جدال شرقی؛ ایکو TF21 یا ام جی ۳؟

نوشته شده توسط مهندس مهدی درفشی

خودروهای هاچ بک برای خودروسازان از اهمیت بسیاری برخوردارند. چرا که طیف وسیعی از افراد، از جوان تا پیر، به نوعی علاقمند یا نیازمند این نوع از خودروها هستند. ایران خودرو نیز همانند سایر خودروسازان، از اهمیت این موضوع آگاه است و چند سال توانست با عرضه هاچ بک محبوبی نظیر پژو ۲۰۶، در بازار خودروهای هاچ بک سهم بسیار بزرگى داشته باشد. اکنون ایران خودرو به دنبال به روزرسانی و به نوعی کمرنگ کردن وجود محصولات پژو و مشتقات آن ها از سبد محصولاتش است و جانشین خلف پژو ۲۰۶، ایکو TF21 است که چندی پیش رونمایی شد. اگر چه، نمونه رونمایی شده، نسخه رانینگ پروتوتایپ ایکو TF21 است.

سرعت پرس –  خودروهای هاچ بک برای خودروسازان از اهمیت بسیاری برخوردارند. چرا که طیف وسیعی از افراد، از جوان تا پیر، به نوعی علاقمند یا نیازمند این نوع از خودروها هستند. ایران خودرو نیز همانند سایر خودروسازان، از اهمیت این موضوع آگاه است و چند سال توانست با عرضه هاچ بک محبوبی نظیر پژو ۲۰۶، در بازار خودروهای هاچ بک سهم بسیاری داشته باشد. اکنون ایران خودرو به دنبال به روزرسانی و به نوعی کمرنگ کردن وجود محصولات پژو و مشتقات آن ها از سبد محصولاتش است. جانشین خلف پژو ۲۰۶، ایکو TF21 است که چندی پیش رونمایی شد. اگر چه، نمونه رونمایی شده، نسخه رانینگ پروتوتایپ ایکو TF21 است. یعنی ممکن است حدود ۲۰ درصد طرح تا قبل از رسیدن به خط تولید، دچار تغییر شود. اما در همین مرحله هم خالی از لطف نیست که نیمه پر لیوان – یعنی ۸۰ درصد نهایی – را ببینیم و آن را با خودروهای هم رده مقایسه کنیم. در این مطلب، هدف مقایسه ایکو TF21 با ام جی ۳ است.

ام جی۳؛ روح انگلیسی در کالبد چینی کوچکترین فرزند موریس گاراژ

ام جی۳ کوچک ترین فرزند موریس گاراژ است که نسل اول آن، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ میلادی تولید شد. پس از آن، ام جی با اعمال تغییرات فراوان، نسل دوم این هاچ بک را عرضه کرد. باید یاداور شد که نسل دوم ام جی۳ وارد بازار ایران نیز شد. از لحاظ ظاهری، نسل دوم ام جی۳ طراحی جسورانه ای دارد و در عین حال، باب میل هر کس نیست. به عبارتی دیگر، در طراحی ام جی۳، اولویت بر جوان گرایی بوده است.

ایکو TF21 به دنبال محبوبیت هاچ بک های پژو در ایران؟

پروژه TF21، در روز 26 مهرماه سال جاری رونمایی شد. این پروژه را می توان اولین خودروی هاچ بک ایران خودرو قلمداد کرد که ریشه ای از محصولات پژو، در پلتفرم و طراحی ظاهری آن وجود ندارد. البته، پیش تر قرار بود رانا هاچ بک عنوان اولین هاچ بک ایران خودرویی را کسب کند. اما این امر محقق نشد. به گفته مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، TF21 در رده قیمتی پایین قرار دارد و احتمالا جایگزین 206 خواهد شد.

کدام قوی تر است؟

ام جی۳ مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری با حداکثر ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور است. قدرت این پیشرانه به واسطه جعبه دنده پنج سرعته AMT به محور جلو منتقل می شود.

در مورد ایکو TF21 نیز می توان گفت که ایران خودرو در مرحله اول، از پیشرانه TU5 پلاس (مشابه با پبشرانه تارا، رانا پلاس پانوراما و پژو ۲۰۷ مولتی کالر) استفاده خواهد کرد. دو نوع جعبه دنده – پنج سرعته دستی و شش سرعته خودکار – نیز قابل عرضه خواهد بود. البته استفاده از پیشرانه سه سیلندر نیز در ایکو TF21 بعید نیست.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

ایران خودرو، هنوز اطلاعات کاملی از تجهیزات ایمنی و رفاهی TF21 منتشر نکرده است. اما می توان گمان داشت که این هاچ بک، حداقل به تجهیزاتی نظیر دو کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، نمایشگر لمسی برای سرگرمی، سنسور نور، سنسور باران و سیستم ورود و خروج بدون کلید مجهز باشد.

ام جی۳ در این بخش حرفی برای گفتن ندارد و تنها به امکانات اولیه مجهز است. از تجهیزات ام جی۳ می توان به آینه‌های جانبی با تنظیم برقی بعلاوه گرمکن، سانروف، تنظیم دستی صندلی‌ها، سیستم تهویه دستی، بلوتوث، یو اس بی، شش اسپیکر، فرمان هیدرولیک، ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز ebd و ترمز کمکی، سنسور باران و فشار باد تایر و کروز کنترل اشاره کرد.

 

تولید انبوه هاچ بک جدید ایران خودرو

به گفته مهدی خطیبی، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، زمان تولید خودروی TF21 آذر ماه امسال اعلام شد.

همچنین به گفته وی، در صورت تولید انبوه این خودرو، باید آزمایش‌های مربوطه نظیر آزمایش جاده و تصادف انجام شود و در صورت تائید جواب آزمایش‌ها، وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد.

TF21 کمتر از 18 ماه آینده به تولید انبوه می‎رسد و به بازار عرضه خواهد شد.

مدیر عامل این گروه صنعتی، از زمان تولید انبوه و عرضه خودرو TF21 خبر داد و گفت: این زمان کمتر از ۱۸ ماه طول می‌کشد.

 

مطالب مرتبط:

با بهترین خودروهای مفهومی هیوندای در دهه اخیر اشنا شوید

ده خودروی برتر سال 2022 / کدام خودرو برتر است؟

جنرال موتورز و دیگر رقبای تسلا از توییتر خارج می شوند؟

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=5168
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه