اسقاطی در کار نیست

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اعلام مخالفت این فراکسیون با لایحه اخیر دولت و پولی کردن اسقاط خودروهای فرسوده، خواستار اجرای قانون مصوب مجلس شد.

به گزارش سرعت پرس و به نقل از ایسنا – سمیه رفیعی، نماینده تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در برنامه پایش با بیان اینکه «طبق لایحه جدید دولت قرار نیست خودروی فرسوده از رده خارج شود بلکه قرار است صندوقی پر شود که هیچ تضمینی بر هزینه‌کرد و درآمد و خرج آن نیست»، اظهار کرد: مجلس یازدهم طرح معطل‌مانده قانون ساماندهی صنعت خودرو را سال ۱۴۰۰ به تصویب رساند و خرداد ۱۴۰۱ آن را ابلاغ کرد که براساس یکی از بندهای آن، علاوه بر واردکنندگان خودرو، تولیدکنندگان نیز مکلف به اسقاط یک دستگاه خودرو به ازای هر ۴ خودرو تولیدی شدند.

رفیعی تاکید کرد: این قانون، قانون خوبی بود و همه امیدوار شدند روند اسقاط خودروهای فرسوده شتاب گیرد. اما دولت ـ در راس آن وزارت صمت ـ لایحه‌ای را به مجلس آورد که طبق آن عملا اسقاط خودروهای فرسوده متوقف می‌شود و خودروسازان می‌توانند با پرداخت مبلغ ناچیزی از آن فرار کنند. وی اظهار کرد: براساس این لایحه و آخرین تغییرات آن، در صورت تشخیص وزارت صمت مبنی بر نبودن گواهی اسقاط، خودروسازان ۵/ ۱درصد قیمت دولتی خودرو خود را به صندوق توسعه صنعت خودرو وزارت صمت واریز می‌کنند و بدین ترتیب نیازی به اسقاط خودرو فرسوده نخواهند داشت. رفیعی افزود: مطالعات نشان می‌دهد مرگ‌و‌میر انسان‌ها بر اثر آلودگی هوا چندین برابر مرگ‌و‌میر بر اثر بیماری کووید ۱۹ است اما آلودگی هوا را چون نمی‌بینیم از آن نمی‌ترسیم.

وی تاکید کرد: طبق لایحه جدید دولت قرار نیست خودروی فرسوده از رده خارج شود بلکه قرار است صندوقی پر شود که هیچ تضمینی بر هزینه‌کرد و درآمد و خرج آن نیست و اصولا با این رقم تعیین‌شده هم هیچ خودروی سواری از رده خارج نمی‌شود. وی تاکید کرد: تازه این رقم نیز توسط خودروساز پرداخت نمی‌شود و این پول از جیب خریدار خودروی جدید می‌رود؛ این یعنی مردم آن را پرداخت می‌کنند و خودروسازها ریالی در این خصوص پرداخت نخواهند کرد. رفیعی افزود: در لایحه دولت، اختصاص ۲۰درصد سهمیه قرعه‌کشی خودروسازان به عنوان مشوق در نظر گرفته شده است؛ در‌حالی‌که محصولات سایپا دیگر قرعه‌کشی ندارند  چهار خودروی ایران‌خودرو هم از قرعه‌کشی خارج شده و مابقی محصولاتش نیز از ابتدای سال آینده مشمول قرعه‌کشی نخواهد بود؛ بدین ترتیب عملا مشوق پیشنهادی کاملا بی‌اثر است.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=4538
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه