برنامه تولید ۹۰۰ هزار دستگاهی ایران خودرو در سال ۱۴۰۲

نشست مشترک مدیرعامل ایران‌خودرو و فعالان قطعه‌سازی استان مرکزی برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری سرعت پرس و به نقل از ایکوپرس– در ابتدای این نشست نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، حضور مدیرعامل ایران خودرو را فرصتی برای معرفی توانمندی صنعت قطعه سازی استان مرکزی دانست و گفت: صنعت خودرو و ایران خودرو با قرار گرفتن در رتبه ۱۰ خودروسازان دنیا  یک سرمایه ملی و باعث افتخار است.
علی اکبر کریمی ادامه داد: این صنعت در شرایط سخت تحریمی موفق به شکستن رکورد تولید شد اما با توجه به تورم فعلی، حتی با افزایش عرضه شاهد افزایش تقاضای کاذب در جامعه هستیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: قیمت گذاری دستوری و تحمیل روش‌های فروش غیر منطقی مانند قرعه کشی باعث زیان انباشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی برای خودروسازان شده است که کاهش توان تولید در قطعه سازی و خودروسازی و توزیع رانت برای دلالان را به همراه داشته است.
کریمی با بیان این‌که از مشکلات و چالش های خودروسازی مطلع هستیم، گفت: اگر منابع مالی به درستی تزریق نشود تولید میسر نخواهد شد.

خودروسازان ترسی از واردات ندارند
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خودروسازان ترسی از واردات ندارند، گفت: برخلاف مطالب عنوان شده، خودروسازان از واردات استقبال کرده‌اند و واردات را فرصت مناسبی برای رقابت محصولات تولیدی خود می‌دانند.
وی تولید خودرو با کیفیت را حق مردم دانست و با بیان این که خودروسازان باید محصول باکیفیت و قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهند، اظهار کرد: از دل تحریم محصولات باکیفیتی تولید شد و شاهد طراحی و تولید خودروهایی با بیش از ۷۰ درصد توان داخلی بوده ایم.

زنجیره تامین در این شرایط سخت کنار ایران خودرو و حامی تولید بود 
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این نشست، ضمن قدردانی از مجموعه قطعه‌سازان در همراهی با ایران خودرو در شرایط سخت کنونی، گفت: ایران خودرو با تمام مشکلات و موانع با همراهی و حضور موثر خانواده صنعت قطعه سازی کشور به نقطه مطلوب رسیده است.
مهدی خطیبی با تاکید بر این‌که لازم است در شرایطی که تولید در مسیر رشد قرار دارد، با قدرت حرکت کنیم، تصریح کرد: ما موفق شدیم در شرایط سخت تحریمی و در اوج فشار به صنعت خودروسازی از موانع عبور کنیم و رشد تولید خوبی را تجربه کنیم و باید همین مسیر را ادامه دهیم.
وی با بیان این‌که ۷۰ درصد تولید مرتبط با قطعه سازی است افزود: زنجیره تامین در این شرایط سخت کنار ما و حامی تولید بود و ایران‌خودرو قدردان این همکاری است و ما به عنوان خودروساز تکمیل کننده و تولیدکننده نهایی محصول بودیم.
خطیبی ادامه داد: شکست رکورد سال گذشته در پایان آذرماه، افزایش عرضه و افزایش شماره گذاری و تحویل خودرو از نکات مثبت صنعت تاثیر گذار خودروسازی در سال جاری است.
وی افزود: ما در همین شرایط سخت، موفق به کسب رتبه ۱۰ تولید خودروسازی در دنیا شدیم و آمارهای رشد تولید نشان از سبقت گرفتن از کشورهای ایتالیا و فرانسه دارد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که با مسوولانه کار کردن قطعه سازان، موفق به افزایش ۵۰ درصدی کیفیت محصولات شده‌ایم، گفت: با تمام مشکلات و موانع، هم‌زمان موفق به افزایش تیراژ تولید و کیفیت محصولات شده‌ایم.
وی به تغییر در نحوه صادرات و سودآوری آن اشاره کرد و گفت: ایران خودرو به عنوان یک شرکت اقتصادی توجه به منافع سهام‌داران را مد نظر قرار داده است و در سال جاری در حوزه صادرات شاهد سودآوری بیش‌تر خواهیم بود.
خطیبی با اشاره بر ضرورت اطلاع‌رسانی دستاوردهای صنعت خودرو طبق تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص جهاد تبیین تصریح کرد: باید توانمندی‌ها و قابلیت‌های صنعت با حداکثر توان به کار گرفته شود و این موضوع به اطلاع مردم رسانده شود.
وی با بیان این که صنعت خودرو به عنوان ویترین صنعت کشور مورد قضاوت مردم و مشتریان است، اظهار کرد: همواره از انتقادات سازنده که به پیشرفت صنعت کشور کمک کند استقبال می کنیم، اما برخی انتقادات در جهت تخریب و زیر سوال بردن تلاش صنعتگران است، اما ما توانسته ایم با کار بی وقفه برای توسعه خودروسازی به سطح قابل قبولی دست یابیم.
خطیبی یکی از دلایل اقتصادی بودن تولید خودرو در سال جاری را تولید عبور مستقیم دانست و گفت: این اقدام از ابتدای خرداد تا پایان آبان‌ماه بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه‌ها را به دنبال داشته است.
وی تصریح کرد: تولید عبور مستقیم باعث شناسایی گلوگاه‌های سرمایه گذاری و تولید شد تا اقدامات متناسب برای رفع آن را انجام دهیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این‌که خروج محصولات قدیمی مانند ۴۰۵ و سمند از خط تولید، سبب ۸۲۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی شده، ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران برای افزایش ظرفیت تولید گفت: با توجه به برنامه تولید ایران خودرو در سال آینده و رسیدن به تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو نیازمند سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید برخی قطعات مورد نیاز هستیم.
وی با بیان این‌که فاصله‌ای بین ایران خودرو و زنجیره تامین نیست، افزود: تفکر حاکم در ایران‌خودرو این است که کیفیت با خواست و تلاش قطعه سازان میسر می شود و میان این دو ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.

استقبال از توسعه همکاری با ایران خودرو
بیگی رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: استان مرکزی به لحاظ تنوع رشته های تولیدی و صنعتی در کشور بی‌نظیر است، به طوری که در صنعت قطعه سازی، ۱۱درصد سهم تامین خودروسازان را در اختیار دارد.
وی با اظهار امیدواری از این‌که بازدیدهای صورت گرفته سبب افزایش سطح همکاری با ایران خودرو شود، ادامه داد: قطعه‌سازان استان مرکزی دارای شرایط لازم برای تولید اتاق و شاسی خودروهای تجاری و سنگین هستند.
رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی با بیان این که امیدوارم با تعامل و همکاری مشکلات و چالش‌های موجود که بیش‌تر تامین منابع مالی است، رفع تا زمینه توسعه و همکاری بیش‌تر فراهم شود، از آمادگی اتاق بازرگانی برای همکاری با ایران خودرو خبرداد و گفت:۱۲۰شرکت قطعه‌سازی و صنعتی در سطح استان از زیرساخت لازم برای همکاری در هر پروژه‌ای که ایران خودرو معرفی کند، برخوردار هستند.

کمبود نقدینگی قطعه سازان
میرزاخانی، معاون اقتصادی استان مرکزی نیز گفت: در استان تلاش ها و اقداماتی برای مانع زدایی و رفع مشکلات برای صنعتگران صورت گرفته است، ولی مهم‌ترین مشکل حال حاضر کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی است که بخشی از آنان مطالبات معوق از خودروسازان است.

تقدیر از مدیرعامل ایران خودرو برای بهبود پرداخت مطالبات قطعه سازان
رییس انجمن صنایع همگن استان مرکزی نیز در این نشست همدلی و اتحاد را رمز توسعه دانست و گفت: با توجه به شرایط خاص کنونی، با هم‌دلی و کمک به استواری و توسعه صنعت خودرو و قطعه سازی کمک کنیم.
رعنایی ادامه داد: قطعه سازان استان مرکزی سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه خطوط انجام دادند اما از تمام ظرفیت های خود استفاده نمی کنند که امیدوارم با توجه به برنامه های ایران خودرو برای افزایش تولید، شاهد استفاده بیش‌تر از ظرفیت ها باشیم.
وی با تقدیر از اقدام مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص پرداخت مطالبات قطعه سازان گفت: مطالبات قطعه سازان زیاد بوده، اما با برنامه ریزی ‌و همکاری مدیرعامل ایران خودرو، شرایط پرداخت ها بهتر شده است.
رعنایی ادامه داد: زنجیره تامین، بازوی قوی برای خودروسازی است، به‌گونه ای که این صنعت با تمام سختی ها و تحریم با اتحاد و کنار هم بودن باعث افزایش تولید خودرو در کشور شد.

ضرورت اجرای پروژه تولید خودرو برقی
یوسفی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: با توجه به افزایش آلایندگی در کلان شهرها، شرکت‌های خودروساز پروژه‌هایی برای تولید خودرو برقی و الکتریکی را در دستور کار قرار دهند.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=7032
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه