وزير صمت در نشست خبرى امروز صبح:

فاطمى امين: تعرفه واردات خودرو شناور است

وزیر صنعت، معدن و تجارت: تعيين سقف ٢٠ هزار يورويى به منظور واردات تعداد بيشترى از خودرو بوده است.

به گزارش پايگاه خبرى سرعت پرس – سيد رضا فاطمى امين  وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبرى كه امروز با اصحاب رسانه در محل وزارتخانه برگزار كرد، گفت: تعرفه واردات خودرو شناور است، چون ممکن بود به علت نامتوازن بودن عرضه و تقاضا، تعیین عدد ثابت برای تعرفه، برای واردکننده ابجاد رانت کند. به هنين منظور قرار شد برای از بین بردن رانت، با شناور بودن تعرفه، به جای سود بازرگانی، میزان سود واردکننده تعیین شود.

وى در بخشى از سخنان خود با اشاره به سهم ٢٥ درصد وزارت صمت از توليد ناخالص ملى گفت: از اين ميزان سهم خودرو  فقط  ٧ دهم درصد است. فاطمى امين يكى از دلايل تصمیم گیری برای واردات خودرو را این گونه عنوان نمود كه:،فضای کشور نشان از انحصار و حمایت بی حد و حصر از تولید خودرو در کشور وجود داشت. او عدم تعادل در  عرضه  و تقاضا و بازار، دو نرخى بودن بازار و تبديل شدن خودرو به كالاى سرمايه اى را نيز از ديگر دلايل آزادسازى واردات خودرو دانست. فاطمى امين همچنين نبود خودروی اقتصادی با کیفیت را در بين محصولات شرکت‌ها را دلايل ديگر اين موضوع دانست.

وی با اشاره به اینکه با توجه به همین مسائل آیین نامه تنظیم شده، تصریح کرد: چون چهار سال واردات ممنوع بوده و انباشتگی وجود داشت، تنظیم آیین نامه بسیار حساس بود. یکی از نکات انتقال فناوری است. همچنین هر خودرویی که وارد می‌شود، باید خدمات پس از فروش داشته باشد، اما به این معنی نیست که واردکننده باید خدمات پس از فروش ایجاد کند، اما می‌تواند با مجموعه خدمات پس از فروش هماهنگ کند. پس این بند محدودیت نیست.

وزير با بیان اینکه عرضه و تقاضا متناسب نیست و به همین دلیل ممکن است در بازار خودرو با قیمتی بیش از سود مناسب فروخته شود، تصریح کرد: مثلا ممکن است خودرو ۴۰۰ میلیون تومان برای واردکننده تمام شود و ۶۰۰ میلیون تومان بفروشد، پس دادن مجوز در این شرایط یک رانت بود. بنابراین قرار شد خودروی وارداتی در بورس کالا عرضه شود که شفاف باشد و رقابت منجر به کاهش قیمت شود. همچنین قرار شد این سود برای جلوگیری از رانت به خزانه دولت واریز شود. پس آیین نامه منافع غیرمتعارف را از بین برده و به نفع مردم است.

مقدمات براى واگذارى سهام خودروسازان فراهم شده است

فاطمى امين درباره واگذاری سهام خودروسازان گفت: مراحل واگذاری سهام خودروسازان تدوین شده و قرار است در ايتدا شرکت‌های زیر مجموعه سایپا و ایران خودرو عرضه شود که به زودی هم عرضه می‌شود چون قیمت گذاری تمام شده است. وى گفت با توجه بزرگى خودروسازان و تعداد بالاى نيروى كار آنها، اين واگذارى بايد با دقت و حساسيت بيشترى صورت گيرد.

وزیر صمت درباره میزان واردات خودرو نیز گفت: سقف میزان واردات خودرو یک میلیارد یورو است اما علاوه بر اين امكان سرمايه گذارى از طريق واردات هم فراهم است و افرادی که می‌خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند، می‌توانند به جای آوردن ارز، بخشى از آن را به واردات خودرو  اختصاص دهند.

وى در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص تعيين سفف ٢٠ هزار يورويى براى واردات خودرو و عدم تاثير آن بر قيمت خودروهاى نسبتا گران بازار گفت: در آيين نامه واردات خودرو، سقف قيمت خودرو با توجه به نياز بازار و با هدف كاهش فاصله عرضه و تقاضا، ٢٠ هزار يورو در نظر گرفته شده است تا تعداد بيشترى از واردات خودرو صورت گيرد.

تفاهم نامه خودروسازان با روس ها در اتوموبيليتى

فاطمی امین، ضمن تاكيد بر اينكه وزارتخانه با شرکت‌های روسیه وارد مذاکره نشده است گفت: خودروسازان ايرانى در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسيه موفق عمل كردند و بعد از كشور ميزبان بیشترین شرکت کننده و فضا را در اختيار داشتند. به گفته فاطمى امين، خودروسازان ايرانى توانستند در حدود ۷۰۰ میلیون دلار تفاهم نامه با روس ها امضا كنند.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=3051
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه