كدام يك بيشتر خانواده دوست است؟!
ZZ و تويوتا سي نا دو محصول از رده ون هاى كامپكت هستند كه متاسفانه در بازار ايران خيلى پرطرفدار نيستند
سرعت پرس– فولکس واگن ID.Buzz 2025 و تویوتا سینا، انتخاب هايى متمايز برای خانواده هایی است كه به دنبال خودروهای برقیبزرگ هستند.
آى دى بوز
ID.Buzz، با الهام از میکروبوس سرى 2 فولکس واگن طراحى شده است. اين خودرو با طراحی یکپارچه سازی شده و با سيستم عامل و کابین جادار قصد دارد بازاری دستنخورده را تامین کند. پیشبینیمیشود پیشرانه تمام الکتریکی ID.Buzz با گزینههایدیفرانسیل عقب و تمام چرخ متحرک، بردی در حدود ٤١٨ كيلومتر فراهم کند. نكته حائز اهميت در بوز، تعبيه ٣ رديف صندلیهای انعطافپذیر است كه آن را مناسب براى استفاده خوانوازه هاى پرجمعيت مى كند.
در مقابل، تویوتا سی نا نيز از طراحی بیرونیقدرتمندی که آن را شبیه یک SUV كرده است، استفاده میکند. اين در حالى است كه کاربردی بودن و راحتی یک مینیون را همچنان حفظ میکند. در حالیکه كابين Sienna فضای کافی و تجهيزات چشمگیرى را ارائه میدهد، اما فاقد توانایی برای جابجایی صندلیهای ردیف دوم موجود در سایر ونها است. گفتنى است كه هر دوخودرو گزینه های جذابی را با ویژگی ها و قابلیت هایمنحصر به فرد خود ارائه می دهند.
مشخصات باتری و شارژ
ID.Buzz با گنجاندن بسته باتری ٨٦ کیلووات ساعتی، یک گزینه فریبنده را به عنوان پیشنهاد استاندارد، ارائه می دهد. در حالی که محدوده رانندگی يا همان ميزان پيمايش دقیق توسط فولکس واگن فاشنشده است، اما پیش بینی می شود که ID.Buzz حداقل برد قابل توجه ٤٢٠ كيلومتر در هر شارژ را ارائه دهد. فولکس واگن با افتخار ادعا می کند که ID.Buzz از قابلیت های شارژ سریع پشتیبانی می کند و به کاربران این امکان را می دهد تا بهراحتی وسایل نقلیه خود را شارژ کنند.
قیمت و مسافت پیموده شده
فولکس واگن هنوز اطلاعات خاصی در مورد قيمت و مدلهاى موجود برای ID.Buzz را ارائه نکرده است. با این حال، با توجه به قیمت های رایج در بازار برای خودروهای الکتریکی، پربيراه نيست که انتظار داشته باشیم قیمت اولیه ID.Buzz چيزى در حدود ٤٠ هزار دلار باشد. شایان ذکر است که این تخمین ممکن استتغییر کند و بر اساس تجهيزات اضافی و يا گزینههای سفارشیسازی متفاوت باشد. در مورد برآورد مصرف سوخت، آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) هنوز آمار رسمی برای ID.Buzz منتشر نکرده است و بدون این داده ها، حدس زدن در مورد رتبه بندی دقیق کارایی دشوار است، فولکس واگن به طور فعال ID.Buzz را به عنوانیک خودروی الکتریکی دوستدار محیط زیست با هدف ایجادتعادل بین عملکرد و بهره وری انرژی توسعه داده است.
شتاب و قدرت
ID.Buzz از پلت فرم قابل اعتماد مدولار الکتریکى درایو (MEB) استفاده می کند که در حال حاضر برایخودروهای موفقی مانند کراس اوورهاى آئودی Q4 e-tron و VW ID.4 استفاده می شود. در حالی که اروپا از در دسترس بودن نوع تجاری و مسافربری ID.Buzz نيز لذت خواهد برد، اما بازار آمریکا به طور انحصاری مدل سواری شاسی بلند را دریافت خواهد کرد. مدل پایه با تک موتورالکتریکی واقع در عقب، با قدرت ٢٨٢ اسب بخار، تحت تأثیرقرار می گیرد. برای کسانی که به دنبال قدرت و کنترل بیشتر هستند، یک گزینه فریبنده ديگر با پیکربندی دو موتوره تمام چرخمحرک قابل سفارش است که حدود ٣٣٠ اسب بخار قدرت را ارائه می دهد.
تويوتا سي نا
سى نا در مسيرى كاملاً متفاوت از مدل های قبلی خود،اكنون از سوى نويوتا منحصراً در یک نوع هیبریدی عرضه می شود. پیشرانه آن شامل یک موتور ٢.٥ لیتری چهار سیلندر بنزینی و دو موتورالکتریکی است که خروجی ترکیبی ٢٤٥ اسب بخار را ارائهمی دهد. برای کسانی که به دنبال کشش بیشتر هستند، سیستم چهار چرخ محرک گزینه اى است با یک موتورالکتریکی اضافی که بر روى چرخ های عقب سوار شده است. رقیب اصلی سي نا، کرایسلر پاسیفیکا هیبریدی است كه تنها بادیفرانسیل جلو در دسترس است. رقيبى با موتور V-6 و موتورهای الکتریکی است که ٢٦٠ اسب بخار قدرت دارد.
قیمت و مسافت پیموده شده
مدل اسپرت XSE كاملتر است. مدلى که دارای رينگهای ٢٠ اینچی شیک، سپرهای جلو و عقبى متفاوت و صندلیهای جلو اسپرت است. XSE همچنین دارای سامانه ناوبری كارامد است. اگرچه تمام تریمهای سى نا به صورتاستاندارد با دیفرانسیل جلو عرضه میشوند، اما انتخاب سيستم چهار چرخ متحرک تنها ٧٦٠ دلار هزینه دارد که به نظر ارتقای ارزشمندى به حساب مى آيد. محدوده قیمت تویوتا سی نا ااز ٣٨٢٠٠ دلار برای مدل LE شروع می شود و تا ٥٣٦٨٠ دلار برای نسخه پلاتینیوم می رسد. بر اساس برآوردهای EPA، انتظارمیرود نسخههای دیفرانسیل جلو سی نا مصرف سوخت قابلتوجه ٣٦ مایل بر گالن در شهرداشته باشند، در حالی که مدلهای چهار چرخ متحرک كمى بيشتر و در ليتر به ازاى هر ١٠٠ كيلومتر پيمايش است.
شتاب و ویژگی ها
سى نا مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک، شتابچشمگیری را نشان می دهد و تنها در ٧.٥ ثانیه به سرعت ٩٦ كيلومتر در ساعت می رسد. تویوتا در سى نا، جدیدترین سامانه سرگرمی اطلاعاتی خود را معرفی می کند که دارای صفحه نمایش لمسی برجسته ٩ اینچی است که بهصورت عمودی روی داشبورد و بالای تهویه مطبوع قرار گرفته است.
ديگر تجهيزات استاندارد هم شامل Apple CarPlay،Android Auto و Amazon Alexa به همراه ٧ پورت USB در سراسر کابین ون است. علاوه بر این، تویوتا رادیو ماهوارهای SiriusXM و نقطه اتصال Wi-Fi را ارائه میکند. سیستم استریو پایه اين خودرو از شش بلندگو تشکیل شده است، در حالی که مدل های XLE دارای ٨ بلندگو است. برای یک تجربه صوتی پیشرفته، یک سیستم استریو JBL با12 بلندگو به عنوان یک آپشن در تریم های XLE و XSE موجود است و در تریم های Limited و Platinum استاندارداست.
مشخصات | فولكس ID BUZZ |
تويوتا سى نا |
موتور | برقىًAC |
٢.٥ ليتر inline-4 |
قدرت |
٣٣٠ اسب بخار |
٢٤٥ ب |
گشتاور | ….. |
٢٨٨! lb-ft |
٠ تا ٩٦ كيلومتر زر ساعت | ….. |
٧.٥ ثانيه |
٠ تا ١٦٠ |
… |
٢٢ ثانيه |
حداكثر سرعت |
٩٩ كيلومتر در س | ء١١٧ لاكيلومتر در ساعت |
ايربگ |
٧ عدد |
٨ عدد |