واردات خودرو برای ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان است

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر واردات را تزریق کردیم به این دلیل است که خودروساز داخلی نه تنها از نظر کیفی، بلکه از نظر کمی هم پاسخگوی مصرف داخلی نیست، لذا وارد کردن خودرو به نوعی بین تولیدکنندگان رقابت ایجاد می کند.

به گزارش سرعت پرس به نقل از ایسنا – علی جدی در رابطه با سخنان اخیر نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مبنی بر اینکه «واردات خودروهای خارجی مشروط به این است که خودروسازهای داخلی نتوانند نیاز مردم را تامین کنند»، گفت: وقتی در تولید انحصار وجود دارد و رقابتی وجود نداشته باشد، آن زمان انگیزه ای برای تولید کننده برای اینکه قیمت را منطقی کند، کیفیت را متناسب با قیمت بالا ببرد و خدمات پس از فروش خود را برای رضایت مشتری ارتقاء دهد، این انگیزه در او وجود ندارد چون هرچه تولید می کند ملت در صف خرید هستند.

وی در ادامه افزود: این یعنی تولید، تولید منطقی و رقابتی نیست. ولی وقتی در تولید رقابت شکل گرفت و عرضه نسبت به تقاضا به میزان کافی افزایش پیدا کرد، یعنی وقتی ۴ خودرو نیاز است اما ۱۰ خودرو عرضه می شود، خود به خود خودروسازان باید در کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش رقابت کنند تا بتوانند مشتری را جذب کنند و اصل هم این است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن عنوان کرد: چون در خودروسازی ما آن رقابت منطقی وجود نداشته و عملا انحصار وجود دارد، لذا وارد کردن این خودروها به نوعی در تولیدات رقابت ایجاد می کند و تولیدکنندگان داخلی هم تولیداتشان با خودروهای وارداتی مقایسه می شود و بالاخره مردم انتخاب می کنند که از چه کسی خرید کنند، لذا خودروساز داخلی هم الزاما باید به سمتی برود که بتواند مصرف کننده داخلی را جذب کند و به آنها خودرو بدهد.

جدی تاکید کرد: برای جذب مشتری هم طبیعتا خودروساز باید کیفیت را بالا ببرد، قیمت را منطقی کند و خدمات پس از فروش خود را ارتقاء دهد.

نماینده مردم شیروان در مجلس یازدهم در رابطه با اینکه با توجه به نظر آقای پژمانفر آیا مصوبه واردات خودرو مشروط به این است که خودروسازان داخلی نتوانند نیاز مردم را تامین کنند یا نه، گفت: این مشخص است که اگر واردات را تزریق کردیم به خاطر این است که خودروساز داخلی ما نه تنها از نظر کیفی، بلکه از نظر کمی هم پاسخگوی مصرف داخلی نیست و مثلا یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در سال نیاز داریم اما تولید داخل ما در سال ۱۴۰۰ به یک میلیون هم نرسید، لذا این ۵۰۰ هزار کسری باید جبران شود.

اخیرا نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در گفت و گویی تلویزیونی با برنامه صف اول که از شبکه خبر پخش می شود، گفت: واردات خودروهای خارجی مشروط به این است خودروسازهای داخلی نتوانند نیاز مردم را تامین کنند.

وی افزود: واردات خودرو تلنگری به خودروسازها است تا کیفیت خودروهایی خود را بالا ببرند.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=2262
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه