فیلترینگ واردات خودرو
با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودروهای فرانسوی به ایران ممنوع شد. هرچند وزارت صمت میگوید ممنوعیت واردات خودروهای ساخت فرانسه، بهدلیل رفتار پژوسیتروئن و رنو در دوران تحریم است، با این حال به نظر میرسد این تحریم ریشه سیاسی دارد و به مواضع اخیر دولت این کشور در قبال اعتراضات در ایران، مربوط میشود.
به گزارش سرعت پرس و به نقل از دنیای اقتصاد – دولت واکنش نسبت به عملکرد دولت فرانسه بابت مواضع اخیر در مورد اعتراضات در ایران را با ممنوع کردن واردات خودرو از این کشور کلید زد. وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشتر وعده داده بود واردات خودرو فقط محدود به چند کشور بهخصوص چین نیست، اما حالا خبر میرسد این وزارتخانه ورود خودروهای فرانسوی را ممنوع کرده است، مسالهای که میتواند اتفاقا راه را برای چینیها بازتر و هموارتر کند. حالا اما این پرسش در ذهن افکار عمومی ایجاد شده که راز ممنوعیت ناگهانی واردات خودروهای فرانسوی چیست؟ آیا تنها پای تصفیهحساب نسبت به رفتار خودروسازان فرانسوی در دوران تحریم در میان است، یا وقایع سیاسی اخیر سبب فیلترینگ آنها در عرصه واردات خودرو به ایران شده است؟
آنطور که سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده، دولت ایران خودروسازان فرانسوی را به خاطر رفتارشان (پس از نقض برجام) تحریم کرده و اجازه نمیدهد آنها با ابزار تحریم، صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشار بگذارند. به گفته امید قالیباف، وزارت صمت به خاطر رفتار غیرحرفهای که فرانسویها در سالهای گذشته داشتهاند، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی را نمیدهد. وی این را هم گفت که در چند وقت گذشته هیچ مجوزی برای ورود خودروهای فرانسوی صادر نشده و تمرکز صمت برای واردات، صرفا روی خودروهای ژاپنی، کرهای، چینی و اروپایی غیرفرانسوی است.
ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی چند نکته و مساله مهم را در خود جای داده که از جمله مهمترین آنها، هموارتر شدن مسیر ورود خودروهای چینی است. حدودا سه ماه و نیم دیگر، صدور فرمان لغو ممنوعیت واردات خودرو از سوی رئیسجمهور، یکساله میشود؛ بااینحال هنوز تکلیف قطعی این ماجرا مشخص نیست و وزارت صمت هر چند وقت یکبار حاشیهای جدید به آن اضافه میکند.
اسفند سال گذشته بود که ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از ایرانخودرو، فرمانی هشتمادهای را صادر کرد و در یکی از بندهای آن، وزارت صمت مکلف به فراهم آوردن مقدمات ازسرگیری واردات خودرو شد. در خرداد ۹۷ و پس از نقض برجام از سوی آمریکا، دولت با مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و در راستای مدیریت منابع ارزی، واردات بسیاری از کالاها از جمله خودرو را ممنوع کرد، ممنوعیتی که چهار سال طول کشید. با ممنوعیت واردات خودرو و در ادامه، رشد انتظارات تورمی و صعود قیمت ارز، بازار خودروهای خارجی کشور با انفجار قیمت روبهرو شد و ارتعاش آن، بازار داخلیها را نیز لرزاند.
پس از صدور فرمان آزادسازی ورود خودرو، برخی کارشناسان و فعالان عرصه واردات عنوان کردند این اتفاق میتواند اولا منجر به کاهش قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور شود و حتی منحنی قیمت داخلیها را نیز کاهشی کند. برخی حتی از احتمال ریزش ۵۰درصدی قیمت خودروهای خارجی صحبت به میان آوردند. هرچند پس از دستور آزادسازی واردات خودرو، قیمت در بازار خودروهای خارجی روندی نزولی به خود گرفت، اما در ادامه به دلایل مختلف، امیدواریها به ازسرگیری وارداتی آزاد و رقابتزا کمتر و کمتر شد؛ تا جایی که حالا خیلی معتقدند ازسرگیری ورود خودرو به کشور نمیتواند تکان قیمتی خاصی به بازار بدهد و خودروسازان داخلی را به سمت بهبود کیفیت و کاهش قیمت سوق دهد. آنچه در درجه نخست بذر ناامیدی در ماجرای واردات خودرو را نشاند، آییننامه سختگیرانه، پر از محدودیت و مبهمی بود که وزارت صمت در اوایل شهریور آن را اعلام کرد.