را در امور راهبردی در دست داشته باشند.

به گزارش سرعت پرس به نقل از دنیای اقتصاد – کمپانی پورشه اس‌ای (Porsche SE) صاحب بخش اعظم حق‌رأی در گروه فولکس‌واگن است و مایل است این غول خودروسازی را به ساحل امن بازگرداند؛ به‌ویژه آنکه در دوران هربرت دییس، مدیرعامل برکنارشده این گروه، دوران پرتلاطمی را پشت سر گذاشت. رویترز از قول یکی از نزدیکان این دو خانواده که با طرز تفکر آنها آشناست، نوشت: «آنها می‌خواهند از نزدیک مراقب اجرای دستورالعمل‌ها و راهبردهای این گروه باشند.»
در دوران مدیرعامل دییس، گروه خودروسازی فولکس‌واگن گام‌های بلندی به سمت برقی‌شدن محصولات این گروه برداشت، اما شیوه مدیریت قاطع و مستقیم او مخالفت‌های زیادی را درون این کمپانی برانگیخت؛ به‌طوری که حتی بعضی از دستاوردهای عظیم وی را در محاق قرار داد و کاسه صبر این دو خانواده را لبریز کرد. به همین دلیل، گردانندگان اصلی این گروه خودروسازی تصمیم گرفته‌اند افسار آن را بیشتر بفشارند و بهتر تحت کنترل قرار دهند. رویترز با ذکر منبع دوم که خواسته است ناشناس باقی بماند، نوشت: «حال این دو خانواده به شکل فعال‌تری خود را با اداره این گروه خودروسازی درگیر کرده‌اند؛ مخصوصا که مدت‌هاست به نظر می‌رسد این توانایی را از دست داده‌اند.» افزایش نفوذ این دو خانواده در انتساب‌های جدید، از جمله الیور بلوم به‌عنوان مدیرعامل جدید فولکس انعکاس بیشتری پیدا کرده و چون قرار است با حفظ سمت مدیرعامل پورشه هم باقی بماند، خشم برخی از سرمایه‌گذاران را هم برانگیخته است.

بلوم که لقب «نامزد ترجیحی» دو خاندان پورشه و پییش را به دست آورده، وعده داده است که عرضه اولیه پورشه‌‌ای‌جی (Porsche AG) را که مدت‌هاست به تاخیر افتاده است، به سرانجام برساند. پورشه‌اس‌ای و فولکس‌واگن درباره این خبر رویترز اظهارنظر نکرده‌اند. عرضه اولیه پورشه برای هر دو خانواده اهمیت زیادی دارد؛ چون در صورت تحقق، این دو خانواده دوباره سهامدار مستقیم پورشه‌ای‌جی خواهند شد. این در حالی است که گروه خودروسازی فولکس‌واگن در سال ۲۰۰۹ با خرید سهام اکثریت پورشه سهامدار اصلی و مستقیم آن شده بود. در سال ۲۰۰۹ هم پورشه‌ای‌جی قصد خرید فولکس‌واگن را داشت، اما برعکس آن اتفاق افتاد. هنریک اشمیت (Hendrik Schmidt) متخصص حاکمیت بنگاهی در موسسه DWS که در هر دو برند فولکس و پورشه سهامدار است، می‌گوید: «ساختار عرضه اولیه منافع دو خانواده را تامین می‌کند و کنترل آنها بر پورشه را استحکام می‌بخشد. برای همین آنها از چنین پلنی عقب‌نشینی نخواهند کرد.»

پلن و ساختار عرضه اولیه IPO پیشنهادی هنوز به تایید نرسیده است، اما در صورت تایید، می‌تواند به دو خانواده پورشه و پییش موقعیت «اقلیت ممانعت‌کننده» (a blocking minority) در برند خودروهای اسپورت (پورشه صاحب مدل اسطوره‌ای ۹۱۱) را ببخشد. هر چه باشد بنیان‌گذار این خودروساز آلمانی، فردیناند پورشه جد آنها در سال ۱۹۳۱ بوده است. مانوئل تایسن (Manuel Theisen) استاد بازنشسته مدیریت کسب‌وکار دانشگاه لودویگ ـ ماکسمیلیان در مونیخ و متخصص حاکمیت بنگاهی می‌گوید با این کار دو خانواده با چنگ و دندان نفوذ خود را باز پس می‌گیرند. «دلیل اصلی آن هم [کسب و حفظ] قدرت است.»

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=2016
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه