تست و بررسی تیگو هشت پرو، لوکس ترین و هوشمندترین کراس اوور مونتاژی ایران

نوشته شده توسط مهدی درفشی

تیگو هشت پرو لوکس ترین محصول مدیران خودرو با نشان فونیکس است. فونیکس مدعی است که تیگو هشت پرو، توانایی رقابت با کراس اوورهای مطرح آسیایی و اروپایی را دارد. آیا واقعا فونیکس تیگو هشت پرو رقیبی سرسخت برای کراس اوورهای موجود در بازار است؟

تیگو هشت پرو لوکس ترین محصول مدیران خودرو با نشان فونیکس است. فونیکس مدعی است که تیگو هشت پرو، توانایی رقابت با کراس اوورهای مطرح آسیایی و اروپایی را دارد. آیا واقعا فونیکس تیگو هشت پرو رقیبی سرسخت برای کراس اوورهای موجود در بازار است؟

سرعت پرس – اوایل سال گذشته، بیلبوردهای تبلیغاتی شاسی بلند لوکس مدیران خودرو در نقاط مختلف تهران نمایان شد. مدتی بعد، مشخص شد که مدیران خودرو با همکاری چری، تیگو هشت پرو را برای بازار ایران برگزیده و به زودی آن را عرضه خواهد کرد. البته در آن زمان، هنوز خبری از برند فونیکس نبود و به همین علت، تیگو هشت پرو در تست ها با نشان کاور شده دیده می شد. پس از مدتی و همزمان با رونمایی رسمی از این خودرو، فونیکس نیز به عنوان برند لوکس مدیران خودرو، شروع به کار کرد. تیگو هشت پرو برگ برنده فونیکس برای ورود به بازار شاسی بلندهای لوکس است. بازاری که همیشه تشنه ی محصولات جدید و البته با کیفیت است.

 

آشنایی با تیگو هشت پرو

فونیکس تیگو هشت پرو روی پلتفرم T1X ساخته شده است. از این پلتفرم در تیگو هفت نیز استفاده شد. تیگو هشت پرو با ابعاد ۱۷۴۵*۱۸۶۰*۴۷۲۲ میلی متر در طول، عرض و ارتفاع و فاصله بین دو محور ۲۷۱۰ میلی متر، در سگمنت شاسی بلندهای متوسط قرار دارد. این خودرو، گنجایش هفت سرنشین را دارد. البته استفاده از صندلی های ردیف سوم برای کودکان به مراتب بهتراست . در صورت استفاده از صندلی های ردیف سوم، فضای باری کمتر از پژو ۲۰۶ در دسترس خواهید داشت. اما با خواباندن صندلی های ردیف سوم، ظرفیت فضای بار به حدود هزار و ۲۰۰ لیتر خواهد رسید. در کل، از لحاظ ابعاد، تیگو هشت پرو بین میتسوبیشی اوتلندر و کیا سورنتو قرار می گیرد.

پیشرفت شایسته تحسین در طراحی

بدون اغراق، تیگو هشت پرو زیباست. در نمای جلو، چراغ های ال ای دی هوشمند و جلو پنجره ماتریسی بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می کنند و نمایی لوکس به جلوی این خودرو بخشیده اند.

چراغ های جلو از نوع AFS هستند و با توجه به چرخش فرمان، مسیر نور دهی آن ها تغییر می کند. چراغ های راهنمای تیگو هشت پرو نیز داینامیک هستند. در طرفین سپر جلو مه شکن های خطی تعبیه شده است. روی سپر جلو نیز سنسور پارک و دوربین جلو نیز قرار گرفته است.

در نمای جانبی، بیش از هر چیز، طول حدود پنج متری خودرو به چشم می آید. مشخص است که با یک خودروی نسبتا بزرگ و البته شاسی بلند طرف هستیم! رینگ های ۱۹ اینچی با ترکیب کروم و رنگ مشکی، خودنمایی می کنند.

همانند نمای جلو، در نمای عقب نیز چراغ های تیگو هشت پرو رخ نمایی می کنند. در پایین سپر نیز دیفیوزر نصب شده است. در طرفین دیفیوزر نیز خروجی های اگزوز قرار گرفتند. تیگو هشت پرو از معدود خودروهایی است که خروجی اگزوز آن با قاب پلاستیکی پوشانده نشده است.

طراحی داخلی

طراحی کابین تیگو هشت نیز همانند طراحی ظاهری آن، زیباست و نمی توان ایرادی از آن گرفت. در کابین تیگو هشت پرو ، از ترکیب رنگ مشکی و نارنجی استفاده شده است. قطعات دکوراتیو نیز عمدتا به رنگ نقره ای هستند. در کابین تیگو هشت پرو، بیش از هر چیز، صفحه نمایشگر حدودا ۲۵ اینچی نظر مخاطب را جلب می کند. بخشی از این صفحه نمایش، اطلاعات مربوط به پشت آمپر اعم از کیلومتر شمار، دور موتور سنج، دمای موتور، میزان سوخت باقی مانده، مسافت پیموده شده و حالت رانندگی را نمایش می دهد. بخش دیگر نیز وظیفه نمایش تصاویر دریافتی از دوربین ها و سیستم مالتی مدیا را عهده دار است‌. یک صفحه نمایش مجزا نیز برای تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و سردکن و گرم کن صندلی ها تعبیه شده است. در کابین تیگو هشت پرو تا حد امکان همه چیز لمسی است و از دکمه کمتر استفاده شده است. سیستم تهویه مطبوع تیگو هشت پرو از نوع دو کاناله است‌. مضاف بر تعبیه دریچه برای سرنشینان ردیف دوم و سوم، امکان تنظیم سیستم تهویه برای سرنشینان ردیف دوم نیز وجود دارد.

 

روکش صندلی های این خودرو از نوع چرم و ترکیبی از رنگ نارنجی و مشکی است. صندلی های تیگو هشت پرو از راحتی مناسبی برخوردار هستند و سرنشینان را به خوبی در بر می گیرند. امکان تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت و تنظیم موقعیت گودی کمر در چهار حالت وجود دارد. امکان تنظیم صندلی سرنشین جلو نیز در چهار جهت وجود دارد. هر دو صندلی مجهز به گرمکن و سردکن هستند. روی پهلوی پشتی سرنشین جلو، دکمه های مربوط به تنظیمات صندلی قرار گرفته است. این امکان برای سرنشین ردیف دوم محیاست تا با استفاده از این دکمه ها، موقعیت صندلی سرنشین جلو را تنظیم کنند.

تیگو هشت پرو یک خودروی لوکس است و نمی توان ایراد خاصی از آن گرفت.  طراحی آن پختگی لازم را دارد و در بخش فنی نیز نسبت به محصولات پیشین، پیشرفت کرده است. در کابین نیز از متریال با کیفیتی استفاده شده است. تنها ایرادی که می توان گرفت، به جنس بخشی از غربیلک فرمان است. در این قسمت از پلاستیک معمولی استفاده شده است. اگر از قطعه دکوراتیو یا آلومینیومی نیز در این بخش استفاده می شد، بهتر بود.

قلب تپنده فونیکس تیگو هشت

فونیکس تیگو هشت پرو به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو با حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر مجهز است. نکته قابل توجه این است و گشتاور تولیدی از دور دو هزار دور بر دقیقه قابل دسترسی است. همین باعث می شود که فونیکس تیگو هشت پرو همواره آماده حمله باشد! نیروی موتور به واسطه اتصال به جعبه دنده هفت سرعته خودکار دو کلاچه به محور جلو منتقل می شود‌.

تست در شلوغی تهران بزرگ

برای نگارنده، تست فنی و سیستم های ایمنی این عضو از خانواده تیگو اهمیت بسیاری دارد. همانطور که گفته شد، پیشرانه این خودرو ۱.۶ لیتر حجم دارد و به توربوشارژر مجهز است. جعبه دنده نیز از نوع اتوماتیک دو کلاچه است و قابلیت ایجاد هفت دنده را در حالت تیپ ترونیک دارد. هماهنگی پیشرانه و گیربکس رضایت بخش است و آن ها تاخیر چندانی ندارند. این هماهنگی باعث می شود تا تیگو هشت پرو در کمتر از ده ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. پیش تر در پیست آزادی، تیگو هشت پرو در درگ با هیوندای سانتافه در ۴۰۰ متر، توانست پیروز میدان شود. در روز تست نیز در درگ با رنو کولئوس، تیگو هشت پرو پیروز میدان شد. نگارنده حین شتاب گیری به این نکته رسیدم که نمای جلو کولئوس همانند سانتافه، از آینه های تیگو هشت پرو زیباست! صرف نظر از حواس جمعی سیستم های ایمنی متعدد، عملکرد سیستم ترمز این خودرو پس از شتاب گیری ناگهانی، مناسب است.

مجموعه ای از دستیارهای دوست داشتنی!

در این تست، سیستم ADAS یا Advanced Driver Asistant System در نقاط شلوغ شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. به جای به کار بردن صفات کلیشه ای، سیستم ADAS را می توان مجموعه ای از دستیارهای دوست داشتنی شمرد. هر کدام با توجه به وظیفه ی خود، سعی در حفظ آسایش راننده دارند.

 

نتیجه بررسی و عملکرد دستیارهای مختلف به کار رفته در فونیکس تیگو هشت پرو

مدیریت حرکت یا TJA، پرکاربردترین در ترافیک ها

با فعال سازی این دستیار دوست داشتنی، در ترافیک ها نیازی به استفاده دائمی از پدال گاز و ترمز نیست. تیگو هشت پرو در بازه سرعت از صفر تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت، امکان افزایش و کاهش سرعت و همچنین توقف کامل را با فعال سازی TJA دارد. البته همه ی این پارامترها متناسب با سرعت خودروی جلویی تنظیم می شود و امکان برخورد با آن عملا وجود ندارد. با فعال سازی TJA در ترافیک های شهر شلوغی مثل تهران، راننده عملا از خستگی و استرس مفرط ناشی از ترافیک در امان خواهد بود. بارها این دستیار در موقعیت های مختلف (در بازه مجاز صفر تا ۶۰ کیلومتر) مورد بررسی قرار گرفت. واکنش پذیری فونیکس تیگو هشت پرو نسبت به خودرو جلو مناسب ارزیابی شد و خطایی مشاهده نشد.

رانندگی بدون دخالت دست

از دیگر دستیارهای دوست داشتنی و هوشمند فونیکس تیگو هشت پرو می توان به LKA اشاره کرد. با فعال سازی آن، رایانه مرکزی اختیار حفظ فونیکس تیگو هشت پرو بین خطوط و فاصله با خودروی جلویی را به عهده می گیرد و راننده امکان رها کردن فرمان را دارد. در بزرگ راه ها و جاده های بین شهری، از این فناوری می توان به مراتب استفاده بهتر و مفیدتری برد. چرا که در معابر آشفته و شلوغ شهری، بهتر است که فرمان دست راننده باشد!

کروز کنترل تطبیقی

کروز کنترل هوشمند این امکان را می‌دهد تا در کنار تنظیم سرعت مورد نظر، فاصله خودرو را نیز با خودرو جلویی تنظیم کند. در روز تست، در نقاط مختلف تهران با سرعت های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. زمانی که فاصله با خودرو جلویی مناسب است، فونیکس تیگو هشت پرو با سرعت تنظیم شده به حرکت ادامه داد. اما هنگامی که سرعت خودرو جلویی کاهش یافت، سرعت تیگو هشت پرو نیز کاهش یافت تا کماکان فاصله امن با خودرو جلویی حفظ شود. از دیگر دستیارهای دوست داشتنی تیگو هشت پرو می توان به تابلو خوان و ترمز اضطراری اشاره کرد.

عملکرد سیستم تعلیق فونیکس تیگو هشت پرو چگونه است؟

سیستم تعلیق این خودرو در جلو مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است. در کنار سیستم های کنترل پایداری، سیستم تعلیق عملکرد مناسبی در پیچ ها دارد. حتی با خاموش کردن سیستم کنترل پایداری ، با بیش یا کم فرمانی خاصی مواجه نشدیم. سیستم فرمان از نوع برقی است و عملکرد مناسبی دارد. در معابر شهری و همچنین هنگام مواجه با چاله ها و دست اندازها، عملکرد سیستم تعلیق معقول است و کوبش خاصی مشاهده نشد. بسیاری از ضربات وارده توسط سیستم تعلیق و اجزای آن دفع شد.

تجهیزات

تیگو هشت پرو به انبوهی از تجهیزات ایمنی و رفاهی مجهز است. از این تجهیزات می توان به شش کیسه هوا، آینه‌های جانبی بازشونده و تاشونده به‌صورت خودکار در هنگام روشن و خاموش کردن خودرو، سقف پانوراما، فرمان دی‌کات، بازشدن برقی دربِ باک بنزین، کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده‌ای، سیستم ترمز ضدقفل، توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمک حرکتی خودرو در سربالایی و کنترل حرکت خودرو در سرپایینی، دوربین 360 درجه، سنسور پارک، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک‌ها، سیستم هشدار نقاط کور، ترمز پارک برقی و اتوهلد، چراغ‌های مخصوص روز، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، سنسور باران، چراغ‌های تمام LED، استارت دکمه‌ای، دنده پشت فرمان، تهویه مطبوع دوگانه با فیلتر N95 ضد ورود ویروس به کابین، باز شدن برقی صندوق ‌عقب با حسگر سوییچ، شارژر وایرلس و کول ‌باکس اشاره کرد.

رقبای فونیکس تیگو هشت پرو؛ از توکیو تا سئول و پاریس

در بازار ایران، خودروهایی چون هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، میتسوبیشی اوتلندر، تویوتا راو۴، نیسان ایکس تریل و رنو کولئوس از رقبای فونیکس تیگو هشت پرو به شمار می روند. خودروهایی که حداقل پنج سال از زمان تولید آن ها گذشته و مدل ها و نسل های جدیدتری از آن ها به بازار عرضه شده است. صرف نظر از گذشت حدود نیم دهه از زمان تولید و ورود این خودروها به کشور، خرید نمونه های صفر کیلومتر یا کم کارکرد آن ها کار آسانی نیست. فرضا اگر آسان باشد، ارزان نیست و باید بهای گزافی برای خرید آن ها پرداخت.

به طور مثال، برای خرید نمونه صفر کیلومتر (طبق ادعای مالک) میتسوبیشی اوتلندر ساخت 2016 میلادی باید رقمی حدود دو میلیارد و 450 میلیارد تومان پرداخت کرد. در صورتی که می توان برای خرید فونیکس تیگو هشت پرو کمتر از دو میلیارد تومان هزینه کرد. صرف نظر از رقم پرداختی، مشخص نیست خودروی وارداتی صفر کیلومتر در چه شرایطی نگهداری شده است. همچنین از لحاظ گارانتی و خدمات پس از فروش، برندهایی چون میتسوبیشی از ایران خارج شدند. در حالی که فونیکس برای تیگو هشت پرو هفت سال گارانتی درنظر گرفته است.

در شرایط ایده آل، خرید کدام خودرو معقول است؟

اگر مواردی چون وضعیت نگهداری، گارانتی و قیمت قطعات را فاکتور بگیریم، موارد بسیاری وجود دارند که می توان به خرید تیگو هشت پرو بیشتر فکر کرد. از لحاظ فنی اوتلندر به پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۶۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر مجهز است. پیشرانه فونیکس تیگو هشت پرو علیرغم حجم کمتر، از قدرت بیشتری بهره مند است. جعبه دنده تیگو هشت پرو نیز از نوع دوکلاچه خودکار است که به نظر نگارنده، عملکرد بهتری نسبت به CVT میتسوبیشی اوتلندر دارد.

 

نتیجه گیری

در حال حاضر تیگو هشت پرو محصول پرچمدار فونیکس است  و در بازارهای هدف سازنده، خودروی پرفروشی است. محصولی که در طراحی از پختگی برخوردار و کیفیت متریال مورد استفاده در آن خوب است. از سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی خوبی برخوردار است و توانایی رقابت با خودروهای کره ای، ژاپنی و فرانسوی را دارد. خدمات پس از فروش مدیران خودرو از گستردگی در سراسر کشور برخوردار است و تیگو هشت پرو با گارانتی هفت ساله و شرایط فروش متنوع، می تواند گزینه مناسبی در بازار شاسی بلندهای سایز متوسط باشد.

 

مطالب مرتبط:

ایکس۵۵ پرو ، زیباتر و چابک‌تر از نسل قبل

تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو

ويدئوى آزمايش و بررسى بهمن ريسپكت

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=2878
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه