پشت فرمان نخوابید، هنوز خطرناک است…

پلیس آلمان تسلایی را که راننده آن در اتوبان پشت فرمان خوابیده بود، متوقف کرد. این خودرو با سرعت 68 مایل (110 کیلومتر) بر ساعت (در حالت اتوپایلوت) حرکت می‌کرد.

سرعت پرس– پلیس آلمان تسلایی را که راننده آن در اتوبان پشت فرمان خوابیده بود، متوقف کرد. این تسلا با سرعت 68 مایل (110 کیلومتر) بر ساعت (در حالت اتوپایلوت) حرکت می‌کرد. با توجه به تکرار مواردی که رانندگان در پشت رُل تسلاهای خود خوابیده‌اند، این شرکت تصمیم گرفته است تا راه و روش فریب زدن سیستم اتوپایلوت از سوی رانندگان را دشوارتر کند. درواقع با وجود اینکه دیگر نمی‌توان وزنه‌هایی را روی فرمان قرار داد تا وانمود شود که یک راننده فرمان را در دست گرفته و علی‌رغم اینکه دوربین مدار بسته خودرو نیز رفتار راننده را کنترل می‌کند اما به نظر می‌رسد که هنوز هم هیچ کدام از این روش‌ها در آلمان کارساز نبوده است!

پلیس باواریا گزارش داده که در 28 دسامبر مجبور شده، یک تسلا را در حوالی ظهر (به وقت محلی) متوقف کند. در این جریان ماموران پلیس سعی می‌کنند کنترل ترافیکی را انجام دهند، اما راننده به دستوراتی که به وی می‌دهند، عمل نمی‌کند. در این جریان آنها بوق می‌زنند و به او هشدار می‌دهند که بایستد. یک تعقیب و گریز 15 دقیقه ای با سرعت 110 کیلومتر در ساعت (68.4 مایل در ساعت) که طی آن پلیس نهایتا متوجه می‌شود، تسلای فوق فاصله ثابتی با خودروی گشت دارد. نکته‌ای که به آنها ثابت می‌کند راننده این خودرو، Navigate on Autopilot  را فعال کرده است.

هنگامی هم که آنها دقیق‌تر به خودرو نگاه می‌کنند، متوجه می‌شوند که صندلی راننده خوابیده و وی چشمانش را بسته است! اتفاقی که تصور آنها را تقویت می‌کند ماشین فوق از سیستم پیشرفته کمک راننده تسلا (ADAS) استفاده می‌کند. نهایتا اینکه 15 دقیقه طول کشید تا پلیس، راننده را از خواب بیدار کرده و وی را وادار به کنار زدن کند. خوشبختانه در این جریان به کسی آسیبی نرسید اما راننده 45 ساله نشانه‌هایی از “ناهنجاری‌های معمول دارویی” را نشان داد که البته  پلیس باواریا این علائم را متوجه نشد.

پلبس در بازرسی خودرو مشخص کرد که وزن فرمان سنگین‌تر شده است و همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، این روشی است که برای فریب Autopilot ‌از آن استفاده می‌کنند. چنین کاری برای این است که راننده وانمود کند در حالی که سیستم فعال است،  دستانش روی فرمان قرار دارد. توجه داشته باشید هنگامی که اتوپایلوت سنگینی دستی را روی فرمان تشخیص ندهد، غیرفعال می‌شود.

رانندگان تسلا معتقدند که Autopilot وسایل نقلیه آنها را به خودروهای خودران تبدیل می‌کند. ویدئوهایی از این افراد وجود دارد که سعی می‌کنند ثابت کنند که اگر اتوپایلوت فعال باشد، حتی اگر بر روی صندلی عقب هم در حال چرت زدن باشند، این کار شدنی خواهد بود. البته ناگفته نماند که تمام تصادفات مرگبار مربوط به تسلاهای مجهز به این سیستم‌، به دلیل اتکای بیش از حد به آن است! اعتقاد و باوری مخاطره آمیز که توانایی این دست از تجهیزات و امکانات را فراتر از از آنچه که واقعا می‌توانند، تصور می‌کند. اعتقادی که از آن تحت عنوان ناخوشایند خودشویی نیز استفاده می‌شود.

مقامات کالیفرنیا تسلا را از نامگذاری ADAS Autopilot و Full Self-Driving منع می‌کنند، چراکه معتقدند این شعار می‌تواند یک “تبلیغ گمراه کننده” تلقی شود. تسلا در حال حاضر با تحقیقات متعددی در مورد نرم‌افزار‌های خود در برخورد با خودروهای اضطراری و خرابی‌های مرگبار، مواجه است. با وجود همه این‌ها تسلا، سازنده خودروهای برقی همچنان ویدیویی آنلاین دارد که می‌گوید: «اگر فردی روی صندلی راننده نشسته است، این فقط به دلیل الزامات قانونی است. او هیچ‌کاری نمی‌کند و ماشین خودش در حال رانندگی است.» شعاری که گویا این راننده آلمانی احتمالاً آن را باور کرده است.

اگرچه او خوش‌شانس بوده که این‌بار جان خود را از دست نداده، اما پلیس باواریا تحقیقات مقدماتی را در خصوص جرم به خطر انداختن ترافیک جاده‌ای آغاز کرده است. گواهینامه رانندگی او تا زمانی که دادگاه آلمان وضعیت او را ارزیابی کند، تعلیق خواهد شد.

 

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=7104
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه