عزم جدی ایران خودرو برای تغییر بنیادین شرکت
به نظر می رسد که با تغییر مدیریت ایران خودرو و واگذاری آن به بخش خصوصی، شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه صنعتی باشیم. تنوع واقعی محصول، انتخاب مناسب برای تولید، افزایش کیفیت تولید، خروج از بحران ضرر و زیان و تامین نیازهای مصرف کننده از جمله توقعاتی است که از این تغییر و تحول انتظار می رود.
سرعت پرس– پس از واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی به نظر می رسد که حالا این تغییر با رویکردی مثبت از سوی تیم جدید مدیریتی دنبال شود. هرچند با گذشت زمانی کوتاه از این اتفاق، زود است که ارزیابی دقیقی از این تحول داشته باشیم اما سابقه و تجربه طولانیِ ناموفقِ ۴۵ ساله مدیریت دولتی بر سر بزرگترین خودروساز غرب آسیا، ما را به این باور می رساند که این جابجایی فراتر از واگذاری صرف یک شرکت به بخش خصوصی، نتایج مثبتی را برای ایران خودرو رقم بزند. تغییر رویکردی که می تواند به عنوان الگویی موفق در دیگر بخش های انحصاری دولت هم دنبال شود.
با این توصیف باید گفت تغییر مدیریت ایران خودرو میتواند چندین اقدام کلیدی را شامل شود که به بهبود عملکرد این شرکت بزرگ خودروسازی منجر خواهد شد. تغییراتی بر پایه توسعه، نوآوری، بهرهوری و مشتریمداری که ضمن خروج از بحران فعلی، نام آنرا به عنوان یک خودروساز معتبر مجددا بر بر سر زبانها خواهد انداخت. اقداماتی همچون توسعه محصول، مدیریت منابع، فناوری ودیجیتال سازی، پایداری و محیط زیست، مشتری مداری و ارتباطات بهبود یافته که روند تولید را کاملاً متحول خواهد ساخت.
▪️توسعه محصولات جدید و بهبود کیفیت
واگذاری به بخش خصوصی، فرصتی برای تمرکز بر ارتقاء کیفیت محصولات و طراحی خودروهای نوآورانه مطابق با تکنولوژی روز دنیا خواهد بود. تولید خودروهایی متناسب با نیازهای روز بازار و خواستههای مشتریان که طیف گسترده ای از سلایق مختلف در سگمنت های گوناگون را شامل می شوند. این محصولات، برخلاف رویه قبلی اصرار بر تولید طولانی مدت مدل های قدیمیِ فیس لیفت شده، بسیار متنوع تر و فراتر از رویه فیس لیفت مدل های قدیمی خواهد بود.
▪️ مدیریت منابع انسانی
در این میان، یکی از نگرانی های تغییر مدیریت متوجه کارکنانی است که با تصور کاهش هزینه های خودروساز نگران از ادامه همکاری خود با ایران خودرو هستند. تیم جدید مدیریتی اما با مدیریت منابع انسانی و بهبود محیط کاری، ضمن تضمین شغلی، بدنبال تقویت روحیه تیمی و آموزشهای حرفهای برای کارکنان این شرکت است تا با ایجاد یک محیط کاری مثبت و پرانرژی، بهرهوری بالاتر را رقم بزند.
▪️ فناوری و دیجیتالسازی:
بهبود فرآیندهای تولید و فروش از طریق تحلیل و شناسایی نقاط ضعف، استفاده از روش های Lean مانند بهینهسازی جریان کار و افزایش ارزش افزوده و تکیه به اتوماسیون و بهرهگیری از فناوریهای نوین تولید میتواند به کاهش هزینهها و افزایش سرعت تولید کمک موثری بکند.
▪️پایداری و محیط زیست
توجه به روند افزایش تولید خودروهای برقی وهایبرید، تولید خودروهای سازگار با محیط زیست و کاهش آلایندگی محصولات، نه تنها میتواند تصویر برند ایران خودرو را بهبود ببخشد، بلکه آنرا همسو با استانداردهای جهانی خواهد کرد. تولیدخودروهای برقی، آموزش نیروهای متخصص برای این تیپ از خودروها و ارائه خدمات پس از فروش به این خودروها به طور جدی در ایران خدرودنبال می شود.
▪️ مشتریمداری و ارتباطات بهبود یافته
تغییر مدیریت با تجدید نظر در استراتژیهای فروش و خدمات پس از فروش، ارائه گارانتی های بلند مدت و همچنین برخورداری از بزرگترین شبکه خدمات گسترده تر، می تواند رضایت بیشتر مشتریان را به دنبال داشته باشد. رضایت مندی مشتری و توجه به خواسته آنان اصل مهمی در سیاست ایران خودروست که با دنبال نمودن آن از سوی تیم مدیریتی جدید، جایگاه این خودرو را در بین رقبا ارتقا خواهد داد.
چنین رویکردی پایهگذار تحول مثبت و پایدار در ایران خودرو بوده و شرکت را به سمت رشد و پیشرفت بیشتر هدایت خواهد کرد.