ليتيوم كم است!
دهه سوم از قرن 21 دهه خودروهای برقی خواهد بود و بسیاری از خودروسازان به سوی ساخت این خودروها خواهند رفت. موضوعی که از همین حالا زنگ خطر برای تهیه و تدارک مواد اولیه این تیپ از خودروها را به صدا درآورده است.
سرعت پرس– دهه سوم از قرن 21 دهه خودروهای برقی خواهد بود و بسیاری از خودروسازان به سوی ساخت این خودروها خواهند رفت. موضوعی که از همین حالا زنگ خطر برای تهیه و تدارک مواد اولیه این تیپ از خودروها را به صدا درآورده است. بیان دقیقتر برای یک خودروی اندازه متوسط، به باتریهایی نیاز است که حداقل 8 تا 10 کیلوگرم فلز لازم دارد و لیتیم حیاتیترین ماده در بین این فلزات است. درواقع برای رسیدن به این اهداف بلندپروازانه، نیاز به مقادیر زیادی لیتیم است و در همین سال 2022 قیمت لیتیم کربنات دو برابر شده است. ظرف دو دهه ی آینده نیز تقاضا برای این فلز 40 برابر می شود و ایم موضوع خودروسازان را دچار مشکل خواهد کرد.
رئیس جمهور آمریکا می خواهد تا سال 2030 حداقل نیمی از خودروهای تولیدی، از نوع برقی باشند. برای این منظور لایحهای تحت عنوان IRA مخفف «قانون کاهش تورم» تقدیم مجلس کرده است به این امید خریداران خودرو را به خرید خودروهای برقی تشویق کند. در این لایحه، معافیت مالیاتی بیشتری پیشبینی شده است که البته مستلزم آن است که قطعات و مجموعههای خودرو از قطعهسازان این کشور تأمین شده باشد. ناگفته نماند همین حالا نیز خودروهای برقی(حتی نمونههای وارداتی همچون فولکس گلف برقی، بامو i3 و …بسیاری دیگر از معافیت گمرکی برخوردار بوده و خانوادههای مصرف کننده این خودروها در استفاده از برق شهری برخوردار از سوبسید فراوانی هستند.
کیث فیلیپس مدیر عامل شرکت معدنی پیدمانت لیتیم Piedmont Lithium می گوید مهمترین عنصر لازم برای تولید باتری خودروهای برقی ممکن است برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه دنیا کافی نباشد. این شرکت عملیات جدید فرآوری لیتیم در تنسی را از ابتدای سال 2023 شروع خواهد کرد. زمانی هم که به طور کامل عملیاتی شود، میتواند سالانه 30 هزار متر تُن لیتیم را فرآوری کند. این شرکت قرار است معدن دیگری را در کارولینای شمالی راه اندازی کند که ظرفیت تولید این شرکت را به تولید لیتیم مورد نیاز ساخت 1 میلیون دستگاه خودرو در سال بالا میبرد.
فیلیپس میگوید: «دنیا عوض شده است و در این دوره، هر خانوادهای میخواهد یک خودروی برقی داشته باشد. خودروسازان در حال حاضر توان پاسخگویی به این تقاضا را ندارند. خیلی از شرکتها از همین حالا به فکر جستوجو برای تأمین لیتیم مورد نیاز باتری های خودرو افتادهاند.» در حال حاضر جنرال موتورز آمریکا با شرکت آلبمارل سیلور پیکlbemarle ALB Silver Peakدر نوادا -که تنها معدن فعال در زمینه لیتیم با ظرفیت قابل قبول در آمریکا است- وارد معامله شده است
فیلیپس می گوید یکی از مهمترین موانع استخراج از معادن، فرایند کُند مجوزهای قانونی است که روند تولید سایتهای استخراج را دچار اخلال میکند در چنین شرایطی و در حالی که استرالیا و شیلی، بزرگترین تولیدکنندگان لیتیم جهان هستند،چین با تسلط بر بازار صنعت تولید لیتیم نیمی از نیاز دنیا را تأمین می کند. فیلیپس در توضیح این موضوع میگوید:«در استرالیا انجام پروژه زیر یک سال مجوز می گیرد. در آمریکا این فرایند دست کم 2 سال و گاهی 7 تا 8 سال طول می کشد که این خودش یک معضل بزرگ است. مخصوصاً برای کسب و کارهایی که با این سرعت بالا در حال شکوفایی است.»
البته دولت آمریکا] تلاش میکند با استناد به قانون دفاع از تولید Defense Production Act، به این فرآیند سرعت ببخشد اما باید منتظر ماند و دید که آیا تسلط چینیها بر بازار لیتیوم و فرایند کند اخذ مجوزها تا چه حد بر بازار این عنصر حیاتی خودروهای برقی، تاثیر میگذارد. فیلیپس می گوید: «امنیت در بخش انرژی یک موضوع ملی است. شرکتهایی وجود دارند که به فکر ساخت کارخانههای باتری سازی در نواحی مختلف دنیا هستند و برخی دیگر به فکر احداث کارخانههای تبدیل سنگ معدن به لیتیم هستند. گویا مشوق هایی که از طریق معافیت های مالیاتی در نظر گرفته شده آنقدر ارزشمند هستند که خودروسازان را تشویق با تولید برقیها کند.