چرا فولکس مدیر عامل خود را برکنار کرد؟
هیات نظارتی فولکس واگن در اقدامی شگفتآور بهیکباره به توافق رسید که دکتر هربرت دییس، مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس واگن را کنار گذاشته و اولیور بلوم را جانشین وی کند.
به گزارش سرعت پرس به نقل از دنیای اقتصاد، دییس همان مدیرعاملی است که گروه خودروسازی فولکس را در میانه بحران رسوایی دیزلگیت تحویل گرفت و در دوران گذار از بنزینی به برقی این غول خودروسازی را هدایت کرد. یکی از بزرگترین زیربرندهای گروه خودروسازی فولکس که با پیشوند ID شناخته میشود و دامنه وسیعی از خودروهای برقی را در بر میگیرد در دوران مدیرعاملی دییس شکل گرفت. همچنین زویکائو Zwickau به عنوان کانون hub خودروهای برقی در زمان او تاسیس شد. بهانه یا دلیل کنار گذاشتن دییس را به CARIAD نسبت میدهند که بخش طراحی و خلق نرمافزارهای مورد نیاز خودرو است.
بهجز تسلا همه خودروسازان دنیا برای تولید نرمافزارهای مورد نیاز خود به غولهای بزرگ فناوری تکیه دارند اما شرکتهای بزرگ خودروسازی مثل فولکس واگن به این نتیجه رسیدهاند که باید کدنویسی نرمافزارهایشان را خودشان انجام بدهند که در اصطلاح به آن in-house software division میگویند، یعنی بخش نرمافزار داخل سازمانی. اما این تنها معضل و چالش عمیق فولکس واگن نیست. اولیور بلوم با حفظ سمت خود به عنوان رئیس هیاتمدیره پورشه، به مدیرعاملی گروه خودروسازی فولکس واگن رسیده و از اول سپتامبر [۱۰ شهریور] کار خود را آغاز خواهد کرد. دییس از اول ژوئیه ۲۰۱۵ مدیرعامل و از آوریل ۲۰۱۸ با حفظ سمت مدیرعاملی به عنوان رئیس هیاتمدیره فولکس واگن منصوب شد. بر اساس قرارداد هم انتظار می رفت تا ۳ سال دیگر در سمت مدیرعاملی انجام وظیفه کند. اما ظواهر امر هم نشان میدهد که او پشتیبانی دو خانواده پورشه و پییش را از دست داده است.
در بیانیه فولکس هم به دلیل این تصمیم اشاره نشده اما هانس دیترپوش رئیس هیات نظارت گروه فولکس واگن در تمجید از او گفته است که «در دوران ریاست دییس بر هیاتمدیره گروه فولکس واگن وی نقش کلیدی در پیشبرد و دگردیسی کمپانی داشته است. گروه خودروسازی و برندهای زیرمجموعه آمادگی رویارویی با آینده را دارند و توانایی، قابلیتهای نوآوری و توان سودآفرینی آن قوی است. آقای دییس به شکل تأثیربرانگیزی از خود سرعت وفقپذیری بالا برای ایجاد فرآیندهای دگردیسی نشان داده است. او هم در شرایط پرتلاطم کمپانی را هدایت کرده هم راهبرد بنیادی جدید را به اجرا گذاشته است.»
این سخن پوش اشاره دارد به دورانی که دییس در سال ۲۰۱۵ از بامو به فولکس واگن آمده بود و فولکس با رسوایی دیزلگیت دستوپنجه نرم میکرد و برای این گروه خودروسازی ۲۰میلیارد دلار آب خورد. این رسوایی به چند برند از این گروه خودروسازی از جمله آئودی، پورشه و اشکودا لطمه وارد کرد. چند دعوی مهم از چند کشور دنیا علیه این خودروساز شکل گرفت اما ظرف ۳ سال یعنی تا سال ۲۰۱۸ جمع شد، و در عین حال لطمه شدید به شهرت و آوازه این خودروساز وارد آورد. نیمه دوم دوران دییس هم آغاز دوران گذار از خودروهای بنزینی به برقی بود که ثمره آن از سال ۲۰۱۹ با زیربرند خودروهای برقی با پیشوند ID به بار نشست. دییس رابطه صمیمی با ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا داشت و حتی از او به صورت کنفرانس ویدئویی از راه دور دعوت کرد تا رویکردهای خود را به مدیران ارشد فولکس معرفی کند.
با این حال ناظران صنعت خودروی آلمان و تحلیلگران اعتقاد دارند که از لحاظ مالی و به ویژه در بحث نرمافزاری، در دوران دییس، گروه خودروسازی فولکس واگن از چابکی و چالاکی لازم برخوردار نبود. برکناری ناگهانی دییس را هم در هفتههای اخیر به همین موضوع CARID یا بخش نرمافزارنویسی خودرویی نسبت میدهند. دو سال آخر دییس در گروه فولکس هم با معضلات و استرسهایی نظر کرونا و کمبود تراشه و معضلات زنجیره تامین نیز همراه بود، طوری که خطوط تولید این گروه خودروسازی با توقفهای خط تولید مواجه شد. موضوع دیگری که روی گروه خودروسازی فولکس تأثیر زیادی برجای گذاشت جنگ روسیه با اوکراین بود. برخی از تامینکنندگان کلیدی قطعات برندهای مختلف فولکس واگن در اوکراین قرار داشتند و تحت تأثیر این جنگ موفق به تامین نشدند و فولکس مجبور بود جایگزین دیگری برای آن در اروپا در نظر بگیرد. خود جنگ هم باعث افزایش قیمت مواد خام و اولیه تولید قطعات بود.
بلوم که از سال ۱۹۹۴ وارد گروه خودروسازی فولکس واگن شده است، در چهار برند آئودی، سعات، فولکس و پورشه تجربه کسب کرده است و آخرین سمت او مدیرعاملی پورشه بوده است. هانس دیتر پوش در باره بلوم میگوید: «اولیور بلوم مهارتهای عملیاتی و راهبردی در سمتهای مختلف را در گروه خودروسازی فولکس در چند برند به اثبات رسانده است و موفقیتهای بزرگی ازنظر مالی، فناوری و فرهنگی در پورشه ای جی برجای گذاشته است. از نظر هیات نظارت گروه، او بهترین فردی است که میتواند هدایت گروه را برعهده بگیرد و روی مشتری تمرکز داشته داشته باشد و برندهای این زیرمجموعه را به جایگاه درستشان برساند.» چالشها و معضلات فولکس بعد از دییس کمتر نخواهد شد و راهکارهای آسانی پیش روی این خودروساز قرار ندارد، چون هزینههای انرژی در اروپا رو به افزایش است و هنوز معضل تأمین و کمبود تراشه در خودروسازی دنیا حل نشده است.