ماموت خودرو از محصولات جتا در ایران رونمایی کرد
نوشته شده توسط تحریریه سرعت پرس
برند جتا که حاصل همکاری مشترک فولکس واگن با FAW چین است، در طی مدت کوتاهی که از زمان تاسیس آن می گذرد، توانسته به سطح قابل قبولی از محبوبیت برسد. در بازار ایران، ماموت خودرو که قبل تر محصولات فولکس واگن را عرضه می کرد، اکنون به سراغ جتا رفته تا به نوعی بتواند، روح این برند آلمانی را در ایران زنده نگه دارد.
به گزارش سرعت پرس، برند جتا که حاصل همکاری مشترک فولکس واگن آلمان و FAW چین است، توانسته در طی مدت کوتاهی که از زمان تاسیس آن می گذرد، به سطح قابل قبولی از محبوبیت برسد. در بازار ایران، ماموت خودرو که پیش تر محصولات فولکس واگن را عرضه می کرد، اکنون به سراغ جتا Jetta رفته تا به نوعی بتواند، روح این برند آلمانی را در ایران زنده نگه دارد. برای علاقمندان به خودرو، نام جتا بسیار آشناست. چرا که پیش از این، نام یکی از محصولات اقتصادی و محبوب فولکس واگن را یدک می کشید. شاید همین محبوبیت بود که باعث شد که جوینت ونچر آلمانی – چینی جتا نام گذاری شود.
آشنایی با محصولات جتا در ایران
اخیرا، ماموت خودرو سه دستگاه از محصولات جتا که شامل مدلهای VA3، VS5 و VS7 میشد را برای بررسی در اختیار اصحاب رسانه قرار داد. ماموت خودرو، قرار است که این محصولات را به صورت CBU وارد و به بازار عرضه کند. البته، مونتاژ محصولات جتا در آینده توسط ماموت خودرو نیز چندان دور از انتظار نخواهد بود اما نکته حائز اهمیت در خصوص واردات خودرو به سردرگمی وزارتهای صمت، بازرگانی و مسئولینی برمیگردد که موجب شده تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو نیز بلاتکلیف باشند. عدم تخصیص ارز, رویه چندگانه مجلس، دولت و نهادهای نظارتی همه را بلاتکلیف کرده و بازار را در انتظار یک تصمیم درست معطل کرده است.
جنا VA3 خودروى اقتصادى ماموت كه احتمالا فيمتى در محدوده يك ميليارد داشته باشد
ارزان ترین محصول ماموت خودرو؟
جتا VA3 همان نسخه فیس لیفت و چینی شده نسل دوم جتا است. که بیشترین شباهت با آن را در عقب و پهلوهای خودرو میتوان مشاهده کرد. سدان اقتصادی و جمع و جور VA3 با توجه به قیمت حدود 9 تا 13 هزار دلاری خود، احتمالا ارزانترین محصول ماموت خودرو خواهد بود. این خودرو با اعتبار فولکس میتواند رقیب جدی برای تولیدات داخلی باشد. این البته درصورتی است که دولت با ایجاد محدودیتها بدنبال ایجاد یک حاشیه امن برای محصولات داخلی نباشد! به هر کدام از این خودروها جداگانه خواهیم پرداخت اما به طور کلی باید گفت قدوقواره VA3 گویای رویارویی با یک سدان کامپکت در رده B است و شاخصترین نکات طراحی آن بویژه در جلوی خودرو به ترکیب چراغ ها با جلوپنجره بزرگ، چراغهای ال ای دی روشنایی در روز و لوگوی J برمیگردد که شباهت آن با جلوی هر دو کراس اوور تعریفکننده هم خانواده بودن آنان است. موضوعی که در عقب خودرو نیز با تکرار چراغهای شبیه به هم و و جود شبرنگ یک تکه درون سپر، مشاهده میشود.
اما با نگاهی اجمالی به VA3 به وضوح میتوان دریافت با خودرویی طرف هستیم که کاملا اقتصادی، فارغ از هیجان و هر گونه آلایش خاصی است.چنین خودروهایی که در تولید آن ها، تمام توان روی دوام صرف شده، برای بازار کشورهایی مثل ایران، در صورت قیمتگذاری مناسب، بسیار موفق عمل خواهند کرد. علاوه بر نمای بیرون، طراحی ساده نمای داخلی و استفاده از پلاستیک خشک در ساخت قطعاتی چون داشبورد و صندلی های پارچهای ساده نیز نمایانگر ذات اقتصادی جتا VA3 هستند.
