سه راهبرد حرکت در مسیر خودروهای برقی

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر نقش موثر شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه و ارتقای کیفیت خودروها اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که در دهه‌های پیش‌رو به‌تدریج با خودروهای نسل فعلی خداحافظی کنیم و در مسیر جدیدی قرار بگیریم. در این زمینه مطالعاتی از سال‌های گذشته انجام و عمده کار بر دوش شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده شد. جمع‌بندی این مطالعه به این رسید که چنانچه قرار است به سمت برقی‌سازی برویم، باید سه راهبرد مدنظر قرار گیرد.

به گزارش سرعت پرس و به نقل از ایسنا – وی ادامه داد: در رابطه با اتوبوس، باید به سمت اتوبوس‌های کاملا برقی حرکت کنیم و دیگر بحث اتوبوس‌های هیبریدی و… موضوعیت ندارد. همچنین در رابطه با موتورسیکلت‌ها نیز باید در جهت تولید موتورسیکلت‌های برقی پروژه سوآپ (که طی آن باتری موتورها در ایستگاه‌های شارژ تعویض می‌شوند) حرکت کنیم. یکی از مواردی که در رابطه با موتورسیکلت‌های برقی مطرح بود، این بود که قیمت آن دوبرابر خواهد شد. برای آنکه قیمت دوبرابر و هزینه زیادی تحمیل نشود اما بتوان از موتورسیکلت‌های برقی بهره برد، پروژه سوآپ مطرح شد که بسیار مهم است. معاون وزیر صمت گفت: بر همین اساس، حرکت به سمت برقی شدن در حوزه خودروهای کوچک و هیبریدی شدن در خودروهای متصل، از دیگر نتایج این تحقیق بوده است. برای اجرایی کردن این راهبرد پروژه‌هایی تعریف شدند؛ از جمله آن‌ها تولید پلتفرم برقی بود.

امروز براساس همین پلتفرم، خودروی برقی تارا تولید شده که نمونه بسیار خوبی است و نشان می‌دهد در این فناوری هم حرف برای گفتن داریم. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: نکته مهم که مدنظر قرار گرفته این است که مرکز تحقیقات خود سازنده تمام قطعات نباشد، بلکه در قالب تجمیع‌کننده فعالیت کند و شرکت‌های دانش‌بنیان قطعات را بسازند. وی در رابطه با موضوع باتری‌ها نیز ضمن اشاره به انجام مطالعات وسیعی در این زمینه، گفت: مقرر شده نقطه مرکز مربوطه به نمایندگی از کل توانمندی‌های صنعتی و دانشگاهی کشور در دانشگاه امیرکبیر شکل گیرد. در موضوع فناوری‌های کلیدی خودرو نیز مقرر شده دانشگاه شریف به عنوان قطب این اقدام فعالیت کند. مراکزی در این زمینه ایجاد شد؛ مطالعات انجام شده و بر مبنای این مطالعات، راهبردهای اولیه تدوین شده تا بتوانند در راس عملیات باشند.

معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت تاکید کرد: با توجه به برنامه تحولی خودروسازی که آغاز شده‌، در رابطه با خودروهای برقی باید به سمت طراحی و نه مونتاژ حرکت کنیم. درحال‌حاضر کمترین خودکفایی ما در حوزه قطعات الکترونیک است. در این حوزه دو مسیر وجود دارد که یا کیت تهیه کنیم و به مونتاژ بپردازیم یا به بحث طراحی ورود کنیم. در رابطه با خودروهای برقی، خرید کیت از خارج کاملا خطاست.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=4474
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه