سایپا پرچم دار محصولات بومی جدید
سایپا به عنوان یکی از دو قطب بزرگ خودروسازی کشور، با تغییر نگرش در برنامههای تولید، تلاش مى كند تا با توسعه محصول به عنوان پرچم دار عرضه محصولات بومى، نقشى تاثيرگذار در صنعت خودروى كشور ايفا كند
كوشا نامى/ سرعت پرس- صنعت خودروسازى داخلی، سالهاست که تنوعی را به خود ندیده و مشتریان ایرانی به جز چند محصول تکراری که اكثرا به روى يك پلت فرم توليد شده اند، خودروی دیگری را برای انتخاب نداشتهاند. سایپا اما به عنوان یکی از دو قطب بزرگ خودروسازی کشور، با تغییر نگرش در برنامههای تولید خود، تلاش مى كند تا همگام با خودروسازان دنیا، توسعه محصول را سرلوحه خود قرار داده و حالا نيز با عرضه 8 محصولی که جدیداً معرفی شدهاند، بوضوح مى توان این مهم را در برنامه آتی این شرکت دید. مجموعه توليدات جديدى كه سايپا را پرچم دار عرضه محصولات جديد بومى كرده است.
اگر طراحی و تولید شاهین را بتوان به عنوان نقطه عطف و پایه این تحول منظور کرد، طراحی و برنامه تولید محصولات جدیدتری همچون آریا، سهند، کادیلا، اطلس، پاژ، سیلک و همچنین نسخههای جدیدتر شاهین، گامهای بعدی این خودروساز در راستاى تولید متنوعی است که پیش از این تیموری مدیرعامل این شرکت وعده آنرا داده بود. در این راستا تکیه به مرکز تحقیق و توسعه به منظور افزایش کیفی، تولید پیشرانههای جدید و همچنین تلاش برای طراحی و توليد خودروهای هایبریدی و برقی نيز از جمله اهدافى بوده که سایپا آنرا به جد دنبال مى كند.
بزودی در خصوص شاهین – كه یکی از موفقترین خودروهای ملىِ طراحی شده در كشور است- گزارشی خواهیم داشت اما نكته اى که در خصوص اين خودرو نبايد فراموش شود، توجه ويژه سایپا به خواسته مشتریان و نياز بازار به ارتقای کیفی این محصول است.
سايپا با عنايت به اين خواسته و در جهت رفع نواقص، حالا نسخههایی از این خودرو (شاهين پلاس و شاهين اتوماتيك) را روانه بازار مى كند که ضمن افزایش کیفی قطعات و مونتاژ، با تجهیز به گیربکس اتوماتیک، تغییر پیشرانه و افزایش امکانات، نظر خریداران را بخوبى تامین مى كند.
قطعات خشك داخل كابين (رودرى ها و داشبورد)در شاهين پلاس جاى خود را به فوم نرم داده و خودرو با مجموعه اى از تغييرات روبروست كه مطمئنا گستره مشتريان اين خودرو را بزرگتر خواهد كرد.
ناگفته نماند كه شاهین جديد مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ ME16 خواهد شد که 115 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. اين همان موتورى است كه چندى پيش از آن رونمايى شد و قرار است كه به روى برخى از محصولات جديد سايپا نصب گردد.
شاهين، هويت سايپا
اما شاهين علاوه بر موارد ياد شده از يك جهت ديگر هم اهميتى دوچندان دارد. اين خودرو همانطور كه پيش تر هم تاكيد شد به عنوان محصول پايه سايپا، مى تواند هويت بخش محصولات آتى اين خودروساز باشد.
آريا، مينى كراس سايپا
آريا يكى از ٨ محصول جديدى است كه توسط سايپا عرضه خواهد شد. يك كراس كامپكت(جمع و جور) بر پايه اتاق شاهين و بر روى همان پلت فرم كه با شباهت هاى در طراحى و برخوردارى از ويژگى هاى مشترك، معرف هم خانواده بودن با شاهين است. اطلس و سهند نيز نسخههاى جايگزين شده از کوییک و ساينا هستند که تغییرات بزرگی را در بیرون، داخل و پیشرانه تجربه کرده اند. دو محصول جديد با چهره اى كاملا تغيير يافته و البته عامه پسند براى يك هاچ بك و سدان اقتصادى كه در تيپ هاى اتوماتيك و دستى عرضه مى شوند
پاژ خودروى سوپر مينى اقتصادى سايپا و كاديلا هم كه به تازگى از آن رونمايى شد، همان نسخه ايرانى ال ٩٠ است كه توسط پارس خودرو توليد خواهد شد. ديگر محصولى كه سايپا توليد آن را در سايت كاشان خود در دست گرفته، سيلك مى باشد كه همان نسخه ايرانيزه شده سيتروئن C3 است كه تنوع مجموعه توليدات سايپا را گسترده، تنوع آن را بيشتر و سهم توليد اين شركت را افزايش خواهد داد.
در فرصت هاى آتى، به هر يك از محصولات جديد اين شركت خواهيم پرداخت.