در مورد مشخصات فنی جتا VA3 می توان گفت که این سدان کامپکت به پیشرانه 1.5 لیتری با حداکثر توان 112 اسب بخار و 145 نیوتن متر گشتاور مجهز است. این نیرو توسط جعبه دنده شش سرعته خودکار به محور جلو منتقل می شود. از لحاظ آپشن نیز جتا VA3 به مواردی مثل 4 کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و ترمزهای دیسکی برای چهار چرخ اشاره کرد. نمونه مورد تست از نوع مدل پایه و ارزانترین این خودرو بوده که فاقد هر گونه تجهیزی از جمله سان روف، رینگهای اسپرت و سیستم مالتیمدیا است اما به گفته شرکت نسخه های وارداتی قطعا از سطح تجهیزات بالاتری برخوردار است.
کراس اوورهای جدید آلمانی – چینی در راه بازار
خودروهای VS5 و VS7 دو کراس اوور جتا هستند که بهزودی وارد بازار خواهند شد. جتا VS5 روی پلتفرم MQB فولکسواگن ساخته شده است. از خودروهایی که روی این پلتفرم ساخته شده میتوان به سئات آتکا و تیگوان اشاره کرد. طول، عرض و ارتفاع جتا VS5 برابر با ۴۴۱۸×۱۸۴۱×۱۶۱۶ میلیمتر فاصله بین دو محور آن نیز ۲۶۳۰ میلیمتر اعلام شده است. از لحاظ فنی، جتا VS5 به پیشرانه 1.4 لیتری توربو با حداکثر قدرت 148 اسب بخار و 250 نیوتن متر مجهز است. این کراس اوور با جعبه دنده اتوماتیک وارد بازار کشور خواهد شد.
کراس اوور VS7 نسبت به VS5 ابعاد بزرگتری دارد. البته این بزرگی بی دلیل نیست. چرا که جتا VS7 از پلتفرم یزرگتر MQB A2 فولکس واگن بهره گرفته که در دیگر محصولات این گروه همچون آئودی، اشکودا و سئات هم بکار گرفته شده است. ویژگی که باعث شده این کراس اوور، فضای به مراتب بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار دهد. جتا VS7 دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۶۲۴، ۱۸۴۱ و ۱۶۴۴ میلیمتر است و فاصله محوری آن هم ۲۷۳۰ میلی متر اعلام شده است. در مورد مشخصات فنی VS7 می توان گفت که زیر کاپوت، پیشرانه ای با حجم 1.4 لیتر قرار گرفته و توانایی تولید 148 اسب بخار و 250 نیوتن متر قدرت را دارد. جعبه دنده مورد استفاده در این خودرو از نوع شش سرعته خودکار و ساخت ایسین است. هم VS5 و هم VS7 چه در داخل خودرو و چه از حیث طراحی بیرونی، کاملا مشابه با محصولات گروه فولکس واگن بوده و عمده تفاوت آنها بیشتر به تغییرات ظاهری در جلو و عقب خودرو خلاصه میشود که جتا برای هویت بخشی به محصولاتش آنرا دنبال کرده است. VS7 علاوه بر فاصله محوری طولانیتر که نسبت به VS5 دارد از تجهیزات بیشتری در داخل کابین برخوردار بوده که آن را لوکستر کرده است. سقف پاناروما، تریم دو رنگ با ترکیبی از جنس جیر، شارژ وایرلس، کیسههای هوای پردهای در کنارهها، تهویه دیجیتالی، بخشی از این تجهیزات هستند که آن را متمایز از VS5 میکند. هرچند که این دو خودرو از حیث ظاهری مشابه هم بوده و تشخیص آنها از یکدیگر کمی مشکل است اما با در نظر گرفتن اندازه بزرگتر و سطح تجهیزات بیشتر، بدون شک VS7 از قیمتی بالاتربرخوردار است. نکته قابل توجه دیگر در مورد این خودروها استفاده از سیستم استارت-استاپ است که کاهش قابلتوجه سوخت را بدنبال دارد.
با این توصیف به نظر میرسد که بازار داغ خودروهای چینی بویژه در رده کراساورهای میدسایز، رقابتی سخت برای کسب سهم بیشتری از بازار را برای شرکتهای عرضه کننده بدنبال داشته باشد.
گالری تصاویر: